کد خبر: 529290
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۷:۵۰:۴۵
| |

هشدار جدید کمیته علمی کرونا:

تست PCR قادر به تشخیص اُمیکرون نیست/ شواهد حمله اُمیکرون

بروز علایمی مشابه سرماخوردگی ، از جمله سرفه، عطسه، بدن‌درد، تب و... می‌تواند احتمال ابتلا به اُمیکرون را پررنگ کند.

تست PCR قادر به تشخیص اُمیکرون نیست/ شواهد حمله اُمیکرون
کد خبر: 529290
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۷:۵۰:۴۵

در فاصله کمتر از 40 ساعت، تعداد مبتلایان امیکرون در کشور به 34 نفر و تعداد شهرهای درگیر با این سویه جدید به دو برابر و تا 10 شهر افزایش یافت.

به گزارش اعتماد، صبح روز دوشنبه 6 دی‌ماه، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که تا پایان روز 5 دی‌ماه، تعداد مبتلایان امیکرون در کشور به 26 نفر رسیده و این سویه در 5 شهر کشور شناسایی شده در حالی که همچنان بیشترین تعداد مبتلایان در شهر تهران ساکن هستند. اعلام محمد مهدی گویا درباره افزایش تعداد مبتلایان در حالی بود که روز قبل از آن (روز 4 دی‌ماه) تعداد کل مبتلایان امیکرون در کشور، 14 نفر اعلام شده بود و 7 نفر از مبتلایان، ساکن در شهر تهران بودند. اما یک روز بعد، گویا اعلام کرد که به دنبال افزایش تعداد مبتلایان، موارد ابتلا به امیکرون در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، بابل و استان هرمزگان شناسایی شده درحالی‌که ۱۳ نفر از مبتلایان، ساکن در تهران، ۵ مورد در مشهد، ۵ مورد در استان هرمزگان و ۳ مورد در بابل و اصفهان هستند. ظهر دیروز، سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در جدیدترین اعلام درباره شیوع سویه امیکرون در کشور خبر داد که به دنبال انجام تست‌های تشخیصی پیشرفته و توالی‌یابی، علاوه بر آنکه تعداد شهرهای درگیر با سویه امیکرون، با افزایش دو برابری، به 10 شهر افزایش یافته، تعداد بیماران مبتلا به این سویه جدید هم به 34 نفر رسیده درحالی‌که 8 مورد مشکوک هم در حال بررسی است.  بنا به اعلام محمد هاشمی، ۱۵ نفر از مبتلایان ساکن در تهران هستند در‌حالی‌که ۵ مبتلا در مشهد، ۵ مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز و در هر کدام از شهرهای بابل، اصفهان، اراک، ارومیه و کرج هم، یک مورد امیکرون شناسایی شده است. طبق اخبار 7 روز اخیر، تعداد مبتلایان امیکرون در کشور به شکل تصاعدی در حال افزایش است و نه‌تنها به گفته رییس انستیتو پاستور، تعداد مبتلایان امیکرون در کشور، به دلیل احتمال ابتلای اعضای خانواده و افرادی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند، حتما بسیار بیشتر از 34 نفر مبتلای شناسایی‌شده در کشور است، طبق اعلام دیروز یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید 19، دیگر روش‌های معمول شناسایی مبتلایان کرونا هم برای تشخیص این سویه جدید کارگر نیست چون ردیابی این سویه با تست PCR امکان‌پذیر نیست.  حمید سوری، در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد: «امیکرون، از تست PCR فرار می‌کند و تست‌های PCR برای تشخیص این سویه، پاسخ منفی می‌دهد و به همین دلیل، نه‌تنها باید فرض کرد که این سویه اکنون در کل کشور وجود دارد، باید به بیماران دچار سرماخوردگی مشکوک شد و صرفا، بروز علایمی مشابه سرماخوردگی و از جمله سرفه، عطسه، بدن‌درد، تب و... می‌تواند احتمال ابتلا به امیکرون را پررنگ کرده و ارجاع به انجام تست‌های تشخیصی پیشرفته را اجباری کند.» طبق آماری که از تعداد مبتلایان امیکرون اعلام شده، فعلا تهران، کانون همه‌گیری این سویه جدید است و نیمی از مبتلایان در تهران ساکن هستند. البته دیروز نادر توکلی؛ معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت که هنوز تعداد مراجعات بیمارستان‌های پایتخت به عدد بالایی نرسیده و حداکثر مراجعات سرپایی از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر در روز بیشتر نرفته علاوه بر آنکه تعدادی از مراجعات، بابت شیوع آنفلوآنزای فصلی است اما تاکید کرد: «در حال حاضر هر بیماری که تست کرونای او مثبت شود، به نظر می‌رسد عمدتا امیکرون باشد.» درحالی‌که مسوولان وزارت بهداشت، همچنان فقط بر ضرورت واکسیناسیون تاکید می‌کنند و هیچ خبری از ایجاد محدودیت برای برگزاری تجمعات بزرگ طی روزهای آتی شنیده نمی‌شود ..

دیروز یکی دیگر از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا، با تاکید بر ضرورت پرهیز از حضور در هرگونه تجمع در این ایام گفت: «هنوز سویه غالب در کشور، دلتاست اما در‌حالی‌که تعداد کشورهای آلوده به سویه همزمان دلتا و امیکرون به بیش از 100 کشور افزایش یافته، ممکن است مسافری هم که با تست به ظاهر منفی وارد کشور شود اما چند روز دیگر در آن کشور ویروس را منتشر کند؛ بنابراین، ما هم از دیگر کشورهای دنیا جدا نیستیم و طبیعتا این سویه در ایران وجود دارد و موارد بیماری در ایران بیشتر می‌شود چون نه تنها ویروس در حال تغییر است، ما هم در بررسی ویروس گاهی نمی‌توانیم مشخص کنیم ویروس از نوع دلتا یا امیکرون است که در این موارد، بااجازه وزارت بهداشت این موارد به سازمان جهانی بهداشت فرستاده می‌شود که این موارد مشاهده‌شده را باهم بررسی کنند. اما همان‌طورکه می‌بینیم، موتاسیون‌هایی مربوط به دلتا و موتاسیون‌هایی مربوط به امیکرون است و در برخی موارد، ویژگی‌های هردو سویه ویروس مشاهده شده است.»

واکسن داریم؟

تاکید قطعی مسوولان وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلای امیکرون، تکمیل روند واکسیناسیون کروناست. طبق اعلام وزارت بهداشت، تا روز 7 دی، ۵۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۶۴ نفر دوز اول، ۵۱ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۴۶ نفر دوز دوم و ۶ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۱۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در مجموع، تاکنون ۱۱۷ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۲۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 

با یک محاسبه درباره تعداد واکسن مورد نیاز برای 67 میلیون و 790 هزار و 848 نفر جمعیت هدف سند ملی واکسیناسیون که دی‌ماه سال گذشته مصوب شد، باید این سوال مطرح شود که آیا برای تکمیل واکسیناسیون این جمعیت، واکسن کافی داریم؟ 

طبق اعلام مهرداد جمال ارونقی؛ معاون سابق امور گمرکی کشور، در فاصله 15 بهمن 1399 تا 26 آذر سال جاری در مجموع ۱۵۰ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۰۸ دوز واکسن کرونا وارد ایران شده و در حالی که وزیر بهداشت اعلام کرده بود واردات واکسن به کشور متوقف خواهد شد، برای تکمیل واکسیناسیون جمعیت هدف مدنظر سند ملی واکسیناسیون، بیش از 203 میلیون دوز واکسن نیاز داریم در حالی که مجموع واکسن‌های ایرانی تحویل‌شده به وزارت بهداشت، هنوز از 20 میلیون دوز فراتر نرفته و بنابراین، حدود 40 میلیون دوز واکسن هنوز مورد نیاز است تا زنجیره واکسیناسیون در کشور تکمیل شود.

از تعطیلی‌ها چه خبر؟

هیچ خبری از تعطیلی و اعمال محدودیت در ایران شنیده نمی‌شود. حتی ورود مسافران ورودی از مرز هوایی هم شامل محدودیت نیست درحالی‌که تا امروز، سه نفر از مبتلایان سویه امیکرون، مسافرانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده‌اند. مدارس همچنان کلاس‌های حضوری دارند و حتی خبری از غیر حضوری شدن امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود. ممنوعیتی برای برگزاری تجمعات ملی و مذهبی و سیاسی شنیده نشده و مراکز ورزشی و ادارات و اصناف، با حداکثر ظرفیت و جمعیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و قرار است هفته آینده هم اولین گروه زائران، راهی عتبات عالیات شوند. همگام با موج تصاعدی ابتلای امیکرون در کشور، حرف مسوولان وزارت بهداشت فقط حول این محور دور می‌زند که «بررسی می‌کنیم و اعلام می‌کنیم» این سرعت لاک‌پشتی تصمیم‌گیری‌ها در مقابل سویه‌ای که حالا حتی به تست‌های تشخیصی PCR هم تن نمی‌دهد و از هر نظارتی می‌گریزد، چه بر سر آمار ابتلا، بستری و مرگ امیکرون در ایران خواهد آورد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها