کد خبر: 535165
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۵:۴۱:۱۱
| |

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی خبر داد:

گزارش عملکرد مبارزه با بیماری هاری دامپزشکی استان کرمانشاه

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر می کند.این بیماری بین انسان و حیوانات مشترک است و در صورت ابتلاء انسان و حیوان، صد درصد کشنده خواهد بود اما به راحتی قابل پیشگیری است.

گزارش عملکرد مبارزه با بیماری هاری دامپزشکی استان کرمانشاه
کد خبر: 535165
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۵:۴۱:۱۱

دکتر مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر می کند.این بیماری بین انسان و حیوانات مشترک است و در صورت ابتلاء انسان و حیوان، صد درصد کشنده خواهد بود اما به راحتی قابل پیشگیری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر همتی به عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مبارزه با بیماری هاری اشاره کرد و افزود: سالانه این اداره کل نسبت به واکسینه کردن حدود 17 هزار قلاده سگ اقدام می ­نماید و در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری، نمونه گیری و معدوم سازی دام مشکوک انجام می گردد و در نهایت نیز واکسیناسیون تمامی سگ های صاحب دار در کانون بیماری و شعاع کانون صورت می­ گیرد.

 وی در ادامه  تصریح کرد: ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حیوان آلوده دفع می شود و عمده ترین راه انتقال آن از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا می باشد. اگر چه عمده ترین راه انتقال از طریق گزش و خراش است اما روشهای دیگر نظیر تنفسی، خوراکی و انتقال مادر به جنین نیز مشاهده شده است.

علائم بیماری هاری عمدتا با تغییر ناگهانی رفتار حیوان توام است، در این حالت معمولا ترس در حیوان از بین می ­رود و باعث می شود که حیوان به راحتی به انسان و سایر حیوانات حمله کند. پریشانی و اضطراب، ناتوانی در بلع آب و غذا، ترس از نور و در نهایت فلجی و مرگ از دیگر علائم این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی یکی از مهم ترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد و بدون صاحب نظیر سگ ها اعلام کرد و اظهار داشت: لازم است این حیوانات توسط  ارگانهای ذیربط جمع آوری و جمعیت آنها کنترل شود.

از دیگر عوامل انتشار بیماری هاری گوشتخواران وحشی هستند که دامداران می بایست از تماس دام با این حیوانات و از ورود دام به مناطق حفاظت شده حیات وحش جلوگیری کنند و لازم است اداره محیط  زیست با دیده­ وری و پایش بیماری، نسبت به برخورد با موارد مشکوک اقدام نمایند.

دکتر همتی در خصوص تاثیر کشتار غیر مجاز دام در معابر و خیابان و حاشیه شهرها در احتمال شیوع بیماری هاری گفت: ممکن است دامی که کشتار می شود هار باشد و با توجه به اینکه بیماری هاری از روی ظاهر لاشه قابل تشخیص نیست، ممکن است شهروندان از گوشت دام مبتلا مصرف کرده و بیمار شوند، همچنین کشتار دام در فضای باز و حاشیه شهرها باعث جمع شدن گوشتخواران اهلی و وحشی در این محل ها می شود و انتقال بیماری بین این حیوانات دور از انتظار نیست.

وی در پایان برای پیشگیری از بیماری هاری، به شهروندان توصیه نمود، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با گوشتخوارانی مانند سگ و گربه خودداری کنند و سالانه نسبت به مایه کوبی سگ های خانگی علیه بیماری هاری اقدام نموده و در این راستا با ادارات دامپزشکی همکاری نمایند.

همچنین در صورت گزیده شدن توسط حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، همواره احتمال را بر هار بودن حیوان گزنده گذاشته و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه نمایند.

دکتر همتی از همشهریان درخواست نمود: درصورت مشاهده حیوانات مشکوک به بیماری هاری به نزدیک ترین اداره دامپزشکی  از طریق تلفن 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 اطلاع دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها