در یک مطالعه مطرح شد:

تاثیر "سلنیوم" بر کیفیت تخمک‌ها

پژوهشگران با انجام یک مطالعه عنوان کردند که با کاهش غلظت سلنیوم در مایع فولیکولی، تعداد، کیفیت و بلوغ تخمک کاهش می‌یابد.

تاثیر "سلنیوم" بر کیفیت تخمک‌ها
کد خبر: 532786
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ ۱۰:۴۹:۰۶

 سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS، یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در زنان در سن باروری است و پیامدهای متابولیکی و تولیدمثلی را به همراه دارد. افزایش هورمون‌های مردانه، شاخص توده بدنی یا BMI بالا، مقاومت به انسولین و ... از جمله پیامدهای مربوط به این سندرم هستند و می‌توانند منجر به افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو شوند.

به گزارش ایسنا، سطح بالای رادیکال‌های آزاد و التهاب می‌توانند از طریق استرس اکسیداتیو بر فرآیند رشد فولیکول‌ها و تولید تخمک بالغ اثر بگذارند. از آن‌جایی که «سلنیوم» یک عناصر ضروری در بدن انسان است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، ممکن است بر فرآیند بلوغ تخمک و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مؤثر باشد.

با توجه به این‌که بررسی عناصر موجود در مایع فولیکولی، دسترس‌ترین راه برای بررسی وضعیت تخمک است، پژوهشگران با انجام یک مطالعه با بررسی غلظت سلنیوم در مایع فولیکولی تخمک، کیفیت تخمک‌ها را بررسی کردند و تاثیر سلنیوم را در تعداد تخمک‌ها نیز مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، ۷۸ زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به یک مرکز ناباروری در دزفول مراجعه کرده‌ بودند، بررسی شدند.

نتایج این بررسی نشان داد که سطوح پایین غلظت سلنیوم فولیکولی در زنان نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیکی با تعداد، بلوغ و کیفیت تخمک‌های گرفته شده از تخمدان آن‌ها مرتبط است.

پژوهشگران این تحقیق، بر اساس نتایج به‌دست آمده، عنوان می‌کنند که با کاهش غلظت سلنیوم در مایع فولیکولی، احتمالاً کمیت و بلوغ تخمک کاهش می‌یابد.

البته این محققان معتقدند که محدودیت‌هایی نیز در مطالعه آن‌ها وجود دارد. یکی از محدودیت‌های این پژوهش، حجم نمونه کوچک است و یک حجم نمونه بزرگ‌تر می‌تواند به ارائه شواهد قوی‌تر از ارتباط بین غلظت سلنیوم در مایع فولیکولی و تعداد و بلوغ تخمک کمک کند. همچنین، این مطالعه نتوانست غلظت سلنیوم در خون و مایع فولیکولی را به طور همزمان اندازه‌گیری کند و بررسی این موضوع می‌توانست به تعیین غلظت کافی سلنیوم در مایع فولیکولی کمک کند.

در انجام این تحقیق، سیده مهسا پورموسوی، محمدامین بهمنش، حسین نجف‌زاده ورزی، شبنم منصوری و سیما جنتی؛ پژوهشگران گروه‌های بافت‌شناسی، فارماکولوژی و زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، مردادماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «تأثیر غلظت سلنیوم مایع فولیکولی بر بلوغ تخمک در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تحت لقاح آزمایشگاهی/ تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم: یک مطالعه مقطعی» در نشریه علمی ایرانی The International Journal of Reproductive BioMedicine منتشر شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها