کد خبر: 531834
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۹:۲۵:۰۷
| |

بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود منتشر شد/ اجازه بارگذاری‌های جدید را نمی‌دهیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در زمانی که به استانداری آمدیم، هیچ برنامه مدونی وجود نداشت، خروجی جلسات یک بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود است که دیروز منتشر شد، از دانشگاه، صنف کشاورزان و سایر دستگاه‌های اجرایی درگیر این برنامه بودند و یک مجموعه راهکارهایی را طراحی و تولید کردند.

بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود منتشر شد/ اجازه بارگذاری‌های جدید را نمی‌دهیم
کد خبر: 531834
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۹:۲۵:۰۷

مهران زینلیان، معاون هماهنگ‌کننده امور عمرانی استانداری اصفهان، بعد از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: حل مساله آب بدون مشارکت مردم و رسانه‌ امکان‌پذیر نیست و همه باید کمک کنیم تا فضای داخل استان شفاف شود تا مسأله را بتوانیم حل کنیم.

به گزارش فارس، وی افزود: با ورود دولت جدید و استانداری اصفهان، آب به مسأله اول تبدیل شد و وقت عمده ما را این مورد به خود اختصاص داده است که جلسات زیادی در سطوح ملی و استانی با حضور نخبگان و مسؤولان تشکیل شده و سعی شده تا نظر تمام ذینفعان را داشته باشیم؛ موضوع آب فقط بحث کشاورزان نیست، بلکه مواردی چون فرونشست، آلودگی هوا و ریزگردها هم مطرح است.

زینلیان با تاکید بر دغدغه معیشتی کشاورزان بیان کرد: باید تلاش کنیم تا مشکلات معیشتی کشاورزان را حل کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در ارتباط با نتیجه اقدامات انجام شده، اضافه کرد: در زمانی که به استانداری آمدیم، هیچ برنامه مدونی وجود نداشت، خروجی جلسات یک بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود است که دیروز منتشر شد، از دانشگاه، صنف کشاورزان و سایر دستگاه‌های اجرایی درگیر این برنامه بودند و یک مجموعه راهکارهایی را طراحی و تولید کردند.

وی با اشاره به تدوین بسته راهکارهای اجرایی تصریح کرد: در این بسته منافع ۴ استان دیده شده و معتقدیم همه چهار استان به آب نیاز دارند، اما آب مناطق دیگر باید از حوضه‌های غیر از زاینده‌رود تامین شود.

زینلیان با اشاره به اینکه محور اصلی این بسته کاهش مصارف است، گفت: برای دراز مدت حوضه زاینده‌رود مصارفی درنظر گرفته شده است، اما منابعی نداریم بنابراین میزان مصارف ما خیلی بیشتر از منابع در دسترس ماست و باید مصارف مجاز ما کاهش یابد و این مصارف باید با اقلیم منطقه‌ای اصفهان هماهنگ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: محور دوم، حذف مصارف و بارگزاری‌های غیرمجاز و محور سوم تامین منابع آبی جدید است، البته دنبال آب به معنای زیاده‌خواهی نیستیم، اعتقاد ما بر این است که آب‌هایی بر خلاف قانون از حوضه زاینده‌رود خارج شده است که باید به این حوضه بازگردد و محور چهارم کیفیت مدیریت آب است و باید سعی کنیم از آبی که وجود دارد به نحو مطلوب استفاده کنیم.

زینلیان با اشاره به پروژه کوهرنگ ۳ گفت: در این باره گفته شده است لازم است مسیرهایی آزادسازی شود و پولی به کسانی که در این مسیر، زمین دارند پرداخت شود که داده نشده است که این کوتاهی وزارت نیرو است که باید خودش حل کند،؛ پروژه گلاب هم حتما اجرایی می‌شود چون حتی دارای ابعاد پدافند غیرعامل است و بحث آب شرب ۶ میلیون نفر وابسته به این پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان درباره مصوبات ۹ ماده‌ای بیان کرد: حتما این مصوبات پابرجا است و این بسته بر اساس مصوبات بالادستی نوشته شده و معتقدیم اگر این مصوبات اجرایی شوند، منافع همه استان‌ها تامین خواهد شد.

وی در مورد مقوله محیط زیست ابراز کرد: این بخش، در حوضه زاینده رود بسیار مظلوم است، اما شاه‌بیت موضوع، احیای حوضه زاینده‌رود است که اگر احیا شد محیط زیست هم احیا می‌شود.

زینلیان در ارتباط با بارگذاری‌های جدید تصریح کرد: ما اجازه بارگذاری‌های جدید را نمی‌دهیم و اگر صنایع جدیدی هم خواستار آب باشند ما این مجوز را نمی‌دهیم، اجازه توسعه صنایع پر آب‌بر را اصلا نمی‌دهیم و دنبال این هستیم که صنایع پر آب‌بر از آب خلیج فارس استفاده کنند، همچنین باید از آب پساب استفاده کنند تا میزان بارگذاری‌ها روی حوضه زاینده‌رود کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در زمینه مصرف آب شرب، رتبه اول کم مصرف‌ترین میزان آب را دارد، افزود: در استانداری اصفهان قرارگاه تحت عنوان قرارگاه آب تشکیل شده است که کارگروه‌های مختلفی دارد و یکی از کارگروه‌های این قرارگاه، کارگروه رسانه است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: هفته‌ای نیست که در سطح رئیس‌جمهور و در سطح معاونان دولت جلسه‌ای برای آب برگزار نشود، بنابراین همه در حال تلاش برای حل مشکل آب هستند.

زینلیان با بیان اینکه یکی از طرح‌های وزارت نیرو این بود که آب را ازطریق لوله به کشاورزان برساند، گفت:  ما مخالف این طرح هستیم چرا که آب باید از طریق زاینده‌رود منتقل شود تا حوضه زاینده‌رود احیا شده و مشکلاتی نظیر تالاب گاوخونی و فرونشست زمین و خشک شدن آب‌خوان زاینده‌رود حل شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها