معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

روند افزایشی «اُمیکرون» در کشور / شناسایی ۱۹۴ مبتلا تا کنون

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «امیکرون» در کشور، گفت: موثرترین کار در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است و توصیه می‌کنم افراد حتما دز سوم واکسن را تزریق کنند.

روند افزایشی «اُمیکرون» در کشور / شناسایی ۱۹۴ مبتلا تا کنون
کد خبر: 530179
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ۱۱:۳۷:۳۷

 سعید کریمی در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره وضعیت مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیکرون، گفت: خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ما با علائم مشکوک به کرونا با علائم تنفسی که به صورت روزانه مراجعه می‌کنند، حدود  ۱۲۵۰ مورد است که این میزان مراجعه از پیک قبلی که داشتیم به تدریج کم شده و در زوهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی کاهش و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات قابل توجه و مستمر نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیک، در حد ثابت در حد  ۵۸۰۰ مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌کننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

شناسایی ۱۹۴ مبتلا به امیکرون در کشور/ روند افزایشی بیماری در کشور

به گزارش ایسنا، وی افزود: تعداد بستری در آی سی یو هم حدود ۱۴۰۰ مورد است. بنابراین در حوزه بستری در آی‌سی‌یو هم افزایش خاصی نداشته است و در شرایط پایداری به سر می‌بریم. در زمینه سویه اُمیکرون نیز تعداد موارد مبتلا که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است و تا امروز  ۱۹۴ تشخیص قطعی اُمیکرون داشته‌ایم که در حال افزایش است.

نگرانی از سرایت‌پذیری بالای اُمیکرون/ ماسک بزنید و تزریق واکسن را جدی بگیرید

کریمی ادامه داد: برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می‌شود. افزایش تعداد موارد اُمیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری اُمیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. بر این اساس رعایت پروتکل‌های بسیار مهم است و باید توجه کرد که  موثرترین چیز هم در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است که توصیه می‌کنم، حتما دز سوم واکسن را افراد تزریق کنند. دز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید و همچنین پیشگیری از بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار موثر است.

بیمارستان‌ها در آماده‌باش

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که از نظر درمانی تفاوتی بین اُمیکرون و سویه دلتا وجود ندارد. البته از جهت مراقبتی باید بیشتر مراقب باشیم، زیرا سرایت‌پذیری اُمیکرون بیشتر است، اما از نظر درمان تفاوتی ندارد. در عین حال به بیمارستان‌هایمان آماده‌باش اعلام کردیم که در آماده‌باش هستند تا اگر خدایی نکرده تعداد موارد افزایش یافت، بتوانند به بهترین نحوه مراقبت‌ها و خدمات را از نظر وضعیت اکسیژن‌سازها، دارو و... انجام دهند. این تمهیدات با معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است. ان‌شاءالله که اصلا وارد پیک بعدی نشویم، باتوجه به اینکه مدت زمان فاصله واکسیناسیون‌مان کم است و آنتی‌بادی وجود دارد، ولی اصلا نباید غافل شویم و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک در بیمارستان‌ها

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت اجرای نسخه الکترونیک در بیمارستان‌ها، گفت: در این زمینه مشکلاتی از روزهای اول بوده و هنوز هم وجود دارد، اما به تدریج در حال کاهش است. کسی که تاکنون دستی نسخه را می‌نوشته، اکنون باید تایپ کند که مقداری سرعت را کاهش می‌دهد، برق یا اینترنت قطع می‌شود، ممکن است حجم بیماران بالا باشد و مسیرهای ارتباطی نتوانند به خوبی اطلاعات را منتقل کنند و کندی ایجاد شود که رسانه‌ها در این زمینه گزارشاتی ارائه داده‌اند. با این حال با جلساتی که مکرر برگزار شده و هماهنگی‌هایی که روزبروز در حال افزایش است، این مشکلات در حال کاهش است. وقتی یک پروژه ملی است و با تعداد بالایی از مراکز مواجهیم، باید مقداری فرصت دهیم تا به آنچه که مطلوب است، برسیم.

وضعیت اثرگذاری واکسن‌ها بر اُمیکرون

وی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های داخلی کرونا بر سویه اُمیکرون، گفت: تاکنون در ایران ۱۹۴ مورد اُمیکرون شناسایی شده و در این زمینه اطلاعات آنقدر قطعی نیست که بتوانیم اطلاعاتی ارائه دهیم، اما باتوجه به اینکه واکسن‌های داخلی در مقابل دلتا موثر بودند و واکسن‌های خارجی هم که بوده بر روی دلتا تست شده و کشورهایی که میزان اُمیکرون‌شان بالاست، آن‌ها را موثر دانستند. به نظر می‌آید که واکسن روی اُمیکرون هم موثر باشد. مطالعاتی که انجام می‌شود این موضوع را می تواند به اثبات برساند.

کریمی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی با توجه به خطر اُمیکرون، گفت: فعلا در وضعیتی قرار داریم که عمدتا بر رعایت پروتکل‌ها توصیه می‌کنیم. هر محدودیتی که قرار باشد ایجاد شود، جزو اختیارات ستاد ملی کروناست و وزارت بهداشت نمی‌تواند محدودیت اعمال کند. در عین حال کمیته علمی وضعیت را از نظر علمی بررسی می‌کند، نتایج کمیته علمی به وزیر بهداشت و سپس در ستاد کرونا ارائه شده و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین درباره محدودیت‌ها باید از ستاد ملی کرونا پیگیری شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها