کد خبر: 529863
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۱۷:۳۴
| |

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطرح کرد:

ضرورت منابع ژنتیکی بیماریهای خاص در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: این مرکز می تواند با ایجاد کلکسیون رده های سلولی استاندارد، ژنوم و دیگر سازه ها و ناقلهای ژنتیکی بیماریهای خاص به محققان خدمات ارائه کند.

ضرورت منابع ژنتیکی بیماریهای خاص در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی
کد خبر: 529863
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۱۷:۳۴

دکتر سید مجید تولیت در حاشیه نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: سیاست گذاریهای کلان در حوزه نظام سلامت کشور و ارتقای امنیت سلامت جامعه یکی از بنیادی ترین مبانی، وجود و یا ایجاد زیرساختهای متناسب جهت تحقق برنامه های اجرایی و عملیاتی است.

به گزارش مهر، به نقل از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، وی بیان کرد: کشورهای توسعه یافته با تقویت زیرساختهای بیوبانکهای تخصصی خود در حوزه بیماریهای قابل توارث و یا متابولیک به جمع آوری و فراهم آوردن منابع زیستی برای جامعه تحقیقاتی، دانشگاهی و صنایع دارویی روی آورده اند تا با حداکثر داده های حاصله، نتایج دقیق تر و قابل اعتمادتری در طرح های خود داشته باشند.

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: این مرکز با جمع اوری و بانکینگ استاندارد نمونه های زیستی ارزشمند از اقوام مختلف ایرانی و همچنین بالغ بر ۳۵ بیماری مختلف و مهم توانسته است از جامعه تحقیقاتی و صنایع مرتبط با آن ، پشتیبانی علمی و فنی کند.

وی افزود: لذا با توجه‌ به رویکرد ویژه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی این مرکز می تواند با توجه به ماموریت خود در قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور در زمینه ایجاد کلکسیون رده های سلولی استاندارد، ژنوم و دیگر سازه ها و ناقلهای ژنتیکی بیماریهای خاص در امر تحقیقات و شناسایی و تشخیص بیماری جهت دسترسی آسان مراکز درمانی و تحقیقاتی به نمونه های قابل اعتماد و بومی به دانشگاهها و مراکز زیر مجموعه این وزارتخانه، خدمات ارائه کند.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید از دستاوردهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای جهاددانشگاهی بر لزوم نقش آفرینی ماموریت محور این مرکز در هماهنگی با مجموعه های ذیل این وزارتخانه جهت جمع آوری و بانکینگ استاندارد و ایمن منابع ژنتیکی بیماریهای خاص کشور به منظور زیرساخت استراتژیک در عصر نوین پزشکی دقیق تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها