سرپرست دفتر توسعه اجتماعی جوانان:

به‌زودی اشتغال سربازی منظور می‌شود

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: ایجاد شغل، تأمین مسکن و ارائه امکانات رفاهی به جوانان می‌تواند در زندگی آن‌ها ماندگارتر از پرداخت پول باشد.

به‌زودی اشتغال سربازی منظور می‌شود
کد خبر: 530353
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۰۸:۳۷:۳۳

مهدی متقی‌فر، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان،گفت: موانع ازدواج صرفا فقط سربازی نیست اما یکی از موانع ازدواج برای پسرها موضوع سربازی است.

به گزارش برنا، وی با بیان اینکه سربازی تا زمانی که جهت‌دهی درستی نداشته باشد و از توانمندی جوانان استفاده‌ای نشود به عنوان مانع می‌توان از آن نام برد، افزود: یک جوان وقتی دو سال به سربازی می‌رود بین زندگی فردی، اجتماعی، شغلی و... او وقفه‌ای ایجاد و به قولی زندگی او به بعد و قبل از سربازی تقسیم می‌شود.

متقی‌فر ادامه داد: سربازی و به طبع وقفه بین زندگی باعث می‌شود شغل، فعالیت اجتماعی و... یک پسر جوان به تعویق بیفتد و همین امر موجب تعویق در ازدواج او نیز می‌شود چراکه این امر ارتباط مستقیمی را با یکدیگر دارند.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون تسهیل ازدواج است و ماده قانونهایی درنظر گرفته شده که برای امر سربازی تغییراتی ایجاد شود که تسهیل‌گری ازدواج رخ دهد و موانع کمتر شود.

بیشتر بخوانید:

سربازی اختیاری می‌تواند کمبود نیرو در ستاد کل را جبران کند/ لزوم اعمال مجازات‌های سنگین برای بدرفتاری با سربازان/ کارگاه توانمندسازی و مهارت افزایی حرفه‌ای برای سربازان ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه طبیعتا غیر از مباحث اقتصادی، شغلی و مسکن یکی از موانع موجود ازدواج، سربازی است، افزود: واقعیت این است سربازی ابهامی در زندگی هر فرد به وجود می آورد که نمی‌داند بعد از سربازی چه اتفاقی می‌افتد و همین امر باعث می‌شود خانوادهها هم اعتماد نکنند دختر خود را به پسری که سربازی نرفته است؛ بدهند.

متقی‌فر افزود: درحال حاضر هر خانواده‌ای که برای دخترش خواستگار می آید هم عرض اشتغال، سربازی را نیز سوال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادی به مرکز پژوهش‌های مجلس دادیم که اگر کسی شغلی دارد و یا برای افرادی می‌تواند اشتغالزایی می‌کند، این امر را برای او جزو سربازی محسوب کنیم، ادامه داد: چرا باید فقط تحصیلات افراد را جزو امریه حساب کنیم؟ البته این قانون خوبی است که افرادی که دارای تحصیلات هستند می‌توانند فعالیت‌هایی در راستای رشته خود انجام دهند.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: اگر پیشنهاد ما محقق شود، سربازی‌های ما هم فایده خواهد داشت و آن موقع جوانان به این فکر می‌کنند دنبال راه انداختن کار و شغلی باشند که بتوانند در جامعه فایده داشته باشند.

وی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح مهارت آموزی سربازان را در دستور کار دارد و چندسالی است که سربازان حداقل یک مهارت را یاد می‌گیرند اما این امر کافی نیست، ادامه داد: در کنار این قانون باید به ظرفیت جوانان توجه داشته باشیم که بتوانیم سربازی پر فایده‌ای برای جوانان داشته باشیم.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره تعیین مبلغ وام ازدواج از سوی دولت گفت: قطعا دولت صرفا با دادن پول نقد به جوانان، تسهیل خوبی را انجام نخواهد داد و دولت باید خدماتی را برای ازدواج جوانان در نظر بگیرد که فایده آن از پول نقد بیشتر است.

متقی‌فر گفت: می‌توانیم مبلغ وام ازدواج را برای مسکن، اشتغال و... هزینه کنیم، البته این به معنای عدم پرداخت وام نیست.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت اگر 500 میلیون تومان به هر جوانی وام ازدواج پرداخت می‌کنیم؛ هزینه کرد پول نقد با تأمین مسکن و فراهم کردن فرصت اشتغال متفاوت است، گفت: ایجاد شغل، تأمین مسکن و ارائه امکانات رفاهی به جوانان می‌تواند در زندگی آن‌ها ماندگارتر از پرداخت پول باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها