همایون سامه یح نجف آبادی،عضو کمیسیون بهداشت:

با این بودجه فشار زیادی درخصوص قیمت دارو به بیماران خواهد آمد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر با همین برنامه بودجه بخواهیم جلو برویم، در آینده فشار بسیار زیادی در مورد قیمت دارو به بیماران خواهد آمد.

با این بودجه فشار زیادی درخصوص قیمت دارو به بیماران خواهد آمد
کد خبر: 527336
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۱۲:۳۲:۰۷

اعتمادآنلاین| «همایون سامه یح نجف آبادی»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ترجیحی دارو در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1401 گفت: همانطور که می‌دانید، معاون رئیس جمهور اعلام کرده است که ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد و مابه التفاوت فروش آن برای جبران کنار گذاشته می شود و سعی می‌کنند به مصرف کنندگان دارو فشار نیاید. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسه ای با حضور مسئولان بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد و در این باره بررسی صورت گرفت. طبق پیشنهاد دولت در بودجه سال 1401، حدود 104 هزار میلیارد تومان برای دارو، خرید گندم، دانه‌های روغنی و غیره به صورت تجمیعی اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایلنا،عضو کمیسیون بهداشت در ادامه گفت: اما چیزی که برآورد شده این است که برای جبران اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی، حدود 140 هزار میلیارد تومان فقط برای دارو مورد نیاز است. در صورتی که فقط 104 هزار میلیارد تومان برای دارو، تجهیزات پزشکی، خرید گندم و موارد دیگر اختصاص خواهد یافت و این بودجه به صورت تجمیع شده است. موارد مختلف آن جدا نشده و مشخص نیست که دارو، تجهیزات پزشکی، گندم و دانه روغنی هر کدام به صورت جداگانه به چه اندازه سهم می برند.

سامه یح افزود: همانطور که گفته شد، میزانی که برای تامین دارو مورد نیاز است، اصلا با این تفاوت قیمت جور در نمی آید. نمایندگان بیمه سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان حضور داشتند و این مورد از آن‌ها پرسیده شد. به‌نظر می‌رسد قرار بود زیرساخت‌ها درست شود و برنامه ریزی دقیق انجام شود که بیمه ها قیمت جدید را قبول کنند، اما متاسفانه واقعیت این است که چنین برنامه ریزی در بیمه ها و همچنین از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام نشده که چگونه این ما به التفاوت جبران شود.

عضو کمیسیون بهداشت در ادامه گفت: بنابراین بر اساس چیزی که بنده برآورد می‌کنم اگر با همین برنامه بودجه بخواهیم جلو برویم، در آینده فشار بسیار زیادی در مورد قیمت دارو به بیماران خواهد آمد.

او در ارتباط با برآوردها از افزایش قیمت دارو در سال آینده گفت: داروهای تولید داخل 30 درصد با افزایش قیمت مواجه خواهند شد اما داروهای وارداتی چندین برابر می شوند و متاسفانه بین حداقل بین 3 تا 5 برابر قیمت آن افزایش پیدا می کند اما اینکه آیا بیمه این قیمت‌جدید را قبول میکند یا خیر باید از سازمانهای بیمه گر پرسیده شود.

او درپاسخ به این سوال که باتوجه به تاخیر بیمه ها در پرداخت، آیا درصورت قبول قیمت های جدید، بیمه ها توانایی پرداخت آن را خواهند داشت، گفت: سازمان بیمه سلامت تأخیر آنچنانی در پرداخت ندارد و تاخیر در پرداخت تامین اجتماعی نیز چندان زیاد نیست. در حال حاضر زمان پرداختشان قابل قبول است و فشار زیادی به داروخانه ها و پزشکان نمی آید . اما زمانی که قیمت دارو گران می‌شود، باید ببینیم آیا بیمه ها قیمت جدید را می پذیرند یا فقط قیمت های قدیم را قبول می‌کنند. تعداد پزشکان و داروخانه ها حدود 30 هزار مورد هستند اما 80 میلیون نفر جمعیت کشور است که بیمار می شوند و احتمال فشار قیمت ها بر مردم بسیار زیاد است.

سامه یح در ادامه گفت: این تصمیم دولت است و به نظر می رسد کمیسیون تلفیق نیز آن را قبول کند که دلایل خاص خودشان را دارند. ارز ترجیحی به احتمال بسیار زیاد حذف خواهد شد اما باید برنامه ریزی کنند که به این بیماران فشار نیاید. اگر این برنامه ریزی انجام نشود که تا به حال نشده است احتمال دارد بیمه ها پرداخت این مبالغ را قبول نکنند و اگر به زور هم قبول کنند احتمال دارد که توانایی پرداخت نداشته باشند و با معضل مواجه می شویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا کاهش 2 هزار میلیاردی بودجه وزارت بهداشت در سال 1401 با توجه به همه گیری کرونا قابل دفاع است: گفت بودجه دولت حدود 15 درصد نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. البته تمهیداتی هم در نظر گرفته شده که دچار مشکل نشویم. ما باید شرایط اقتصادی مملکت را در نظر بگیریم و سطح توقع مان را پایین بیاوریم. باید با چیزی که داریم بسازیم اما بر اساس امکاناتی که داریم بهترین امکانات را به مردم ارائه دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: بی شک این کاهش در بودجه سال 1401 ناگریز بوده است. بالاخره دچار مشکلات اقتصادی هستیم. نمی‌شود استقراض کرد و پول بدون پشتوانه چاپ کرد زیرا تورم به شدت بالا می رود. برای جلوگیری از چنین مشکلی به هر حال بودجه این بخش کم شده است که مقداری برای دولت صرفه جویی شود.

سامه یح با بیان اینکه جلسات در ارتباط با بودجه 1401 در جریان است، گفت: رایزنی ها انجام می شود اما باید صبر کنیم جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل شود. نمایندگان کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت در این جلسات حضور خواهند داشت و چیزی که آن در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن مجلس تایید می‌شود، ملاک است.

او در ارتباط با کمبود دارو در روزهای اخیر که به گفته مقامات سازمان غذا و دارو به دلیل تخصیص نیافتن ارز ترجیحی 6 ماهه دوم سال بوده است، گفت: ارز مورد نیاز تخصیص یافته و تامین شده اما کم آمده است. البته طبق صحبتی که صورت گرفت اعلام کردند بالأخره به هر نحوی که شده تا آخر امسال ارز 4200 تومانی تامین می شود و بانک مرکزی باید آن را تأمین کند که آن هم با مشکلاتی مواجه است، اما در نهایت در حال حاضر خرید بسیاری از داروها به صورت بسیار زیر پوستی با ارز آزاد انجام شده است و بیماران آن را با قیمت ارز آزاد تهیه می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها