کد خبر: 527073
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

عبدالجلال ایری،نماینده مردم غرب گلستان:

خشک‌شدن خلیج گرگان فاجعه ملی است

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با گلایه از تعلل در احیای خلیج بین المللی گرگان گفت که تبدیل این پهنه آبی به خشکی، فاجعه ملی است و باید برای نجات این اکوسیستم تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

خشک‌شدن خلیج گرگان فاجعه ملی است
کد خبر: 527073
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالجلال ایری اظهار داشت: به دلیل کم آبی سال‌های اخیر، حدود یک سوم از این زیستگاه ارزشمند به دشت های بیابانی و منطقه ایجاد ریزگرد تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا،وی افزود : خشک شدن این خلیج علاوه بر اینکه شرایط اقتصادی اجتماعی زندگی 2 میلیون گلستانی را تحت تاثیر قرار می دهد اهالی استان‌های مجاور را نیز از تبعات ریزگردها در امان نخواهد گذاشت.

نماینده مردم کردکوی، گمیشان، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود مصوبه ستاد ملی احیای تالاب ها، عملیات اجرایی تزریق آب به این اکوسیستم سرعت خوبی ندارد و تامین اعتبار آن به یک چالش تبدیل شده است.

ایری خاطرنشان کرد : مشاور طرح احیای خلیج گرگان و میانکاله بر لایروبی کانال چپاقلی و آشوراده به عنوان تنها روش موثر حفظ خلیج گرگان تاکید کرده اما همچنان گرفتار مکاتبات بین دستگاهی برای تامین اعتبار هستیم.

وی به اجرای طرح گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده اشاره و اضافه کرد: اعمال سلیقه برخی مدیران محیط زیست در استان همسایه روند اجرای این پروژه را مختل کرده و در زمان حاضر محیط زیست مازندران بدون طرح موضوع در شورای راهبردی خلیج گرگان و میانکاله، در محاکم قضایی علیه این طرح شکایت کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، هرگونه تصمیم گیری در خصوص پروژه های عمرانی یا گردشگری خلیج گرگان نیازمند طرح موضوع در شورای راهبردی خلیج گرگان و میانکاله است که با عضویت استانداران مازندران و گلستان و مدیران ارشد 2 استان و نمایندگان مجلس رسمیت پیدا می کند.

ایری افزود: با وجود این قانون، محیط زیست مازندران از اجرای این طرح شکایتی کرده و مرجع قضایی حکم توقف اجرای طبیعت گردی را در عرصه 22 هکتاری جزیره آشوراده صادر کرد.

نماینده مردم کردکوی، گمیشان، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت : طرح گردشگری آشوراده یک سایت پشتیبان 138 هکتاری در سواحل بندرترکمن دارد که با انتخاب مشاور، طرح های عملیاتی آن آغاز شده و در مرحله انتخاب سرمایه گذار قرار دارد.

وی همچنین به چالش جدی غرب گلستان در حوزه کمبود آب و برق اشاره کرد و گفت : تا یکسال آینده چهار واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت 100 مگاوات در چهار شهر غرب استان احداث می شود و مشکل کمبود برق در این مناطق برطرف خواهد شد.

ایری بیان کرد: همچنین برای حل مشکل آب، مجوز شیرین سازی 16 میلیون مترمکعب آب دریا برای مصارف آشامیدنی از وزارت نیرو اخذ شده و مطالعات فاز صفر این پروژه به مشاور واگذار گردید.

نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت سایت پرورش میگو در گمیشان اشاره کرد و گفت : احیای ظرفیت‌های شیلاتی استان و نقش آفرینی این صنعت در توسعه اقتصادی کشور نیازمند همت جهادی مدیران دولت سیزدهم است.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم شیلاتی گلستان، مجتمع میگوی گمیشان است که زیرساخت های آن مانند برق و گاز با وجود وعده فراوان هنوز فراهم نشده است.

استان 2 میلیون نفر گلستان 14 شهرستان دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها