کد خبر: 531345
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۵:۲۹:۴۶
| |

ادامه بی‌توجهی به آثار باستانی شهرری

درب ماشین دودی دوره قاجار به سرقت رفت

درب آتشخوار ماشین دودی شهرری که یک لوکوموتیو تاریخی و به عنوان یک اثر باستانی در صنعت حمل و نقل و بخشی از هویت ری است، با وجود پیش بینی ها و هشدار خبرگزاری فارس، به سرقت رفت.

 درب ماشین دودی دوره قاجار به سرقت رفت
کد خبر: 531345
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۵:۲۹:۴۶

اولین خط آهن ایران در سال ۱۲۶۱ میان تهران و شهر ری ساخته شد و قطاری که مسافران را بین خیابان دروازه خراسان(میدان قیام فعلی) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جابجا می‌کرد ماشین دودی نام گرفت که این ماشین تا سه سال پیش در ایستگاه مترو شهرری نگهداری می‌شد.

به گزارش فارس، ریل اصلی ماشین دودی قاجارها در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در خیابان فدائیان اسلام روبروی امامزاده عبدالله، کشف شد و ماشین دودی را به این محل منتقل کردند تا بر روی ریل اصلی خود قرار بگیرد که در این زمان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت ری وعده مرمت و بازسازی، احیاء و حفظ این محدوده با طراحی و اختصاص اعتبار لازم را داد.

اما پس از انتقال ماشین دودی به ریل اصلی خود در خیابان فدائیان اسلام، تا مدت‌ها بدون هیچ حفاظی رها شد و هیچ اقدامی در این محدوده تاریخی برای جلوگیری از سرقت و عوامل جوی انجام نشد. پس از آن نیز یک حفاظ در دور این لوکوموتیو تاریخی نصب شد که هیچ شکل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ورود سارقان و معتادان نداشت.

همچنین باید اِلمان و تابلوهای راهنما نیز در محوطه آن نصب می‌شد اما هیچگونه محوطه سازی، نورپردازی و اِلمان برای ماشین دودی ساخته نشد و این لوکوموتیو تاریخی که به عنوان یک اثر باستانی در صنعت حمل و نقل و بخشی از هویت ری است، به عنوان محل بازی کودکان و در معرض هرگونه آسیبی از جمله سرقت، محل اتراق معتادان و سایر موارد قرار دارد.

بارها نسبت به اینکه ماشین دودی در معرض آسیب قرار دارد و مسؤولان باید نسبت به تامین امنیت این اثر باستانی اقدام کنند، با انتشار اخبار مربوطه، هشدار داده شده بود. اما بی توجهی به آثار باستانی شهرری که محدود به یک مورد نیست و سایر آثار تاریخی نیز در معرض خطر قرار دارند، باعث شد امروز سارقان از غفلت مسؤولان سوء استفاده کنند.

سرقت درب آتشخوار ماشین دودی

نوروز تقی پور رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری با اشاره به سرقت از ماشین دودی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل جانمایی این اثر ارزشمند در مرکز شهر و نبود تجهیزات حفاظتی در منطقه احتمال سرقت قابل پیش‌بینی بود و چندین مرتبه نیز تذکراتی در این زمینه داده شده بود.

وی با بیان اینکه سرقت از آثار تاریخی ری در مدت اخیر زیاد شده است، گفت: در آثار تاریخی که نگهبان یا تجهیزات حفاظتی وجود ندارد، شاهد سرقت تجهیزات هستیم و اخیراً در دژ رشکان تعدادی از پله‌ها و نرده‌ها سرقت شد که خوشبختانه سارق را شناسایی و دستگیر کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه احتمالاً سرقت توسط افراد دارای اعتیاد و به قصد فروش به عنوان ضایعات انجام شده است، افزود: ماشین دودی در مرکز شهر قرار دارد و کسبه نیز از قرار گیری این اثر تاریخی در محل کسب و کار خود گلایه‌هایی دارند و چند روز پیش نیز شاهد سرقت از این اثر بودیم که البته شیوه سرقت نشان می‌دهد سارق متوجه ارزش این اثر نیست.

تقی پور ادامه داد: بر اساس جلساتی که با شهرداری منطقه ۲۰ داشتیم کلیه قسمت‌های جداشونده جهت جلوگیری از سرقت مجدد جوشکاری شد و قسمت سرقت شده درب نیز توسط یکی از صنعتگران ماهر مجدداً ساخته و نصب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های احتمالی برای ماشین دودی در محل فعلی بهتر است که به محل امن و مناسبی مانند جای پیشین در محوطه مترو شهرری منتقل شود که مورد حفاظت و نظارت قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها