معاون سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد:

صدور کارت‌های ملی صادر نشده تا اواسط سال آینده

معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس پیشرفت‌های سازمان ثبت احوال تا حداکثر اواسط سال آینده باقی مانده کارت‌های ملی صادر خواهد شد.

صدور کارت‌های ملی صادر نشده تا اواسط سال آینده
کد خبر: 528016
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۱:۱۸:۳۶

محمد باقر عباسی، معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال کشور گفت: سوم دی به نام سازمان ثبت احوال نام گذاری شده است که بعد تلاش‌های امیرکبیر تا سپهسالار با توجه به اینکه سند‌های زیادی را ثبت کردند، این موضوع رخ داد، اولین ثبت شناسنامه در ۱۲۹۷ اتفاق افتاد، اما در آن زمان ثبت فامیلی اجباری نبود که پس از ۱۳۰۴، نام خانوادگی هم اجباری شد.

به گزارش فارس، عباسی ادامه داد: آن چیزی که در ثبت اولیه اسناد ثبت احوال وجود دارد، برگه‌های سرشماری است. برای مثال شغل، آدرس منزل و میزان تحصیل را در آن برگه‌ها ثبت کرده‌اند؛ و بر اساس آمار‌های معتبر برای حدود ۸ میلیون نفر قبل ۱۳۰۰ سرشماری انجام شده و اطلاعات دقیق آن‌ها به ثبت رسیده است. در ثبت اولیه چیزی موسوم به نام خانوادگی وجود ندارد بلکه شهرت به ثبت رسیده است. مردم بر اساس شهرتی که داشتند، به عنوان نام خانوادگی از آن استفاده کردند. در برخی موارد هم نام محل و طایفه را به اسم خود اضافه کردند تا نام خانوادگی شکل گیرد.

معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال کشور درباره صدور کارت ملی گفت: برای مثال از سال ۱۳۹۳ کارت صادر کرده‌ایم و پس از اینکه چندین بار فرد مرود نظر را مطلع کردیم، اما هنور صاحب آن برای دریافت کارت اقدامی انجام نداده است. کسانی که درخواست صدور کارتی را انجام دادند، می‌تواند از طریق سایت سازمان ثبت احوال، کارت خود را بررسی کنید و مراحل طی شده برای صدور مشاهد کنند. خیلی از کسانی که شکایت دارند کارت آنها هنوز صادر نشده، پس از بررسی ما مشخص شد که کارت صادر شده و درون دفتر پیشخوان است. کارت ملی متشکل از هفت لایه است و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد که علاوه بر تراشه، از آنتن رادیویی برخوردار است همچنین موبایل‌های که دارای NFC هستند، می‌توانند اطلاعات کارت را مشاهده کنند.

عباسی ادامه داد: ما واردکننده پلی کربونات بودیم که پس از تحریم مشکلات زیادی در این زمینه برای ما وجود آمد. برای مثال یکی از کار‌های اصلی غبارزادیی محیط تولید است، چون اگر ذره‌ای غبار وجود داشته باشد، لیزر نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و دچار خطا می‌شود. ما شرمنده ۹ میلیون نفر از هموطنان شدیم. در حال حاضر برای ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارت صادر شده، ولی فکرمی‌کنم تا حداکثر اواسط سال آینده نسبت به پیشرفتی که داشته‌ایم، باقی مانده کارت‌ها صادر خواهد شد.

وی درمورد شناسنامه جدید توضیح داد: شناسنامه دو ویژگی دارد. یکی اینکه مدرک قابل اعتمادی است و دوم اینکه شناسنامه تعهد ما نسبت به مردم است. کسانی که دارای شناسنامه قدیمی هستند، هیچ ضرورتی برای تعویض آن وجود ندارد. شناسنامه وجه فرهنگی هم دارد و نمی‌توانیم بر اساس پشتوانه و قدمت ثبت شناسنامه در ایران، آن را حذف کنیم.

عباسی درباره ثبت اسم گفت: ما دو حوزه فعالیتی در این زمینه داریم که یکی حوزه نوزادان است. ما یک نام نامه‌ای در ثبت احوال داریم که بر اساس نظریات اهل فن روی شکل گرفته و روی سایت ما وجود دارد. در این لیست نزدیک به ۶ هزار اسم برای پسر‌ها و دختر‌ها ثبت شده است. افراد خوش ذوقی هستند که نام‌های جدید به ما پیشنهاد می‌دهند که پس از اینکه فرهنگ لغت تایید کرد، آن را به لیست ۶ هزار نفره اضافه می‌کنیم. تنها محدوده ما نام‌هایی هستند که خارجی به حساب می‌آیند. کسانی که بر اساس مدارک ثابت کنند که نام و نام خانوادگی آن‌ها در منطقه خود شکل بدی پیدا کرده، ما  به آن‌ها کمک می‌کنیم تا تغییر صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها