آنچه در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی گذشت

​گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با حضور رییس، معاونان، مدیران کل ستادی و روسای واحدهای سازمانی این نهاد باهدف بحث و تبادل‌نظر پیرامون مسائل جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

آنچه در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی گذشت
کد خبر: 535445
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۳:۴۷

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز و دانشگاه‌های این نهاد که با حضور معاونان، مدیران کل ستادی  و روسای واحدهای سازمانی و ارتباط مجازی با روسای برخی از واحدهای جهاددانشگاهی امروز (11 بهمن‌ماه) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد گفت: جهاددانشگاهی از ابتدای فعالیت با هدف‌گذاری مناسب در حوزه‌های توسعه‌ای در زمینه‌های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش و اشتغال و تجاری سازی نشان داد که توان توسعه و پیشرفت را در کشور داریم.

به گزارش ایسنا، وی با تأکید به اینکه با لطف خدا توانستیم نقش خوبی در توسعه کشور و ایجاد خودباوری داشته باشیم افزود: دستاوردهای جهاددانشگاهی نشان می‌دهد که این نهاد توانست مسیر توسعه علمی و فناورانه را به‌خوبی دنبال کند و هم‌اکنون در میدان توسعه و پیشرفت کشور قرار دارد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این نهاد بدون آن‌که مأموریت خاصی با تخصیص امکانات به آن واگذار شود توانسته است نیازهای کشور را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کند.

دکتر طیبی با اشاره حضور در دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و اقتصادی گفت: رهبر انقلاب در این دیدار  به بحث تولید سلول‌های بنیادین اشاره کرد و در قسمت دیگری از سخنانشان به موضوع دیدار سال ۹۷ با فناوران حوزه نفت که پژوهشگران جهاددانشگاهی نیز در آن جلسه حضور داشتند اشاره فرمودند و گفتند: این دستاوردها نشان می‌دهد که خودمان توان حل مشکلات کشور را داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه این سخنان نشان می‌دهد که رهبر انقلاب رضایت خوبی از عملکرد این مجموعه‌دارند ادامه داد: کمک و بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی نیز حکایت از آن دارد که در صورت حمایت می‌توان فناوری‌های موردنیاز کشور را تولید کرد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه برخی از واحدهای جهاددانشگاهی از طریق بودجه طرح‌های فناورانه توانستند  به موفقیت‌های خوبی دست یابند و طرح‌های خود را عملیاتی کنند گفت: سایر واحدهای سازمانی نیز باید تلاش کنند تا حتماً پروژه‌های گزین و شاخص در کشور داشته باشند .

وی بابیان اینکه در شرایطی قرار داریم که اگر از دستاوردهای جهاددانشگاهی استفاده شود می‌توانیم بیشترین خدمت را به توسعه کشور داشته باشیم گفت: ما همیشه در صحبت‌ها تأکید داریم که تحریم‌ها باید از جمهوری اسلامی ایران رفع شود، اما رفع تحریم به معنی باز کردن بدون برنامه درهای کشور بر روی فناوری‌های غربی و خارجی نیست و حتماً در حوزه‌هایی که خودمان توان فناورانه داریم باید به توان ملی خودمان اتکا کنیم و در سایر حوزه‌ها نیز با انتقال تکنولوژی مشکل برطرف شود. 

رییس جهاددانشگاهی در ادامه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: در بازدیدهایی که رئیس مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و تعداد زیادی از مدیران ارشد کشوری و لشکری از این نمایشگاه داشتند، جهاددانشگاهی را سَمبل رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور نام بردند و از دستاوردهای ارائه‌شده ابراز رضایت کردند.

دکتر طیبی در این گردهمایی به موضوع جایگاه جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه برداشت‌هایی بود که نیازی به حضور جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، اما در این فرایند به این موضوع توجه نشد که نمی‌توان یک‌نهاد توسعه‌ای را زیرمجموعه یک وزارتخانه قرار داد، زیرا فعالیت‌های آن در قالب یک وزارتخانه نمی‌گنجد که خوشبختانه طی برگزاری جلسات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه توضیحات و انجام مکاتبات این مشکل در حال برطرف شدن است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به خبرهایی که پیرامون تغییر رییس جهاددانشگاهی مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: هر از گاهی این اخبار پیرامون جهاددانشگاهی به گوش می‌رسد، اما در این برهه زمانی و پس از برگزاری نمایشگاه که زمان بهره‌برداری و امضای قراردادهای فناورانه است، انتشار این اخبار باعث ایجاد شک و تردید در کارفرمایانی که می‌خواهند با ما قرارداد به امضا برسانند می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه به رییس جمهور نیز اعلام کردم که اگر دولت و شخص رئیس‌جمهور نظری برای تغییر در جهاددانشگاهی دارند بنده پیش‌قدم می‌شوم تا در زمان مقرر از طریق سازوکارهایی که به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی رسیده، فرایند انتخاب رییس جدید انجام شود ادامه داد: در اینجا از همکاران می‌خواهم که باقدرت فعالیت‌های خود را در واحدهای سازمانی ادامه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید مجدد بر این موضوع که این نهاد از بطن انقلاب اسلامی و توسط جوانان مومن، انقلابی و دغدغه‌ مندی تشکیل شد که راه خود را درست انتخاب کرده‌ بودند افزود: اما در مواردی احساس می‌شود برخی در داخل و خارج از کشور وقتی می‌بینند این نهاد انقلابی دستاوردهای موفقی داشته و همواره موردتوجه رهبر معظم انقلاب از ابتدا تاکنون بوده است و مقام معظم رهبری آن را یکی از ستون‌های خیمه انقلاب نامیده‌اند با این حرکات و جدا کردن بخش‌های آن و واگذاری مسئولیتش به یک وزارتخانه به دنبال حذف این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی هستند که الگوهای موفقی را در جامعه اسلامی بنانهاده هستند.

دکتر طیبی با تأکید بر اینکه سرنوشت جهاد سازندگی نباید دوباره تکرار شود گفت: اکنون پس از سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نباید آن را منحل می‌کردیم.

وی با تأکید بر تثبیت جایگاه جهاددانشگاهی در کشور گفت: کل نظام باید به این نتیجه برسد که ما چاره‌ای نداریم جز اینکه کشور را باید دانش‌بنیان اداره کنیم و  اقتصاد و دفاع دانش‌بنیان داشته باشیم که متأسفانه هنوز این باور در کشور همگانی نشده است.

دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری در این گردهمایی به موضوع همسو سازی شایستگی های مدیران جهاددانشگاهی در راستای چیره دستی سازمانی اشاره کرد و گفت: در اساسنامه جهاددانشگاهی و سند چشم انداز این نهاد آمده است که جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی، بر خوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام بخش و موثر در کشور، پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی است.

وی با بیان اینکه این نهاد باید در کنار پژوهش و اکتشاف در حوزه تجاری‌سازی هم اقدام کند ادامه داد: برای این منظور باید وضعیت موجود را بررسی کرده  و با مطالعه اهداف سازمانی دریابیم که چگونه می‌توانیم تبدیل به یک سازمان چیره دست شویم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی همچنین به مولفه‌های سازمان چیره‌دست اشاره کرد و از ضرورت حرکت سازمان ها به سوی چیره دستی سخن گفت و با ذکر مثال‌هایی افزود: در این مسیر نباید گرفتار تله شکست و تله موفقیت شویم.

دکتر پورعابدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در این گردهمایی  به فرایند انتخاب رییس جهاددانشگاهی توسط هیات امنای این نهاد اشاره کرد و افزود: طبق اساسنامه، هیات امنای جهاددانشگاهی سه کاندیدای جدید برای ریاست را انتخاب کرده  و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می کند که پس از بررسی برنامه‌های کاندیدای پیشنهادی و در صورت رای مثبت هیات امنا حکم رئیس جدید جهاددانشگاهی توسط رئیس محترم جمهور ورئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون سه هزار مدیر در جهاددانشگاهی برای سایر سازمان‌ها تربیت کرده‌ایم تاکید کرد: حمایت از دولت منتخب و تبعیت از رهبری همواره شعاری کلیدی در جهاددانشگاهی بوده است. 

دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با نگاهی به فرایندهای اخذ طرح های ملی در حوزه آموزش و کارآفرینی گفت: رصد طرح و برنامه های ملی سازمان ها و دستگاه ها، بررسی و امکان سنجی درون سازمانی،  تشکیل تیم پیگیری در ستاد معاونت، مذاکره با مدیران و صاحبان تصمیم در سازمان ها و دستگاه ها، طرح موضوع با ریاست محترم جهاددانشگاهی، تهیه پیش نویس تفاهم نامه،پیگیری انعقاد تفاهم نامه، پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه در قالب توافق نامه یا قرارداد، تشکیل تیم اجرایی در ستاد و تعیین مسئول مستقیم طرح، ابلاغ توافقنامه یا قرارداد به واحدهای سازمانی، پیگیری اقدامات اجرایی در ستاد و واحدهای مجری، پیگیری منابع طرح و پرداخت به واحدهای مجری و مستند سازی و ارائه گزارش نهایی به سازمان ها و دستگاه های طرف قرارداد از جمله این فرایندها است.

وی در ادامه با اشاره به اهم طرح های ملی جاری حوزه آموزش و کارآفرینی به بیان چند نکته در خصوص طرح های ملی پرداخت و گفت: بسیاری از طرح های ملی مولد بوده و در صورتی که خوب اجرا و پیاده سازی شود فرصت های خوبی برای واحدهای سازمانی با بهره مندی از منابع استانی ایجاد می کند.

همچنین بسیاری از طرح های ملی امکان عضویت واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی را در شوراهای استانی مرتبط فراهم کرده و می تواند به تحقق درآمد پایدار و مولد واحدهای سازمانی منجر شود.

معاون آموزش و کارفرینی جهاددانشگاهی چند چالش عمده در خصوص طرح های ملی در حوزه آموزش و کارآفرینی را تشریح کرد و در ادامه سخنانش به ارائه گزارشی از مصوبات هشتاد و یکمین نشست شورای عالی اشتغال و جایگاه جهاددانشگاهی در این شورا پرداخت.

دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به بهره‌مندی از توان نیروهای جوان در این معاونت تاکید کرد و گفت: باید به موضوع فرهنگ جهادی  و جذب جوانان از طریق حوزه فرهنگ در جهاددانشگاهی بیشتر توجه شود.

دکتر مهدی باصولی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در این گردهمایی به ارایه گزارشی از فرایند تصویب بودجه این نهاد در مجلس پرداخت و گفت: در لایحه دولت بودجه کشور، جهاددانشگاهی به عنوان سازمان مجری زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت که با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و حضور در کمسیون آموزش و تحقیقات و تلفیق مجلس و ارائه دلایل لازم امیدواریم دوباره نمایندگان این نهاد را به عنوان دستگاه سیاستگذار اصلی درنظر گیرند.

وی همچنین به موضوع ممنوعیت استخدام تمام وقت نیرو در جهاددانشگاهی و مذاکره برای حل این مشکل اشاره کرد و در ادامه گفت: در راستای توسعه خدمات رفاهی برای اعضا سه مرکز سرعین، گرگان و قشم در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد  و قراردادهایی در بندرانزلی و بابلسر برای استفاده رفاهی کارکنان درنظر گرفته شده است.

همچنین دکتر عیسی علیزاده سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز ابراز امیدواری کرد که در بودجه کشور جهاددانشگاهی مجددا به جایگاه قبلی خود به عنوان یک نهاد سیاستگذار برگردد و گفت: بودجه سال جاری دولت نیز انقباضی و متناسب با نبود نفت است و افزایش حقوق کارکنان نیز به صورت پلکانی دیده شده است.

وی همچنین به نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: بسیاری از بازدیدکنندگان و مخصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این حجم از دستاوردها جهاددانشگاهی ابراز شگفتی کردند و خواستار استفاده بیشتر از این توانمندی‌ها شدند که در این زمینه پس از نمایشگاه جلساتی نیز برگزار شده است. 

دکتر بهروز بادکو رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان نیز عملکرد و برنامه های این سازمان را تشریح کرد و گفت: طراحی، تدوین و اجرای طرح جامع آموزش و توانمندسازی منابع انسانی شرکتها، پارکها، مراکز رشد و منش ها در دو سطح پایه و پیشرفته از جمله برنامه های جاری ستفا است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به فرآیند تجاری سازی محصولات و فناوری های واحدهای تابعه جهاددانشگاهی گفت: این نهاد با داشتن سه پارک علم و فناوری و 168 شرکت پارکی، بیش از   500میلیارد تومان فروش شرکت های پارکی و حدود  7میلیون دلار صادرات داشته است.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در این گردهمایی دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ در سخنانی به معرفی این دانشگاه پرداخت و همچنین تعدادی از روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی نیز  نقطه نظرات خود پیرامون مسایل جاری جهاددانشگاهی مطرح کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها