کد خبر: 527313
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۰۹:۴۵:۵۰
| |

تزریق دز سوم واکسن، سدی محکم در برابر اومیکرون

با گسترش شیوع اومیکرون در 69 کشور، تزریق دز سوم با گذشت سه تا 6 ماه از تزریق دز دوم واکسن، ضروری اعلام شده و به گفته برخی پزشکان سد محکمی در برابر این سویه جدید کرونا است.

تزریق دز سوم واکسن، سدی محکم در برابر اومیکرون
کد خبر: 527313
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۰۹:۴۵:۵۰

اعتمادآنلاین| دز سوم کرونا یا تقویتی واکسن در افراد دریافت‌کننده دو دز واکسن کرونا، با هدف بهبود ایمنی ناشی از دو دز قبلی تزریق می‌شود و کمک می‌کند تا در طولانی‌مدت محافظت و ایمنی در بدن ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، امیکرون یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا محسوب می‌شود که برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و از آن زمان تاکنون در 38 کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت پنجمین حرف یونانی امیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد و کارشناسان بهداشت نگران سرایت امیکرون هستند زیرا دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

گرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزییاتی از میزان سرایت سویه امیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، اما پزشکان احتمال می دهند میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا 500 درصد بیشتر باشد.

دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند اما واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی می تواند از انتقال این ویروس به دیگران بکاهد.

بر اساس یافته های محققان چینی، استراتژی افزایش دز سوم می‌تواند به طور قابل توجهی سطح ایمنی بدن را تقویت کند، این تیم متخصص متشکل از 11 دانشمند، 28 نمونه سرم بیماران در حال بهبودی از سویه اصلی SARS-CoV-2 را بررسی کردند.

آنها این نمونه ها را روی نمونه‌های امیکرون در شرایط آزمایشگاهی و همچنین چهار سویه دیگر که توسط سازمان بهداشت جهانی علامت‌گذاری شده‌اند (مانند دلتا) آزمایش کردند.

کاهش 93 درصدی ابتلا به کرونا در تزریق کنندگان دز سوم

به استناد مطالعات انجام شده درباره کارایی دز سوم بر بدن، افراد دریافت‌کننده این واکسن نسبت به آن‌ها که حداقل پنج ماه از تزریق دز دوم‌شان گذشته، 93 درصد خطر کمتری برای بستری شدن به‌دلیل ابتلاء به کرونا دارند، همچنین شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دز سوم را دریافت کرده‌اند به‌ ترتیب 92 و 81 درصد کمتر اعلام شده است.

کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا، تزریق دز سوم برای گروه سنی بالای 18 سال را هم تصویب کرده و اکنون افراد بالای 40 سال در اولویت تزریق قرار دارند، تزریق دز سوم برای همه واکسن‌ها توصیه می‌شود.

به گفته برخی پزشکان، تزریق دز سوم برای افزایش ایمنی حاصل از دو دوز قبلی واکسن در گروه‌های خاصی از افراد به شدت توصیه می‌شود با توجه به اینکه با گذشت زمان میزان اثربخشی واکسن کرونا برای محافظت در برابر ویروس کاهش می‌یابد، در نتیجه تزریق این دز برای افزایش اثربخشی واکسن و حفظ ایمنی بلندمدت بدن در برابر ویروس کرونا تاکید می شود.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه امیکرون تاکید کرد و گفت: تزریق نوبت سوم واکسن ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به 90 درصد می رساند.

تزریق دز سوم برای همه الزامی است

وی افزود: واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون دو نوبت قبلی است و برای همه مردم کشور الزامی است که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و میزان ایمنی در برابر این ویروس در اکثریت قریب به اتفاق موارد به بالاتر از 90 درصد می رسد.

گویا تاکید کرد: همه می دانیم که ویروسی که اکنون با آن مواجهیم ویروس سرکش و مرموزی است که به سرعت می تواند تغییر چهره دهد و علایم بالینی مختلفی ایجاد کرده و از دست سیستم ایمنی بدن انسان به انحاء مختلف فرار کند و کار مراقبت و کنترل آن برای همه دنیا بسیار سخت و دشوار شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: جهش های متعددی که این ویروس پیدا می کند باعث می شود که قابلیت سرایت آن تغییرکرده و شدت بیماری زایی اش هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف ترمی شود، باید شناخت ما از این ویروس روز به روز بیشتر شود و بتوانیم راه های سرایت آن را کنترل کنیم و بیماری که ایجاد می کند را به بهترین شکل ممکن درمان کرده و قدرت سرکشی آن را کاهش دهیم.

به گفته گویا، یکی از مهم ترین سلاح های بشر برای مقابله با این ویروس واکسیناسیون سراسری است. تجربه دنیا و ایران نشان داده هر قدر پوشش واکسیناسیون بالاتر باشد سرایت بیماری می تواند کمتر شده و مرگ و میر بیماری کاهش می یابد.

همه واکسن کرونا را دریافت کنند

حمید سوری اپیدمیولوژِست نیز به همه هموطنان توصیه کرد که حتما واکسن‌ کرونا را دریافت کنند و گروه های پرخطر مانند سالمندان و بیماران خاص هم نسبت به تزریق دز واکسن یادآور کرونا (بعد از سپری شدن فاصله معین) اقدام کنند.

وی گفت: هرچند نمی توان آینده را به دقت پیش‌بینی کرد، اما با اقدامات پیشگیرانه می توان خود را برای آینده آماده کرد. از طرفی نسبت به سال های گذشته، تجربیات، اندوخته های علمی و ابزارهای بسیار بیشتری برای مقابله با این ویروس داریم که باید به نحو مطلوب از آنها بهره بگیریم.

سوری معتقد است: دکتر آنتونی فائوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرده سویه تازه کشف‌ شده ویروس کرونا به نام امیکرون ممکن است بسیار عفونی بوده و نسبت به سایر واکسن‌های موجود کمتر قابل‌ پیشگیری باشد، اما هنوز خیلی زود است که آن را با نوع دلتا مقایسه ‌کنیم.

وی تصریح کرد: «تغییرات بسیار غیرمعمولی» در ژنوم کووید19 وجود دارد که نشان می‌دهد با گونه های قبلی متفاوت است. هرچند این مشخصات بسیار متفاوت از سایر سویه ها است و این موضوع سبب نگرانی می شود و برخی جهش‌ های سویه جدید در دلتا نیز یافت می‌شود، اما سویه جدید، دلتا نیست.

سوری تاکید کرد: این جهش‌ها با افزایش قابلیت انتقال و فرار سیستم ایمنی بدن افراد مرتبط است، گونه جدید امیکرون پنجمین نوع نگران‌کننده COVID-19 است که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

واکسیناسیون سراسری از 22 بهمن سال گذشته آغاز شد و تا کنون 58 میلیون و 914 هزار و 660 نفر دُز اول، 49 میلیون و 847 هزار و 873 نفر دُز دوم و سه میلیون و 119 هزار و 381 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 111 میلیون و 881 هزار و 914 دُز رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها