کد خبر: 535366
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۳:۵۰:۲۰
| |

متخصص بیماری‌های عفونی:

مراکز آموزشی کودکان فورا تعطیل شوند

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بهتر است که محدودیت‌ها هر چه زوتر اعمال شده و واکسیناسیون دوز سوم و واکسیناسیون کودکان سرعت داده شود، همچنین مراکز آموزشی که در آن کودکی به ویروس آلوده شده فوراً تعطیل شود.

مراکز آموزشی کودکان فورا تعطیل شوند
کد خبر: 535366
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۳:۵۰:۲۰

علی اسداللهی امین متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید براینکه نباید اجازه دهیم این اپیدمی در کودکان آغاز شود، چون در این صورت مخزن این اپیدمی خاموش نخواهد شد، گفت: تنها با اِعمال به موقع محدودیت‌ها و بالا رفتن تعداد واکسیناسیون دوز سوم می‌توانیم نوروز امن‌تری داشته باشیم. 

به گزارش فارس، علی اسداللهی امین با اشاره به اینکه اومیکرون بیشتر راه‌های تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و لود ویروس عموما در بینی و حلق بیشتر است، اظهار کرد: عموما در اومیکرون ریه کمتر درگیر می‌شود، اما وقتی تعداد افراد بیشتری درگیر شوند با وجود اینکه تعداد افرادی که بیماری را خفیف می‌گیرند بیشتر است، اما قطعا در این بین تعداد بستری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، چراکه در این جمع افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی که واکسن نزدند هم وجود دارد و به همین لحاظ ممکن است حتی تعداد فوتی‌ها از ویروس دلتا هم بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید اومیکرون را شوخی بگیریم، تصریح کرد: خیلی از افراد هنور دوز سوم را تزریق نکردند و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که بنا بوده تا دوز سوم را تزریق کنند واکسن زدند، لذا خواهش می‌کنم مردم برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند، من بیمار داشتم که با اینکه جوان بود چون دوز سوم را نزده بود دچار درگیری ریه شد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این تصور اشتباه است که جا افتاده اومیکرون مثل سرماخوردگی و آنفولانزای شدید است، گفت: چون وقتی تعداد افراد بیشتری درگیر شوند قطعا احتمالات خطرناک هم بالاتر می‌رود، در حال حاضر که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده ممکن است در ماه‌های پیش رو همه افراد به اومیکرون مبتلا شوند، در این صورت افرادی که به هر دلیلی دچار نقص ایمنی هستند احتمال اینکه بروز بیماری در آنها بیشتر باشد وجود دارد. پس این حرف‌ها که ما قبلا گرفتیم، اومیکرون سبک است و با گرفتن آن ایمن می‌شویم و این گونه حرف‌ها را کنار بگذاریم و بدانیم همچون گذشته تنها چاره گذر از این اپیدمی هنوز هم اِعمال به موقع محدودیت‌ها، تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.   

اسداللهی امین با تأکید براینکه شستن مکرر دست‌ها دوباره مهم شده، اظهار کرد: با جهش دوباره ویروس جدای از اینکه سرعت انتقال بیشتر شده، ماندگاری روی سطوح و دست‌ها هم افزایش پیدا کرده و ممکن است این حجم ویروس که ماندگاری بیشتری هم دارد از طریق آلودگی سطوح و دست‌ها ما را گرفتار کند، همچنین با وجود نشانه‌هایی که اومیکرون به لحاظ سرعت انتقال از خود نشان داده می‌توان فاصله تزریق واکسن‌ها به یکدیگر را هم کمتر کرد، چراکه آمار نشان داده در کشورهای دیگر آمار بستری تعداد افرادی که سه دوز را زده بودند زیر یک درصد است. 

وی همچنین یادآور شد: نگرانی این است که ما نیز همچون کشورهای دیگر که زودتر از ما وارد فاز اومیکرون شدند و تعداد بستری‌های‌شان افزایش پیدا کرد ما نیز در هفته‌های پیش رو این وضعیت را تجربه کنیم، در واقع با وجود رفتار ویروس در کشورهای درگیر ما نیز باید مراقب باشیم و بهتر است که محدودیت‌ها هر چه زوتر اعمال شده و واکسیناسیون دوز سوم و واکسیناسیون کودکان سرعت داده شود، همچنین مراکز آموزشی که در آن کودکی به ویروس آلوده شده فورا تعطیل شود، چون انتقال، یک تا دو روز قبل از بروز علامت‌ها اتفاق می‌افتد و افراد بسیاری ممکن است در همین دوره مبتلا شوند.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم این اپیدمی در کودکان شیوع پیدا کند، چون در این صورت مخزن این اپیدمی خاموش نخواهد شد، عنوان کرد: بر این اساس مسؤلان وزارت بهداشت نیز باید به سرعت سیاست‌ها و راهکارهای جدیدی را اتخاذ کنند تا زودتر از این پیک خارج شویم. در واقع اگر از همین حالا محدودیت‌ها به درستی اعمال شود می‌توانیم نوروز امن‌تری داشته باشیم، در غیر این صورت نوروز امسال را نیز درگیر پیک اومیکرون خواهیم بود. و ظاهرا در این شرایط تنها چاره گذر از این وضعیت اِعمال به موقع محدودیت‌ها و بالا رفتن واکسیناسون دوز سوم است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها