نارسایی کلیه می‌تواند سبب کم‌خونی شود

فوق تخصص بیماری های کلیوی گفت: کلیه مرکز خون سازی بدن است، اگر کلیه دچار مشکل شود، خون سازی هم دچار مشکل خواهد شد.

نارسایی کلیه می‌تواند سبب کم‌خونی شود
کد خبر: 527117
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۹:۴۲:۴۸

اعتمادآنلاین| حسن ارگانی فوق تخصص بیماری های کلیوی بزرگسالان با اشاره به اینکه دردهای ناشی از سنگ کلیه معمولا کولیکی بوده و بسیار شدید است گفت: بعید است سنگ کلیه موجب درد مزمن مرتب 24 ساعته شود.

به گزارش فارس، ارگانی گفت: آتروفی مخاط رحم، خشکی رحم و مثانه می‌تواند موجب عفونت ادراری مزمن در خانم ها شود . این بیماران برای بررسی بیشتر باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

وی در خصوص راهکارهای دفع سنگ کلیه اظهار داشت: نوشیدن آب و مایعات زیاد، مصرف چای کم رنگ، عرق خارشتر، هندوانه و کاهش مصرف نمک و پروتئین های حیوانی می‌تواند موجب دفع سنگ شود. همچنین گرم نگه داشتن کلیه‌ها هم می تواند به دفع سنگ کمک کند. اما سنگ های 5 تا 7 میلیمتری معمولا به خودی خود دفع می شوند و نیازی به سنگ‌شکن ندارند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان گفت: تنبلی کلیه همان نارسایی کلیه است. بیش از 10 درصد مردم نارسایی کلیه دارند که با افزایش سن بیشتر هم می شود. فشار خون بالا و دیابت و مصرف مسکّن هم احتمال کم کاری کلیه را افزایش می‌دهند. پوشاندن کلیه مشکل سنگ را حل نمی کند و فقط می‌تواند درد ناشی از اسپاسم را برطرف کند.

وی یادآور شد: کلیه مرکز خون سازی بدن است. اگر کلیه دچار مشکل شود، خون سازی هم دچار مشکل خواهد شد. خونریزی به دلیل جراحی سنگ کلیه می‌تواند موجب کم خونی در بدن شود.

ارگانی در پایان این گفتگو تاکید کرد: ورم ناشی از اختلال در عملکرد کلیه به صورت منتشر و بر روی دو پا، روی پلک ها و دیگر نقاط بدن به وجود می‌آید و به عنوان مثال اگر فردی ورمی بر روی یک پای خود دارد حتما باید به پزشک داخلی یا عمومی مراجعه کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها