در نشست بازآفرینی بافت فرسوده- موانع و راهکارهامطرح شد

از سکونت ۴۳ درصد خانوارهای تهرانی در مسکن اجاره‌ای تا لزوم احیاء بافت فرسوده در طرح نهضت ملی

در نشست بازآفرینی بافت فرسوده- موانع و راهکارهامطرح شد
کد خبر: 527781
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۹:۳۹:۰۵

​مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست بازآفرینی بافت‌های فرسوده به استفاده از زمین‌های خانه‌های فرسوده در طرح نهضت ملی مسکن تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، کاوه حاجی علی اکبری در نشست بازآفرینی بافت فرسوده – موانع و راهکارها گفت: از یک طرف مسئله مسکن و از سوی دیگر بازآفرینی بافت فرسوده در هم پیوند خورده‌اند و وقتی به ابعاد مختلف مسکن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که امروز مسکن به یک بحران تبدیل شده است و برآوردها نشان می‌دهد برای پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه مسکن حداقل سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم که البته علاوه بر اینکه این واحدهای مسکونی باید به اندازه کافی تامین شود، باید در حد استطاعت خانواده‌ها هم باشد که در حال حاضر ما نه مسکن کافی داریم و نه مسکن‌های موجود در حد توان خانواده‌ها است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه از سال ۹۳ تولید مسکن سالانه ۶۰ هزار واحد مسکونی بوده که ۹۰ هزار واحد مسکونی اختلاف با نیاز اصلی جامعه داشته، گفت: این انباشت کمبود مسکن، مسئله را به بحران جدی تبدیل کرده، به خصوص اینکه در ۱۰ سال اخیر قیمت مسکن افزایش یافته به گونه‌ای که واحدهای تولید شده موجود از استطاعت خانواده‌ها دور هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که مساحت واحدهای مسکونی از ۸۰ به ۱۰۵ متر افزایش یافته و در قسمت جنوبی که متقاضی واحدهای کوچک هستند متراژ خانه‌ها از ۵۵ به ۸۰ رسیده است، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد بطور میانگین با افزایش ۵۰ درصدی مساحت واحدهای مسکونی مواجه هستیم و بررسی‌ها نشان داده که ۴۳ درصد از خانوارهای تهرانی مستاجرند یعنی از هر ۲.۵ خانوار یک نفر مستاجر است و دو سوم درآمد مستاجرها صرف هزینه مسکن می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اجزای بازآفرینی شهری و تولید مسکن استفاده از عرصه‌های ناکارآمد غیر مسکونی و بافت فرسوده شهری است، گفت: ۹۰۰۰ هکتار از محدوده شهر تهران بافت فرسوده است و نیازمند نوسازی و احیا است که سیاست گذاری برای تامین مسکن در تهران می‌تواند به این بخش معطوف شود.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که اگر مسکن در بافت فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد ساخته شود نه تنها نیاز ۱۵۰ هزار واحد مسکونی برطرف می‌شود بلکه می‌توان ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخت که البته در شهر تهران فرصت دیگری به جز استفاده از بافت فرسوده برای ساخت مسکن وجود ندارد و باید از این فرصت به نحو احسنت استفاده کرد.

اردشیر گراوند مدیرعامل شرکت نقش کلیک نیز با بیان اینکه یک بعد مسکن اقتصادی است و مسکن یک پدیده بیشتر اجتماعی است، گفت: مسکن در حال حاضر نظام اجتماعی ما را سخت تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه کشور ما دچار یک عدم تعادل جدی است، گفت: طی ۷۰ سال گذشته حجم زیادی از هموطنان به شهرهای بزرگ از جمله تهران مهاجرت کردند و در ۱۰ سال گذشته این روند تشدید شده است و حالا این مهاجرین خانه می‌خواهند و از سوی دیگر پول ملی ما نتوانسته ارزش خود را حفظ کند و به همین دلیل بسیاری از افراد تنها برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید مسکن روی آوردند که این فشار تقاضای مسکن را افزایش داده است.

در ادامه علی اصغر بدری مدیر اندیشکده مطالعات اندیشه شهر و اقتصاد با بیان اینکه جنس مسکن از نوع سیاستگذاری عمومی است، گفت: در بخش بارآفرینی هم باید به بحث کالبد و هم روح شهر توجه کرد که متاسفانه در سال‌های اخیر تنها به وجهه کالبدی ساخت مسکن توجه شده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت‌ها برای تامین مسکن از جمله نهضت ملی مسکن یا پیش از آن مسکن مهر به گونه‌ای بوده که رویکرد کاملا کالبدی داشته است، گفت: متاسفانه به اسم رویکردهای جهادی تنها به کالبد توجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما کارشناس هستیم و نقدمان به معنای مخالفت نیست، گفت: در نهضت ملی مسکن باید به بازآفرینی توجه شود اما گویا حاشیه شهرها گسترش می یابد که این مسئله ممکن است محلات حاشیه‌ای را ایجاد کند که معضل اجتماعی داشته و خانه‌هایشان از همان روز اول فرسوده باشد.

بدری با تاکید بر اینکه اساسا بازآفرینی با رویکردهای عجله‌ای و جهادی کاری ندارد، گفت: شاید بتوان یک شهر را دو ساله ساخت اما توجه به جنبه‌های انسانی و اجتماعی سال‌ها زمان می‌برد.

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز در این نشست با بیان اینکه کشور در یک برنامه‌ای قرار گرفته که می‌خواهد چهار میلیون مسکن بسازد، گفت: تقریبا ۷۵ هزار هکتار زمین آماده الحاق است.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیتی در درون شهرها باشد عقلا، شرعا و ... برای افزایش بهره وری از آنها استفاده می کنیم و از این سیاست حمایت می‌کنیم، گفت: ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و نوسازی بافت فرسوده هستیم که می‌توانیم با همفکری و توافق ملی انرژی و منابع را به سمت محدوده‌هایی ببریم که بدمسکن هستند تا خدایی نکرده در اثر زمین لرزه تلفات افزایش پیدا نکند و همچنین می‌توانیم مسکن اضافی بسازیم.

وی افزود: اجرای برنامه‌های نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و تا ۴۰ درصد در منابع صرفه جویی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها