در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

ترغیب پزشکان و کادر درمان به مهاجرت؟!

اگرچه استاندار فارس بعد از حواشی انتشار این خبر، عذرخواهی و تاکید کرده قدردان زحمات جامعه پزشکان است، اما به هر حال نگرانی‌ها درباره کمبود پزشک و پرستار در کشور و مهاجرت‌ متخصصان که پزشکان هم بخشی از آن هستند، همچنان پابرجاست.

ماجرای تمایل پزشکان و پرستاران به مهاجرت و کار در کشورهای دیگر از موضوعات بحث‌برانگیز این روزهاست؛ ماجرایی که همواره با واکنش‌های فراوانی همراه شده و آمارها خبر از نگرانی مسئولان کشور در این زمینه می‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، اما به تازگی جنس برخورد با این ماجرا در دولت ابراهیم رئیسی صورت جدیدی به خود گرفته است. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، با اشاره به تهدید پزشکان به مهاجرت، که او دلیل آن را «قطع مبالغ غیرقانونی آنها» خواند، گفته: پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند و ما آنها را بدرقه خواهیم کرد، زیرا دوران منحصربه‌فرد بودن پزشکان سر آمده است و در تمامی رشته‌ها افراد توانمند صالح و سالم وجود دارد.

ایمانیه که در رزومه خود ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز را دارد، با بیان اینکه به غلط در ذهن مردم جا افتاده برخی پزشکان بیمار را از مرگ نجات می‌دهند و دستان شفابخش دارند، گفت: به عنوان کارشناس این حوزه هیچ پزشک منحصربه‌فردی نداریم و این مساله باعث شده افراد خانه و زندگی خود را بفروشند تا هزینه جراحی پزشکان را تامین کنند. اجازه نمی‌دهیم هر کسی هر طور که خواست در حوزه پزشکی جولان دهد.

اگرچه استاندار فارس بعد از حواشی انتشار این خبر، عذرخواهی و تاکید کرده قدردان زحمات جامعه پزشکان است، اما به هر حال نگرانی‌ها درباره کمبود پزشک و پرستار در کشور و مهاجرت‌ متخصصان که پزشکان هم بخشی از آن هستند، همچنان پابرجاست. 

سازمان نظام پزشکی کشور اواخر سال گذشته از مهاجرت حدود سه هزار پزشک در ۱۰ ماه ابتدایی سال 99 خبر داده بود. 

ظفرقندی، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی، هم شهریور سال 1400 گفته بود: در یک سال گذشته درخواست سالانه مدارک لازم برای مهاجرت، افزایش پیدا کرده و حداقل در یک سال سه هزار درخواست به سازمان ارسال شده است.

خبر موج مهاجرت پزشکان از کشور به اخبار داخلی ختم نشده و خرداد امسال روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی از موج مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی به خارج از ایران به امید آینده بهتر و درآمد بیشتر خبر داد.

لس‌آنجلس تایمز همچنین نوشت: با وجود شیوع همه‌گیری کرونا در ایران و اعلام وزارت بهداشت مبنی بر کمبود 53 هزار نیروی کادر درمان، بسیاری از پزشکان و پرستاران ایرانی به دلیل وضعیت اقتصادی و آینده نامعلوم میلی به ماندن ندارند و بسیاری از آنها طی سال‌های گذشته کشور را ترک کرده‌اند و بسیاری نیز در حال طی کردن مراحل مهاجرت هستند. 

طبق آمارها، ایران در زمینه مهاجرت مغزها یکی از کشورها در صدر لیست جهانی است و گفته می‌شود سالانه 180 هزار نیروی متخصص ایرانی کشور را ترک می‌کنند.

هرچند در کادر درمان و پزشکی هم مانند همه مشاغل دیگر تخلفاتی وجود دارد و دستمزد برخی از گروه‌ها در این حرفه سرسام‌آور است، اما نباید همه را به یک چشم دید.

به نظر می‌رسد در شرایطی که آینده ویروس کرونا و سویه‌های متعدد آن نامعلوم است و کادر درمان به عنوان سپر اصلی مقابله با این ویروس شناخته می‌شود، بهتر است مقامات چاره‌ای برای جلوگیری از روند شتابان مهاجرت این قشر از کشور بیندیشند، روندی که ادامه آن نویدبخش روزهای خوبی برای حوزه درمان ایران نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید