کد خبر: 531329
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۴:۲۵:۱۰
| |

اقدامات قوه قضائیه در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

در طول چند سال گذشته قوه قضائیه اقداماتی در برای جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی انجام داده است.

اقدامات قوه قضائیه در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی
کد خبر: 531329
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۴:۲۵:۱۰

حذف تدریجی بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی از چرخه تولید با عنوان رسمی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی از جمله موضوعاتی است که در این سال‌ها مناطق مختلف کشور را گرفتار خود کرده است. رشد چنین پدیده‌ای در حالی رو به انجام است که از زمین به عنوان منبع غیرقابل جایگزین نام برده می‌شود. اتفاقی که به دلایلی نظیر کم‌آبی، شرایط اقتصادی کشاورزان و سودجویی‌های دلالان شاهد آن هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  تغییر کاربری اراضی ملی از قبیل جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن‌ها به ویلا و ساختمان از ابتدای ریاست حجت الاسلام اژه‌ای بر قوه قضائیه مورد سفارش و پیگیری مداوم وی قرار گرفته است. معضلی که سال‌ها است دامنگیر محیط زیست کشور بوده است.

این رویه غلط منجر به آن شده که شهرک سازی‌ها، ویلا سازی‌ها و رانت‌ها و پول‌های سرگردان حاصل از آن جای خود را به طبیعت بکر و دست نخورده ایران دهد و البته صد‌ها مشکل و معضل اجتماعی، زیست محیطی، قضایی، امنیتی، اقتصادی و... نیز بر آن افزوده شود.

محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در ۱۸ آبان ماه گفت: حداقل ۱۰ سال است که نسبت به اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی فریاد می‌زنم و هشدار می‌دهم، اما همچنان شاهد صدور مجوز تغییر کاربری‌ها توسط کمیسیون ذیربط، شورا‌ها و دهیاران هستیم. از نظر من احدی حق صدور مجوز تغییر کاربری اراضی را ندارد، اما شورا‌ها و دهیاران عملاً با حمایت برخی دستگاه‌های اجرایی اقدام به صدور مجوز می‌کنند.

اقدامات دستگاه قضا در موضوع جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه قانونگذاری در زمینه تغییر کاربری اراضی ایراد داریم، حتماً باید در این بخش سند‌های عادی تعیین تکلیف شود و همچنین دولت باید منابع اجرای طرح کاداستر را تامین کند.

به گفته این نماینده مجلس مقدمات لازم در رابطه با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی از سوی دولت انجام نمی‌شود ما باید به سمت اقدامات کوتاه مدت حرکت کنیم. تخریب ویلای بسیاری از افراد بانفوذ که از سوی دستگاه قضا صورت گرفت جای تقدیردارد.

یوسفی گفت: افراد بانفوذ فشار‌های زیادی را به دستگاه قضایی وارد می‌کنند، این در حالی است که مسئولین دستگاه قضا به دلیل تعهدی که نسبت به مردم دارند از این آدم‌های با نفوذ هم عبور می‌کنند.

معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: معتقد به این هستیم که عمده اصلاحات در زمینه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در زمان تصدی حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در قوه قضاییه رخ داد.

به گفته این نماینده مجلس ما بر اساس اقلیم و شرایط جغرافیایی یکسری مناطقی را داریم که در آن مناطق محدودیت زمین دیده می‌شود و طبیعتاً عمده توجهات باید متوجه آن جا شود و باید از جنگل خواری و دریا خواری در این مناطق جلوگیری شود.

به گفته سعیدی ما مناطقی داریم که پیرو یک اجحاف تاریخی و بعد از قانون ملی شدن اراضی، عمده اراضی مردم در آن منطقه ملی شده اند لذا اینجا باید حق عرفی و شرعی مردم در مالکیت این اراضی مد نظر قرار گیرد و خوشبختانه در این خصوص هم قوه قضاییه ورود خوبی داشته و بنده امیدوارم که حقوق حقه مردم پیرو رویه‌ای که رئیس دستگاه قضا در پی گرفته‌اند، استیفا شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس: اقدامات قوه قضاییه در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ارزشمند و مبتنی بر تدبیر است

محمد سرگزی با اشاره ورود جدی قوه قضائیه به مقوله مهم مراقبت نسبت به تغییر کاربری اراضی و حساست ویژه رئیس دستگاه قضا درباره ممنوعیت تغییر کاربری اراضی، گفت: اراضی کشاورزی که کاربری مشخصی دارند، به عنوان سرمایه برای کشور قلمداد می‌شوند.ما نباید این سرمایه‌ها را به دلایل واهی و مختلف از بین ببریم اگر چه این نگاه هم وجود دارد که در برخی اراضی امکان تغییر کاربری به سمت مطلوب است.

به گفته این نماینده مجلس برخی اراضی هم بایر هستند و در سالیان گذشته کشاورزی در آن صورت می‌گرفت و می‌توان امروز از آن اراضی در قالب کاربری‌های جدید استفاده کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها