کد خبر: 529040
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۰۸:۲۰:۳۷
| |

سایه سویه اومیکرون کرونا بر اقتصاد آسیا

پیشتر تصور می شد با کاهش شمار مبتلایان به کرونا در منطقه آسیا-اقیانوسیه اقتصاد این منطقه از جهان با رونق روبرو شود، اما با شیوع سویه اومیکرون که روز به روز به شمار مبتلایان آن افزوده می شود؛ بنظر می رسد روند رشد اقتصادی منطقه همچنان کاهشی باشد.

سایه سویه اومیکرون کرونا بر اقتصاد آسیا
کد خبر: 529040
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۰۸:۲۰:۳۷

کارشناسان معتقدند که همه گیری کرونا هزینه های قابل توجهی را بر تمامی بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه تحمیل کرده است. اگرچه انتظار می رود فعالیت اقتصادی همه مناطق در سال پیش رو (۲۰۲۲) به دلیل کاهش نسبی وضعیت همه گیری کرونا افزایش یابد، اما روند بهبود بطور قابل توجهی در آسیا با دیگر مناطق جهان متفاوت خواهد بود. در این رابطه کشورهایی که در آنها این بیماری بیشتر شیوع داشته و یا در معرض تاثیرات جهانی همه گیری از طریق گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی هستند، عملکرد ضعیف تری خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، بطور مثال، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که کسادی صنعت گردشگری تایلند سبب افت ارزش دلار شده است و این مساله سبب تیره شدن چشم انداز رونق اقتصادی در این کشور شده است.

از دیگر سو افزایش شمار مبتلایان به سویه اومیکرون سبب افت شاخص سهام در چین و ژاپن شده است.

آمارها نشان می‌دهد افزایش شمار مبتلایان به سویه اومیکرون کرونا مانع از سرمایه گذاری سرمایه گذاران در بازار سهام بسیاری از کشورهای آسیایی شده است.

همچنین شیوع اومیکرون سبب کاهش ارزش پول ملی در کشورهایی مانند اندونزی و فیلیپین شده است.

گزارش های خبری نشان می دهد واحد پول اندونزی بیشترین افت را در میان کشورهای آسیایی تجربه کرده است.

در حال حاضر واحد پول "بات" اندونزی با ۴ دهم درصد افت به ۳۳.۵۵۰ واحد در برابر دلار رسیده است.

این همه نشان می دهد که روند روز افزایش همه گیری سویه جدید کرونا یا همان "اومیکرون" می رود تا یک ضربه اساسی به روند رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیا و حتی اقیانوسیه وارد کند و حتی شاید موجب عقب ماندگی اقتصادی برخی دیگر شود.

یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند رشد اقتصادی کشورهای منطقه به واکسیناسیون کرونا نیز مربوط می‌شود.

با افزایش واکسیناسیون پیشرفت قابل توجهی در روند بازگشت اقتصادها به شرایط عادی به ثبت رسیده اما سویه‌های جدید مانند اومیکرون می‌تواند در این روند اختلال‌هایی ایجاد کند که ظاهرا هم کرده است.

گذشته از آن، سرعت واکسیناسیون نیز در برخی کشورهای منطقه یکسان نبوده و نیست، به رغم آنکه برخی دیگر توانسته‌اند عملکرد قابل قبولی در زمینه پوشش واکسن داشته باشند و همین موضوع موجب می شود تاثیر منفی سویه جدید کرونا بر اقتصاد این کشورها کمتر باشد.

با این وجود کشورهایی مانند چین، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی و استرالیا در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و همین موضوع می‌تواند آنها را از عوارض منفی موج‌های جدید شیوع کرونا بر اقتصادشان در امان بدارد.

پیش بینی بانک توسعه اقتصادی از کندی رشد اقتصاد

بنابر اعلام روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور، بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی در سال جاری و سال آینده در منطقه آسیا به دلیل ظهور سویه اومیکرون با افت روبرو شود.

بنابر اعلام این بانک، چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ در اقتصادهای نوظهور منطقه، ۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ حدود ۵,۳ درصد پیش بینی شده است. این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این بانک آسیایی است.

پایگاه خبری «بانک جهانی» نیز از تشدید تلاش های این سازمان برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا در آسیا و جلوگیری از رکود اقتصادی در این منطقه خبر می‌دهد.

گزارش های خبری همچنی حاکی است که بانک جهانی از زمان شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، تلاش های گسترده ای را با هدف مبارزه با تبعات این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه آسیا انجام داده است.

بنابر اعلام این بانک، افزایش شمار مبتلایان اومیکرون یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای بهبود اقتصاد آسیا به شمار می آید.

گفتنی است افزایش شیوع سویه اومیکرون سبب شده است  پیش‌بینی‌های بانک جهانی برای رشد اقتصادی در چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان تغییر کند.

پیش بینی بانک جهانی نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در سال جاری و سال آینده میلادی روند نزولی خواهد داشت.

این بانک اکنون انتظار دارد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۸ درصد افزایش یابد که این رقمی کمتر از پیش بینی های قبلی است.

در ماه اکتبر بانک جهانی انتظار داشت چین در سال جاری ۸.۱ درصد رشد کند و در ماه ژوئن نیز رشد ۸.۵ درصدی را پیش بینی کرده بود.

چین تنها اقتصاد بزرگی بود که در سال ۲۰۲۰ رشد داشت، اما امسال با تهدیدات زیادی برای گسترش اقتصاد خود از جمله محدودیت های مرتبط با همه گیری کرونا و بحران انرژی مواجه شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها