کد خبر: 527256
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۸:۰۱:۳۸
| |

مهدی چمران، رییس شورای شهر:

رسیدن به یک شهر امن را باید با تحقیق و پژوهش کاربردی آغاز کنیم

رییس شورای شهر تهران گفت: رسیدن به یک شهر امن را باید با تحقیق و پژوهش کاربردی آغاز کنیم.

رسیدن به یک شهر امن را باید با تحقیق و پژوهش کاربردی آغاز کنیم
کد خبر: 527256
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۸:۰۱:۳۸

اعتمادآنلاین| مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: با نگاه به آیه ای از قرآن به اشاره خداوند به بلدالایمن یا شهر امن می رسیم. اگر بخواهیم این شهر امن را امروز مورد توجه قرار دهیم شاید در نگاه اول مسأله را به سمت موضوعات امنیتی و پلیس ببریم. ولی واقعیت امر این است که مقصود از امنیت به عنوان اولین نیاز یک شهر تنها امنیت فیزیکی و نظامی نیست. بلکه فراهم کردن آرامش روحی و روانی برای مردم شهر نیز مقصود است. اگر شهری بسازیم که همه موارد زیبایی و آرامش های فیزیکی را در آن داشته باشیم ولی امنیت روحی و روانی و اجتماعی در آن وجود نداشته باشد آن شهر برای مردم امن نیست.

به گزارش ایسنا،وی افزود: وجود زیبایی های بصری در یک شهر نمی‌تواند زیبایی های معنوی نیز ایجاد کند ، گرچه این مسأله و زیبایی های بصری نیز ضروری است. شاید بتوان سلامت توأمان جسمی و روحی یک انسان را در این رابطه مثال زد. وقتی می خواهیم شهرمان امن و آرام باشد باید هم زیبایی فیزیکی وجود داشته باشد و هم زیبایی و آرامش معنوی. همان بلد امنی که خداوند در قرآن به آن با قسم یاد می کند.

وی ادامه داد: در گام اول انقلاب به اینگونه مسائل کمتر رسیدگی کردیم چرا که در سالهای اول انقلاب درگیر جنگ و بعد از آن درگیر سازندگی و جبران خرابی های جنگ بودیم و تفکری حاکم شد که شاید تا حدودی به دنبال معیارهای سرمایه داری غربی گام برداشت. شاید به روش تقلید از هویت غربی، کمی از هویت خودمان فاصله گرفتیم و هویت ایرانی و اسلامی خودمان را پشت سر گذاشتیم و حتی در دوره فعلی نیز افرادی هستند که به هویت ایرانی اسلامی و مکتبی معتقد نیستند. همانطور که در دوران گذشته و بعد از مشروطه افرادی مانند تقی زاده در دامان تقلید افتادند و این تقلید را پیشرفت می دانستند اما دیدیم که این کار نتیجه ای نداشت.

وی تاکید کرد: بنابراین روستاها و شهرها نباید در این مسیر بیفتند. مثلا روستاییان و شهرهای کوچک ما فکر نکنند که باید مثل تهران شوند ، همانطور که عده ای فکر می کردند که تهران باید مثل فلان شهر در جهان شود و اگر ما در تهران آسمانخراش داشته باشیم خیلی پیشرفته ایم.

چمران ادامه داد: شهرهایی وجود دارند که پیشرفته ترین شهرهای روی زمین هستند ولی الگوی شهری خود را بیش از هر جایی حفظ می کنند و شما در بخش اعظم شهرشان ساختمان‌های بیش از چهار طبقه نمی بینید. ساختمان‌هایی که بیش از 170 سال عمر دارند و این شهرها در جهان به عنوان‌ شهر نمونه شناخته می شوند. البته در بخش هایی از شهر ساختمان‌های بلند ساخته اند.

وی افزود: معیار شهر زنده ، تقلیدهایی که در شهرهای ما رواج پیدا کرده نیست. مثلا معماری هایی را در تهران تقلید کردند و در شهرستان‌ها با یک تقلید کور کورانه، بدتر از آن را به خرد ملت دادند. در حالی که ما ابیانه را داریم که قدرت طراحی آن را به عنوان یک شهر کوچک و روستا به دنیا عرضه کردیم . یا اینکه می توانیم به ماسوله و ارزش‌های نهفته آن توجه کنیم‌.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید در گام دوم انقلاب مسیرمان را اصلاح کنیم، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب پایه و مبنای اول را روی علم قرار دادند. علم یعنی رسیدن به بهترین دستاوردها با پیاده کردن بهترین عملیات که همان پژوهش است. کارمان را در گام دوم انقلاب و رسیدن به یک شهر درست و امن باید با همین تحقیق و پژوهش کاربردی آغاز کنیم و این پژوهش ها را عملیاتی و از آن بهره برداری کنیم.

وی افزود: کاری که در پژوهش ها می کنیم نباید برای قفسه ها باشد، بلکه باید برای اجرا در کف خیابان باشد. نمی‌خواهیم پژوهش ها را در قفسه بگذاریم و بعد از آن بگوییم این میزان کار کردیم . وقتی این همه عقب ماندگی در زمینه های مختلف داریم و هنوز دریچه های آهنی پل هایمان با میزان آسفالت آن همسطح نیست یا آب باران در جوی ها می ماند.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین نیاز به تحقیقات و پژوهش های عملیاتی و تئوری داریم تا بتوانیم آن ها را در شهر پیاده کنیم. امیدواریم این نشست ها و پژوهش ها به جایی بینجامد که نتایج و آثار عملیاتی آن را در شهر ببینیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها