کد خبر: 528803
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۹:۴۲:۱۸
| |

نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد

محققان طی پژوهشی نقطه ضعفی تازه در ویروس آنفلوانزا کشف کرده اند که به تولید واکسنی جامع تر برای این بیماری کمک می کند.

نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد
کد خبر: 528803
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۹:۴۲:۱۸

محققان یک نقطه ضعف جدید در ویروس آنفلوانزا کشف کرده اند که پیشرفتی در جستجو برای تولید یک واکسن جامع در مقابل این ویروس به حساب می آید.

به گزارش مهر به نقل از میدل ایست ۲۴، گروهی از محققان انستیتو تحقیقات اسکریپس در دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکیIcahn تحقیقی در نشریه نیچر منتشر کرده اند که طبق آن زیرمجموعه ای کوچک از آنتی بادی های واکسن های تجربی آنفلوانزا محلی در قسمت پایه پروتئین هماگلوتینین ویروس را هدف می گیرد. محققان این نقطه از ویروس را لنگر نامیده اند که در حقیقت قابلیت شناسایی طیف وسیعی از شاخه های آنفلوانزا با وجود جهش آن در هر سال را دارد.

آزمایش سلول های کشت شده در آزمایشگاه و همچنین روی موش ها نشان داد آنتی بادی هایی که در مقابل این بخش از ویروس( قسمت لنگر) به کار می روند، می توانند طیف وسیعی از سویه های آنفلوانزا را خنثی کنند.

به طور دقیق تر ، معمولا واکسن‌های آنفولانزا سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی بسازند که سر هماگلوتینین سر (HA) را تشخیص می‌دهند، این پروتئین از سطح ویروس آنفولانزا به بیرون گسترش می‌یابد. سر این پروتئین معمولا در دسترس ترین ناحیه آن است و به همین دلیل هدف خوبی برای سیستم ایمنی بدن به حساب می آید. متأسفانه گلیکو پروتئین بسیار تغییر می کند و هرسال با جهش روبرو می شود. به همین دلیل باید واکسن های جدیدی تولید کرد.

در همین راستا محققان واکسن‌های آزمایشی آنفولانزا را به‌گونه‌ای طراحی کردند که جامع‌تر باشند و بدن را تحریک کند تا آنتی‌بادی‌هایی علیه ناحیه ساقه هماگلوتینین تولید کنند که کمتر تغییر می یابد.

در پژوهش جدید یک تیم مشترک از محققان ۳۵۸ آنتی بادی مختلف را در خون افرادی که در فاز اول آزمایش بالینی، واکسن آنفولانزا دریافت کرده بودند یا به طور طبیعی به آن مبتلا شده بودند را بررسی کردند.

بسیاری از آنتی‌بادی‌های موجود در خون شرکت‌کنندگان، جزو دسته ای بودند که سر یا ساقه هماگلوتینین را تشخیص می دادند. اما گروه جدیدی از آنتی بادی ها نیز مشخص شدند. آنها به انتهایی ترین قسمت ساقه یا بخشی به نام لنگر متصل می شدند. این بخش در نزدیکی مکانی که هر مولکول هماگلوتینینی به غشای ویروس متصل می شود، قرار دارد.

در کل محققان ۵۰ آنتی بادی مختلف برای لنگر هماگلوتینینن در ۲۱ نفر یافتند. این آنتی بادی ها توانایی تشخیص طیف گسترده ای از ویروس های آنفلونزای H1 را داشتند که بسیار از عوامل آنفلوانزای فصلی را در بر می گیرد.

اندرو وارد استاد انستیتو تحقیقات اسکریپس ویکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می گوید: کشف یک نقطه ضعف تازه در ویروس همیشه جالب است زیرا مسیر را برای طراحی یک واکسن فراهم می کند.

به گفته او با وجود سال ها تحقیق درباره واکسن آنفلوانزا، هنوز نکات تازه کشف می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها