کد خبر: 536625
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۰۹:۳۳:۳۹
| |

گفت و گو با ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی درخصوص قتل زن اهوازی:

از در و دیوار جامعه ما خشونت می‌بارد

با پاهایی برهنه، تیشرت مشکی و یک شلوار جین در مقابل دوربین می‌ایستد و لبخند می‌زند. لبخندش مانند زهر کژدمی است که بر سر و جان یک زن ۱۷ ساله پاشیده شده باشد.

 از در و دیوار جامعه ما خشونت می‌بارد
کد خبر: 536625
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۰۹:۳۳:۳۹

با پاهایی برهنه، تیشرت مشکی و یک شلوار جین در مقابل دوربین می‌ایستد و لبخند می‌زند. لبخندش مانند زهر کژدمی است که بر سر و جان یک زن ۱۷ ساله پاشیده شده باشد. 

به گزارش اعتماد، دو شب پیش فیلم سر بریده شده یک زن اهوازی در دستان کسی که گفته می‌شود همسرش است، در شبکه‌های مجازی منتشر شد. فیلمی دلخراش که به دلیل کج‌سلیقگی برخی رسانه‌ها بدون هیچ پوششی منتشر و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی چرخید و بعد از حادثه کشتن پلیس شیرازی و تیراندازی در خیابان میرداماد تهران جامعه را به شکل جدی ملتهب و نگران کرد. انتشار این فیلم واکنش‌های زیادی را از سوی برخی مسوولان دولتی و مردم به همراه داشته است. یک روز پس از انتشار این فیلم سرهنگ کارآگاه علی حسینی، رییس پلیس فتا خوزستان، عنوان کرد که نشر این کلیپ‌ها موجب جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات عمومی جامعه می‌شود. با وجود دستگیر شدن عاملان جنایت توسط پلیس، تهیه و انتشار این‌گونه کلیپ‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترس و جریحه‌دار شدن احساسات و تشویش اذهان عمومی شده و آسیب‌های روانی جبران‌ناپذیری به ویژه برای کودکان و نوجوانان به بار آورد. این موضوع تا حدی در سطح کشور بازتاب داشت که خبرگزاری رکنا به دلیل انتشار بدون پوشش فیلم این حادثه توقیف شد. پس از دستگیری همسر این زن، برخی رسانه‌ها، علت قتل را از سوی این مرد فرار همسرش به ترکیه اعلام کردند.  مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس  از آسیب‌های روانی بر جامعه با نشر چنین تصاویری می‌گوید: «خشونت یکی از واکنش‌های رفتاری انسان است که عوارض و آسیب‌های متعددی را حمل می‌کند. پرخاشگری، درگیری‌های لفظی و فیزیکی و حتی جنایت و قتل زاییده خشونت‌های رفتاری هستند. متاسفانه در چند روز اخیر از در و دیوار جامعه ما خشونت می‌بارد. فیلم‌های خشن، اخبار تلخ و خشن همچنین بازی‌های خشونت‌زا در دست کودکان و نوجوانان، همه و همه باعث می‌شود که خشونت به عنوان یک فرآیند تلخ رفتاری در جامعه رشد یابد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنیم قتل یک افسر بی‌گناه در خیابان به وسیله سلاح سرد آن هم توسط یک جانی و فرد بزهکار باعث شده که امنیت به چالش کشیده شود. هنوز چند روز از این حادثه تلخ نگذشته که یک نفر سر همسر خود را می‌برد و به دست گرفته و می‌گردد. انسان با دیدن چنین صحنه‌ای به یاد فیلم‌های چینی می‌افتد. این‌گونه صحنه‌ها غالبا فقط در فیلم‌ها دیده می‌شود، اما اکنون در جامعه با کمال تاسف این‌گونه صحنه‌ها را ملاحظه می‌کنیم.» 

ابهری دلیل وقوع این حوادث تلخ را این‌گونه توضیح می‌دهد: «از نگاه رفتار‌شناسی و آسیب‌شناسی رفتاری دو گروه از دلایل در این موضوعات خودنمایی می‌کند. الف) دلایل محیطی؛ اخبار تلخ رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک طرف و کاهش نشاط در جامعه از سوی دیگر به افزایش خشونت و ضعف و فقدان مدیریت و مهارت کنترل رفتارهای هیجان‌آفرین منجر می‌شود که درنتیجه آن انسان‌ها قادر به مدیریت رفتارهای هیجانی خود نخواهند بود. ب) دلایل فردی؛ در کنار دلایل محیطی دلایل فردی مانند بیکاری، اعتیاد، پرخاشگری، مشکلات روحی و عصبی، گرانی و سایر عوامل دیگر سبب می‌شود که فرد خود را به قول معروف به سیم آخر زده و درنهایت از سلاح سرد و گرم استفاده کند و حادثه تلخی را خلق کند.»

ابهری به صورت مصداقی درباره قتل این زن اهوازی به دست شوهرش اعتقاد دارد این مرد که دلیل قتل خود را سفر همسرش به ترکیه بدون اطلاع و اجازه خود عنوان می‌کند؛ حتی با واقعیت چنین اتفاقی واکنش در مقابل آن گرفتن حیات یک انسان نیست «مملکت برای خود قوه قضاییه و نیروی انتظامی دارد که افراد می‌توانند برای احقاق حقوق و شکایت به آنها مراجعه کنند. این مرد به کمک برادرش سر همسر جوان خود را بریده و به دست می‌گیرد و متاسفانه برخی رسانه‌ها تصویر آن را منتشر می‌کنند. هر چند تصویر سر بریده در دست قاتل پوشانده می‌شود اما به خوبی مشخص است که این مرد در دستش توپ یا هندوانه ندارد، بلکه سر یک انسان است که در دست او قرار گرفته است.» 

این آسیب‌شناس درخصوص تاثیر این تصاویر روی رفتار نوجوانان و جوانان می‌گوید: «نوجوانان و جوانان با دیدن و شنیدن این‌گونه حوادث تلخ و ناگوار به سوی خشونت گرایش پیدا می‌کنند. این همه اخبار کشتار در کشورهای دیگر، جنگ و بمباران و مسائل اینچنینی در زمینه افزایش خشونت تاثیرگذار هستند. در حالی که نشاط در جامعه ما در سطح غیر قابل قبولی پایین است. مسوولان نهادهای فرهنگی و رسانه‌های نوشتاری و تصویری باید با بالا بردن سطح نشاط در جامعه و کالبدشکافی حوادث بپردازند و اجازه ندهند خشونت بیش از این افزایش یافته و جامعه را به سوی تلخکامی، حوادث تلخ و عوارض هولناک سوق دهد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها