کد خبر: 533167
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان:

واکسن سالک در مرحله کارآزمایی بالینی است

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: واکسن سالک در حال ساخت است و در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارد که نتایج اولیه آن تا 70 درصد موثر بوده اما هنوز مورد تائید نهایی قرار نگرفته است.

واکسن سالک در مرحله کارآزمایی بالینی است
کد خبر: 533167
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۰۷:۰۰:۰۰

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: واکسن سالک در حال ساخت است و در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارد که نتایج اولیه آن تا 70 درصد موثر بوده اما هنوز مورد تائید نهایی قرار نگرفته است.

به گزارش برنا، بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،  اظهار کرد: سال گذشته 14 هزار و 171 بیمار سالک در کشور شناسایی کردیم.

وی با بیان این‌که امسال تا پایان آذرماه 10 هزار و 508 مورد بیمار سالک شناسایی شده و بعد از پایان سال می‌توانیم با آمار موجود سال گذشته مقایسه کنیم و ببینیم آیا افزایش میزان مبتلایان وجود داشته یا خیر؟ گفت: همیشه در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی، گلستان، خوزستان و سمنان میزان مبتلایان این بیماری بالاست.

امیری ادامه داد: حشره بیماری سالک به قدمت تاریخ در ایران وجود داشته و چیز جدیدی نیست.

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: این بیماری یک بیماری بومی و بسیار کهن در ایران است. همچنین کشورهای منطقه هم از این بیماری مستثنی نیستند و براساس آمار موجود قدمت این بیماری بیش از هزار سال است.

وی با اشاره به اینکه بیماری سالک یک بیماری انگلی است که عامل آن انگلی به نام لیشمانیاست، افزود: دو نوع سالک داریم که شامل مرطوب (روستایی) و خشک (شهری) است.

امیری ادامه داد: نوع مرطوب یا روستایی بیشترین نوع سالک در ایران است که مخزن آن جویندگان صحرایی یا موشهای صحرایی هستند. همچنین ناقل این بیماری پشه‌ای به نام پشه خاکی است که از مدت‌ها سال پیش در ایران وجود داشته است.

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: این پشه هنگام خون‌خواری این انگل را از بدن جونده به داخل بدن خودش انتقال می‌دهد و اگر این پشه انسان را نیش بزند می‌تواند در هنگام خون خواری انگل را به بدن انسان منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه چندماه بعد در محلی که این پشه نیش زده زخمی ایجاد می‌شود، گفت: در برخی مواقع این زخم در ادامه گسترده و دچار عفونت ثانوی می‌شود و در نهایت می‌تواند مدت‌ها باقی بماند.

امیری تصریح کرد: این بیماری در آمریکا جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه و در نقاط مرکزی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه شایع است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: سالانه بین 700 هزار یا یک میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا و شناسایی می‌شوند. در سال 2019، 87 درصد از این افراد در 10 کشور افغانستان، الجزیره، برزیل، کلمبیا، ایران، عراق، فیلیپین، پاکستان، سوریه و تونس بوده‌اند.

امیری ادامه داد: این بیماری در سال 2018 در 92 کشور دنیا وجود داشته است. همچنین از 10 سال گذشته تاکنون در کشور ما عامل بیماری کاهش پیدا کرده به طوری که در 10 سال قبل بیش از 20 هزار فرد مبتلا به این بیماری در کشور بوده و در سال گذشته این میزان کمتر از 15 هزار نفر بوده است. البته طبیعتا تعداد افراد مبتلا بیشتر از افرادی است که ما شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به علت تغییرات اقلیمی و گسترش شهرسازی و نزدیک شدن اماکن مسکونی به لانه این جوندگان، در آن‌جا شاهد بروز و افزایش موارد ابتلا به این بیماری هستیم، افزود: به‌طور مثال در یکی از استان‌ها مسکن مهر را روی لانه این جوندگان ساخته‌اند و طبیعی است در چنین مواردی محل زیست انسان را به محل زیست این جوندگان نزدیک کردیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته به طور واضح در استان سمنان افزایش میزان مبتلایان را داشتیم.

وی با اشاره درمان و تشخیص بیماری سالک گفت: این موارد در مراکز بهداشت و درمان سراسر کشور برای همه مردم به صورت رایگان انجام می‌شود که درمان آن به صورت موضعی و درمان با دارو است.

امیری تصریح کرد: داروی مورد استفاده در درمان این بیماری گلوکانتیم است که در حال حاضر داروی آن را به طور کافی تهیه و در سراسر کشور توزیع کردیم. در زمینه تامین دارو مشکلی نداریم

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به استراتژی کنترل و پیشگیری از بیماری سالک گفت: زنجیره انتقال از طریق مبارزه با ناقلان (پشه خاکی) در دستور کار است که باید جمعیت این پشه‌ها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه کنترل مخازن از طریق مبارزه با جوندگان صحرایی (موش های صحرایی)،  ارتقای خدمات تشخیص و درمان، شناسایی زودهنگام بیماران و بهسازی محیط در دستور کار است.

امیری ادامه داد: اگر بتوانیم جمع‌آوری و دفع طبیعی زبالهها، نخاله‌های ساختمانی، فاضلاب‌ها و کودهای حیوانی را انجام دهیم شرایط رشد پشه کم می‌شود.

وی درباره آموزش به مردم درباره بیماری سالک گفت: باید به مردم آموزش دهیم چطور از گزیده شدن ممانعت کنند که در این راستا باید لباس‌های بلند و روشن در فصل گرم سال بپوشند، از دور کننده حشرات استفاده کنند، توری و پرده در درب‌های ورودی نصب و بهداشت محیط را رعایت کنند.

امیری درباره ساخت واکسن بیماری سالک افزود: واکسن سالک در حال ساختن است و در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارد که نتایج اولیه آن تا 70 درصد موثر بوده اما هنوز مورد تائید نهایی قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد:  18 استان بومی در زمینه بیماری سالک وجود دارد و لازم است افراد این استان‌ها و افرادی که در مواجه این بیماری قرار دارند، واکسن را تزریق کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها