کد خبر: 536253
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۴:۰۶:۴۹
| |

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد:

صرفه جویی۲۰۰۰ میلیاردی بیمه ها با تشخیص تصادفات ساختگی

رییس سازمان پزشکی قانونی از اخذ۱۳۰ هزار نمونه از مجرمان و احصا ۴۰ پروفایل در بانک ژنتیک خبر داد.

صرفه جویی۲۰۰۰ میلیاردی بیمه ها با تشخیص تصادفات ساختگی
کد خبر: 536253
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۴:۰۶:۴۹

عباس مسجدی آرانی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، گفت:  آن چیزی که در سازمان پزشکی قانونی دنبال می شود تحت عنوان نهضت خدمت رسانی توام با تکریم ارباب رجوع است و تلاش می کنیم در بالاترین حد علمی نظرات مان را اعلام کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره فرا رسیدن ایام دهه فجر به برشمردن صفات امام خمینی پرداخت و گفت: آن چیزی که در پزشکی قانونی دنبال می شود برگرفته از تفکرات ناب امام عزیزمان است.

 وی ادامه داد : پزشکی قانونی در سراسر کشور ۴۴۶مرکز فعال دارد که ۲۳۰ مرکز آن ملکی و  ۴۹ مرکز آن نیز استیجاری است.

مسجدی گفت:  دو مولفه مهم یکی ابنیه و نیروی متخصص در ارایه خدمات پزشکی قانونی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ۱۳ پروژه در استانهای مختلف در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. ۱۴ هزار و ۷۵۰ متر مربع براساس این پروژه ها به فضای ملکی ما اضافه خواهد شد که بیش از هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مسجدی با اشاره به بازدیدهای استانی گفت: ۹ واحد تشریح و ۱۲ واحد معاینات راه اندازی شده است و همچنین ما پنجمین کشوری هستیم که توانستیم کیت ژنتیک با کیفیت مطلوب بسازیم وسایتی نیز برای ثبت سفارش کیت اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه بانک ژنتیک با همکاری سازمان زندانها حدود ۱۳۰ هزار نمونه اخذ و ۴۰ پروفایل احصا شده است.

مسجدی درباره قانون جوانی جمعیت گفت: دستورالعملی در این خصوص تهیه شده و به استانها ابلاغ خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از قصور پزشکی هماهنگی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها علوم پزشکی انجام شده و همکاران ما با حضور در بیمارستان‌ها تلاش می کنند با بررسی پرونده ها قصور پزشکی کاهش پیدا کند.

رییس پزشکی قاونی از وزارت بهداشت نیز خواست که استاندارد بالینی را ابلاغ کنند چراکه ابلاغ استاندارد بالینی برای رسیدگی سریع در پرونده های قصور پزشکی به ما کمک می کند.

رییس پزشکی قانونی نسبت به فعالیت پزشک نماها  نیز هشدار داد و گفت: لازم است مردم حتما قبل از مراجعه به پزشک از توانمندی علمی آن فرد آگاه باشند تا خدایی نکرده اسیر قصورات پزشکی یا اقدامات مجرمانه‌ای که تحت عنوان پزشک انجام می‌شود، نشود.

وی اضافه کرد: همچنین ممکن است افراد به مراکزی مراجعه کنند که ادعای پزشکی قانونی بودن داشته باشند لازم است تاکید کنم که تمام خدمات پزشکی قانونی با دستور قضات انجام می شود و ما در هیچ بیمارستان و درمانگاهی شعبه و دفتری نداریم.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرونده های معسر گفت:۱۵۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی است که عمدتا در مناطق محروم است. قرار شد در این حوزه در دانشگاه پذیرش دانشجو داشته باشیم و بتوانیم از آنان در این مناطق استفاده کنیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در ادامه با تاکید بر این که خدمات سازمان پزشکی قانونی تنها با دستور مقام قضایی انجام می شود، گفت: از این رو لازم است که شهروندان بدانند که پزشکی قانونی هیچ نماینده یا شعبه ای در بیمارستان ها و غیره ندارد.

استفاده از هوش مصنوعی از اهداف و اولویت های پزشکی قانونی

مسجدی استفاده از هوش مصنوعی را نیز یکی از اهداف و اولویت های سازمان پزشکی قانونی برشمرد و افزود: ما در تلاشیم تا در مراحل مختلف از هوش مصنوعی در سازمان پزشکی قانونی استفاده کنیم و در این زمینه از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز بهره مند خواهیم شد.

وی درباره اهدای بافت از اجساد نیز گفت: حدود ۴۰۰ هزار بیمار از بافت های اهدایی توسط اجساد بهره مند شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی از دولت خواست که بودجه سال ۱۴۰۰ این سازمان را نیز به پزشکی قانونی تخصیص دهد و ادامه داد: یکی از چالش های ما کمبود نیروی انسانی است ما در حال حاضر با کمبود ۵۰ پزشک، ۹۹ کارشناس آزمایشگاه و ۶۹ تکنسین  و ۶۲ نیروی پشتیبانی و مالی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مواجهیم. همچنین با وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای افزایش ظرفیت هیات علمی این سازمان رایزنی هایی را انجام داده ایم.

وی درباره مرگ افراد بی خانمان نیز اظهار کرد: ما در پزشکی قانونی نمی توانیم بی خانمان بودن افراد را بررسی کنیم و تنها علت مرگ بررسی می شود.

به گفته وی، سایتی در سامانه پزشکی قانونی وجود دارد که اطلاعات و تصاویر اجساد مجهول الهویه در آن قرار می گیرد و می توان با مراجعه به آن این افراد را شناسایی کرد.

مسجدی آرانی در ادامه به بیان آمارهایی از اقدامات پزشکی قانونی پرداخت و گفت: در ۹ ماهه امسال مجموعا ۵۴ هزار و ۶۹۵ جسد در پزشکی قانونی مورد معاینه قرار گرفته است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا این که آیا پزشکی قانونی نوع خودورها را نیز در تصادفات رانندگی ثبت می کند یا خیر؟ گفت: طی تعاملی که با پلیس راهنمایی و رانندگی داشتیم از ما خواستند که ۲۰ شاخص را در تصادفات رانندگی بررسی کنیم این که خودرو پراید بوده یا پژو جزو شاخص ها نیست؛ اما این که خودرو سواری بوده، اتوبوس بوده یا خودروی سنگین بود در بررسی های ما وجود دارد.

وی به آمارهای مصدومین و فوت شدگان تصادفات رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۴۴ هزار و ۶۴۶ نفر در تصادفات رانندگی مصدوم شدند. متاسفانه ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر نیز فوت شده اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۱۱.۷ درصدی را نشان می دهد.

صرفه جویی ۲ هزار میلیاردی بیمه ها با تشخیص تصادفات ساختگی

وی به تصادفات ساختگی نیز اشاره کرد و گفت: با تشخیص پزشکی قانونی در سال ۹۹ از پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان خسارتی که افراد سود جو قصد داشتند تا از طریق  تصادفات ساختگی از بیمه دریافت کنند جلوگیری شد . در همین راستا نیز این پیشنهاد مطرح شده تا بیمه ها نیز مبلغی به پزشکی قانونی اختصاص دهند.

آمار خودکشی محرمانه است

وی درباره این که آیا در سال جاری خودکشی یا مرگ های مربوط به خودکشی افزایش داشته یا کاهش؟ اعلام کرد: این موارد در پزشکی قانونی تحت عنوان مرگ های مشکوک به خودکشی شناسایی می شوند. به هر حال خودکشی شاخص مهمی است که در تمام کشورها و جوامع دارای اهمیت است و در کشور ما حتی یک مورد نیز ناراحت کننده است و نباید رخ دهد اما این آمارها محرمانه بوده و پزشکی قانونی آن را به دادستانی اعلام می کند.

کاهش آمار مرگ با گاز گرفتگی و سوء مصرف الکل

مسجدی آرانی در رابطه با آمار گاز گرفتگی و مرگ در پی سوء مصرف الکل نیز گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۱۵ مورد مرگ ناشی از مصمومیت با مونواکسید کربن داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۱۳ درصدی داشته است. در رابطه با سوء مصرف الکل نیز متاسفانه سال گذشته آمار زیادی داشتیم که می توان آن را به شیوع کرونا نیز نسبت داد؛ اما امسال ۳۸۳ مورد مرگ ثبت شده که کاهشی ۶۰ درصد با مدت مشابه پارسال را نشان می دهد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی به آمارهای قصور پزشکی نیز در ۹ ماهه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در مجموع به ۸ هزار و ۸۵۰ مورد قصور پزشکی در کمیسیون ها رسیدگی شده است که از این تعداد ۴۶.۶ درصد یعنی معادل ۴ هزار و ۱۲۴مورد منجر به محکومیت شده و ۵۳.۴ درصد یعنی معادل ۴ هزار و ۷۲۶ مورد نیز منجر به تبرئه شده است.

مسجدی آرانی درباره بیشترین شکایات و پرونده ها درباره قصور پزشکی نیز گفت: به ترتیب در حوزه های دندان پزشکی با ۹۲۱ مورد ، جراحی عمومی با ۷۷۵ مورد ، پرستاری با ۵۷۶ مورد ، جراحی زنان و زایمان با ۵۲۷ مورد و پزشکی عمومی با ۵۱۷ مورد دارای بیشترین شکایت ها بودیم.

به گفته وی، آمار قصور پزشکی در مقایسه با ۹ ماهه سال ۹۹ که تعداد پرونده ها ۷ هزار و ۹۱۹ مورد بود، کاهش ۱۱.۸ درصدی داشته است.

وی درباره تعداد معاینات سرپایی در پزشکی قانونی نیز گفت: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ ، یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۸۳۸ معاینه سرپایی انجام شده که نسبت به ۹ ماهه سال ۹۹ رشد ۴.۹ درصدی داشته است.

وی درباره آمار مربوط به خشونت های خانگی و کودک آزاری نیز گفت: که در نشست خبری بعدی این آمار را اعلام خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها