کد خبر: 528789
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۸:۳۳:۴۸
| |

نسخه مورد نقد مرکز پژوهش‌ها قبلاً از دستور کمیسیون خارج شده بود

نایب‌رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: نسخه‌ای که کلیات آن توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد نقد واقع شد، پیشتر از دستور کار خارج شده بود و به ریاست این مرکز نیز تذکر داده شده بود.

نسخه مورد نقد مرکز پژوهش‌ها قبلاً از دستور کمیسیون خارج شده بود
کد خبر: 528789
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۸:۳۳:۴۸

سیدعلی یزدی‌خواه نایب‌رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی طی نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نسخه‌ای که کلیات آن توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد نقد واقع شد، پیشتر از دستور کار خارج شده بود و به ریاست این مرکز نیز تذکر داده شده بود.

​به گزارش فارس، متن نامه نایب‌رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به نمایندگان مجلس به این شرح است:

بسمه تعالی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

پیرو موافقت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص اعمال اصل 85 قانون اساسی در خصوص بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه‌ کاربردی» گزارش عملکرد کمیسیون مشترک بررسی این طرح به شرح ذیل به استحضار می‌رسد:

1- جلسات کمیسیون مشترک از مهرماه سال جاری شروع شده و تاکنون بیش از 10 جلسه برگزار گردیده است.

2- مطابق وعده ریاست محترم مجلس، تمام جلسات به صورت آنلاین پخش شد.

3- نمایندگان بخش خصوصی جهت طرح نقطه نظرات خود به کمیسیون دعوت شدند.

4- به موازات طرح و بررسی نظرات خبرگان و متخصصان در کمیسیون مشترک، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات نسخه پیشنهادی خود را تقدیم مجلس نمودند. نسخه پیشنهادی دولت هم از جنبه محدوده طرح و هم از منظر زاویه ورود به مسئله با نسخه رسمی طرح کاملاً تفاوت داشت.

5- علاوه بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی نیز پس از هماهنگی و جلب نظر دستگاه‌های متولی امر، نسخه اختصاصی خود را تدوین نموده و آمادگی خود را جهت ارائه طرح پیشنهادی در کمیسیون اعلام نمودند.

6- هیأت رئیسه کمیسیون مشترک پس از رایزنی با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به این جمع‌بندی رسید که برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اصل 85 قانون اساسی و همچنین اعمال نظرات دولت و مرکز ملی فضای مجازی و سایر نهادها و تشکل‌های صنفی از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس برای بازنویسی نسخه رسمی طرح حمایت استفاده کند.

7- همزمان با ارجاع نسخه رسمی طرح حمایت به مرکز پژوهش‌ها، نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات نیز برای ریاست محترم آن مرکز ارسال شد. مطالبه اصلی هیأت رئیسه کمیسیون مشترک از مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که در زمان مقرر نسبت به تشکیل سلسله جلسات کارشناسی برای اصلاح و ت کمیل نسخ پیشنهادی وزارت ارتباطات و مرکز ملی اقدام نموده و نسخه‌ای جدید از طرح حمایت را برای کمیسیون مشترک ارسال نماید.

8- مرکز پژوهش‌ها در بازه زمانی دو هفته‌ای نسبت به تشکیل جلسات فشرده و متعددی اقدام کرد، اما نمایندگان وزارت ارتباطات صرفاً در یک جلسه دعوت شدند و نظرات آنها را در متن جدید لحاظ نشده است. در نهایت، پس از گذشته 3 هفته از ارجاع نسخه وزارت ارتباطات به مرکز پژوهش‌ها، آن مرکز در اقدامی عجیب و بی‌سابقه و طی بیانیه‌ای غیر کارشناسی از تدوین نسخه جدید فاصله گرفته، درخواست استمهال نموده است. این درخواست قبل از آنکه به استحضار هیأت رئیسه کمیسیون مشترک برسد، سر از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در آورد و همین امر شائبه برخورد سیاسی مرکز پژوهش‌ها را تقویت می‌نماید.

9- آنچه که موجب تعجب مضاعف هیأت رئیسه کمیسیون مشترک شده این است که طرح حمایت دوبار (در مجلس دهم و یازدهم)  براساس ماده 142 آیین‌نامه داخلی مجلس به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شده بود و هر دوبار مورد تأیید قرار گرفته است. علاوه بر این، نسخه‌ای که کلیات آن توسط مرکز پژوهش‌ها مورد نقد واقع شده است پیش از این از دستور کار خارج شده بود و این نکته به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس تذکر داده شده بود که از نظر هیأت رئیسه کمیسیون متشکر تنها نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات و پیشنهادات مرکز ملی و نظرات اعضای محترم کمیسیون مشترک ملاک عمل و بررسی قرار خواهد گرفت.

10- اگرچه مرکز پژوهش‌ها از تدوین نسخه جدید طرح حمایت توفیق نیافته است، ولی هیأت رئیسه کمیسیون مشترک از طریق ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از متخصصان و منتقدان نسخه اصلی طرح حمایت و تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون مشترک نسبت به تدوین نسخه جدیدی از طرح اقدام نموده است. این طرح هم‌اکنون آماده بوده و برای جلب نقطه نظرات دیگر کارشناسان تقدیم شما نمایندگان محترم و رسانه‌ها شده است.

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین

سیدعلی یزدی‌خواه نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت و رئیس کارگروه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها