کد خبر: 526971
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۸:۰۰
| |

علی نوبخت، رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس:

15 هزار «پزشک» در کشور «طبابت» نمی کنند!/3 هزار پزشک درخواست خروج از کشور را داده‌اند

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه در سطح کلان کمبود پزشک نداریم،گفت:‌ پیشنهاد می‌کنم موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در قالب لایحه به مجلس بیاید و چکش کاری شده و همه جوانب امر دیده شود.

15 هزار «پزشک» در کشور «طبابت» نمی کنند!/3 هزار پزشک درخواست خروج از کشور را داده‌اند
کد خبر: 526971
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی نوبخت، رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس درباره «کمبود ظرفیت پزشک در کشور»، اظهار داشت:به عنوان فردی که سالها عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم اعلام می‌کنم جای طرح این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست بلکه مسئله ابعاد مختلفی دارد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد:‌ پرداختن به ظرفیت در نظام سلامت دهها شاخص و موضوع دیگر را نتیجه می‌گیرد و پرداختن به یک مسئله مهم مستلزم این است که به تمام شقوق پرداخته شود.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس افزود:در نتیجه بنده پیشنهاد می‌کنم این موضوع در قالب لایحه به مجلس بیاید و چکش کاری شده و جوانب امر دیده شود.

نوبخت متذکر شد:این طور خام قضیه را ستاد راهبری شورای عالی مطالعه‌ای کرده و برای ارائه به صحن شورا برده؛ دو هفته پیش رئیس جمهور دستور داد تا این موضوع از دستور خارج و روی آن کار شود.

وی یادآور شد: بنده هشدار می‌دهم این از دستور خارج شود و از طریق لایحه دولت به مجلس برود.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا بالاخره کمبود پزشک داریم؟»،ابراز داشت: در سطح

کلان کمبود پزشک نداریم.

نوبخت تصریح کرد: همین اکنون تعداد زیادی پزشک در کشور داریم که پزشکی نمی‌کنند. مثل ظرفی است که سوراخ است از این طرف آب می‌ریزید اما از طرف دیگر سوراخ را نگرفتید و آب هدر می‌رود،منابع کشور از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: اکنون 15 هزار پزشک در کشور است که طبابت نمی‌کنند؛ ما سرمایه گذاری کردیم و میلیاردها تومان برای پزشک هزینه شده است.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این پرسش که «چرا این تعداد پزشک طبابت نمی‌کنند؟»،متذکر شد: اتفاقا همین چراها ست که شورا به آن نپرداخته است؛ اینکه 50 هزار نفر پزشک درست کنید و بعد از 7 سال به طبابت نپردازند، چه کنیم؟

نوبخت افزود: الان اگر پزشکی بخواهد مطبی ایجاد کند باید از 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان رهن بدهد.نپرداختن به امور معیشت پزشکان و اقتصاد سلامت را ندیدن و نفر زیاد کردن ما را گرفتار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر سهمیه‌هاست. مثلا نفر 25 هزارم کنکور به دلائلی سهمیه بندی‌هایی که شده در کنار کسی قرار می‌گیرد که رتبه 5 کنکور است. اینها وقتی فارغ التحصیل می‌شود می‌گویند در کشور این قدر به ما بی اعتنایی و اهانت می‌کنند، ما می‌رویم.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس افزود:‌ از سال گذشته تاکنون 3 هزار نفر درخواست عدم سوء پیشنیه از نظام پزشکی کردند تا کشور را ترک کنند.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که «با توجه به توضیحات شما که می‌گویید کمبود پزشک نداریم اما خیلی تخصص‌ها در شهرهای دورافتاده حتی شهرهای مرکزی وجود ندارد»،بیان داشت: اولا ضرورتی ندارد در همه شهرها همه تخصص‌ها باشد. علت اینکه دنبال نظام ارجاع و پزشکی خانواده هستیم این است که لزومی ندارد در هر منطقه تمام تخصص‌ها ردیف باشد؛ این اصلا اتلاف انرژی است.

وی اضافه کرد:آمبولانس، بالگرد، پزشک و بیمار را خوب تقسیم کردن و نظام ارجاع و سطر بندی که نیم بند در حال اجراست باید مورد توجه باشد. اگر بخواهیم همه روستائیان و حاشیه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم همه باید فشار بیاوریم تا نظام ارجاع و پزشکی خانواده اجرا شود.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: نه اینکه متخصص تربیت کنیم؛این متخصص دستگاه و امکانات می‌خواهد و کار را باید به دست کارشناس بدهیم.

نوبخت در واکنش به این پرسش که «یعنی به جای افزایش باید زیر ساخت های لازم را تامین کنیم؟»،گفت:دقیقا؛ اگر می‌خواهیم ملی فکر کنیم و منابع کشور را هرز ندهیم. برای اینکه متخصص در خدمت مردم قرار گیرد 14 سال زمان می‌برد.

وی افزود:‌از طرفی امسال 600 ردیف تخصصی ما پر نشده؛ یعنی اکنون به اندازه کافی پزشک در کشور داریم اما نیامدند تا در رشته طب اورژانس، داخلی، کودک و بیهوشی اسم بنویسند.

رئیس سابق کمیسیون مجلس متذکر شد:الان به اندازه کافی دانشگاه برای تربیت متخصص داریم، اما نمی‌آیند؛ در نتیجه اگر با آنها حرف نزنیم و موانع را رفع نکنیم آب در هاوان کوبیدن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها