احمد وحیدی، وزیر کشور عنوان کرد:

ایجاد محدودیت در صدور ویزای گردشگری با شیوع اومیکرون

صدور روادید گردشگری به جز گردشگری سلامت تا ۱۵ روز متوقف شده است. همچنین برای ورود مسافران برخی کشورها با شیوع اومیکرون محدودیت هایی بوجود آمد.

ایجاد محدودیت در صدور ویزای گردشگری با شیوع اومیکرون
کد خبر: 528327
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ۱۴:۱۴:۱۹

احمد وحیدی وزیر کشور در روزهای اخیر پیرو شیوع ویروس سویه جدید کرونا به نام اومیکرون در کشور بیان کرد: محدودیت‌هایی برای کنترل سویه جدید در نظر گرفته شده و قرار شده کشورهایی که بیشتر اروپایی و آفریقایی هستند و نقطه شروع این سویه جدید بودند، محدودیت‌های تردد به ایران داشته باشند. سایر کشورها هم به مدت دو هفته در قالب ۷ مورد که از قبل مشخص شده با رعایت کامل اصول بهداشتی مجاز به تردد هستند.

به گزارش مهر، وزیر کشور با بیان اینکه رفت و آمد عمومی به مدت دو هفته به کشور برقرار نیست، گفت: تجار، سرمایه گذاران، دیپلمات‌ها و کسانی که برای درمان، از قبل برنامه ریزی کرده اند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و سرفصل‌هایی که از قبل مشخص شده می‌توانند به کشور تردد کنند.

وی گفت: محدودیت‌های تردد از داخل به خارج برای خارجی‌ها دیده شده و برای ایرانی‌هایی که از آن مسیرها می آیند باید حتماً دو دوز واکسن را زده و پی سی آر منفی داشته باشند و در صورت لزوم در مرز مجدداً تست پی سی آر از آنها گرفته شود و اگر منفی بود می‌توانند وارد شوند در غیر این صورت باید قرنطینه شوند.

بر اساس دستورالعمل ارسال شده به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی در خصوص کنترل مسافران در مبادی مرزی در هشتادوهفتمین جلسه کمیته امنیتی- اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مواردی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد.

در این دستورالعمل آمده است:

ورود مسافران ۸ کشور آفریقایی از جمله زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا، مالاوی، آفریقای جنوبی، اسواتینی، لسوتو و بوتسوانا از تاریخ ابلاغیه به مدت ۱۵ روز به صورت مستقیم و غیر مستقیم ممنوع شد.

افراد ایرانی ورودی از این ۸ کشور علاوه بر دارا بودن گواهی دریافت دو دوز واکسن و انجام تست پی سی آر منفی با ۴۸ تا ۷۲ ساعت اعتبار چنانچه دارای بیماری باشند با هزینه شخصی در اماکن اعلامی قرنطینه می‌شوند.

همچنین وزارت امورخارجه باید به همه کشورها اعلام کند ورود مسافران به ایران تا اطلاع ثانوی مشروط به دارا بودن گواهی تزریق دو دوز واکسن، داشتن نتیجه تست منفی پی سی آر و انجام تست پی سی آر در مبادی مرزی ورودی برای افراد مشکوک با پرداخت هزینه شخصی است.

مسافران مستقیم و غیرمستقیم ورودی از انگلیس، نروژ، دانمارک و فرانسه از تاریخ ابلاغیه تا ۱۵ روز آینده باید گواهی دریافت دو دوز واکسن، تست منفی با اعتبار ۴۸ تا ۷۲ ساعت داشته باشند و آنها نیز در صورتی که علائمی داشته باشند باید تا مشخص شدن نتیجه تست در قرنطینه بمانند. اما کسانی که دارای تست مثبت باشند با هزینه شخصی به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

در این دستورالعمل اعلام شده که ورود دارندگان روادید درمانی (گردشگری سلامت)، سرمایه گذاری، دارندگان مهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت، دارندگان روادید با حق کار، دارندگان روادید تحصیلی، دارندگان پروانه‌های اقامت معتبر جمهوری اسلامی ایران به مدت ۱۵ روز از شنبه مورخ ۴ دی ماه ۱۴۰۰ از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی مجاز است.

همچنین ورود اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه به داخل ایران از مرزهای زمینی با رعایت الزامات بهداشتی امکانپذیر است. خروج اتباع خارجی حاضر در کشور هم از مرزهای زمینی بلامانع است.

از وزارت خارجه و وزارت میراث فرهنگی نیز خواسته شده نسبت به اطلاع رسانی مقررات ابلاغی اقدام تا از بروز مشکل در مرزها جلوگیری شود.

پیرو این دستورالعمل، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران به  گفت: در حال حاضر سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور با رعایت موارد اعلامی محدودیتی ندارد.

وی گفت: همچنین ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند در هیچ زمانی حتی در زمان اوج شیوع کرونا محدودیتی نداشته اما با این حال در مرزها از آنها تست گرفته می‌شود.

رفیعی افزود: در میان شرایط اعلامی برای ورود مسافران نیز، دارندگان ویزای سلامت می‌توانند وارد ایران شوند. هر چند که در شش ماه گذشته اگر افرادی هم به ایران با ویزای سلامت می‌آمدند مشکلی نداشتند ولی شاید ۱۰ درصد آنها هم با هدف درمان نمی‌آمدند بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر جز برای چند کشور، سفرهای خارجی متوقف نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها