کد خبر: 526608
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۷:۲۶:۵۱
| |

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت:

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

وزیر بهداشت از پیگیری‌های انجام شده برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خبر داد و همچنین بر لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد.

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل
کد خبر: 526608
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۷:۲۶:۵۱

اعتمادآنلاین| بهرام عین‌اللهی در مراسم روز پرستار، گفت: ما در کشور ایران قرار داریم.

به گزارش ایسنا، ایران یک اسم پر عظمت است و وقتی در مجامع جهانی نام ایران برده می‌شود، همه با احترام به این اسم نگاه می‌کنند؛ چراکه ایران یعنی حضرت امام و مقام معظم رهبری و... . امروزه اسم ایران نامی با ارزش است و تن ابرقدرت ها و ظالمان را می‌لرزاند. ما یک ایران قوی و قدرتمند داریم.

در واقع تاریخ را ما می‌سازیم. اگر اکنون ما به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می‌بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کردیم. تاریخ قابل برگشت نیست و رسالت هر کسی در تاریخ در همان لحظه انجام می‌شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می‌توان به قبل از کرونا، دوران کرونا و پس از کرونا تقسیم کرد. قبل از کرونا هم یک دوران درخشان دفاع مقدس را در حوزه پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ‌های دنیا بی‌نظیر بود. در کدام جنگ نیروهای سلامت در خط مقدم حضور داشتند؟.

جامعه پزشکی و پرستاری ما در دفاع مقدس در خط مقدم و زیر آتش و تهاجم شیمیایی دشمن حضور داشتند، مجروح شدند و به شهادت رسیدند. این یک افتخار تاریخی بود.

عین‌اللهی گفت: جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در دنیاست. نگین درخشان علوم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها بیماری‌ها در کشور خودمان را درمان می‌کنیم، بلکه کشورهای مجاور هم برای درمان به ایران می آیند. ما با افتخار می‌توانیم بگوییم که علوم پزشکی‌مان به پیشرفته‌ترین دانش بشری مجهزند. اما دشمن ناجوانمرد قشر پزشکی را مورد تهاجم خود قرار داد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و... شاهد بودیم که به صورت ناجوانمردانه گروه پزشکی را مورد تهاجم قرار دادند. حتی از خودی‌ها هم این تهاجم را می‌دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: در کرونا برگ جدیدی از تاریخ شکوفا شد. در کرونا بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که خیلی به امکانات خود می‌بالند، اما در کرونا شکست خوردند و ما در رسانه‌ها دیدیم چه بسیار بیمارانی که بر زمین ماندند یا در بیمارستان‌ها بستری نشدند و چه بسیار پرستاران و نیروهای درمانی که از بیماران فرار می‌کردند، اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است که جامعه پزشکی و پرستاری ایثارگری و هویت‌شان را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت تنومند انقلاب را آبیاری کردند. این درسی از تاریخ بود.

عین‌اللهی گفت: من خودم به کرونا مبتلا شدم و با گرفتاری 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری شاهد فداکاری کادر درمان بودم. در عین حال به عنوان کسی که رئیس بیمارستان بودم، در کرونا به ویژه در پیک وحشتناک مرداد ماه که روزانه نزدیک به 50 هزار مبتلا، 700 مرگ و 15 هزار بستری و هفت تا هشت هزار بستری در ای سی یو داشتیم، شاهد بودیم که پرستاران ما لحظه ای نمی‌توانستند استراحت کنند. در شرایطی که همه در خانه ها بودند این عزیزان جانفشانی می‌کردند.

وی گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این ایثارها را نشان دهند که مردم ببینند.

سریال پرستاران استرالیا را نشان می‌دهند که همخوانی با فرهنگ ما ندارد. ‌کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده در هیچ کجا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت هم آماده است که کمک کند و هزینه دهد.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثرند. نکته ای که امروز باید مورد توجه باشد، بحث تخصصی و حرفه ای شدن پرستاری است. پرستاری که در ای سی یو می‌رود باید حرفه ای بوده و مهارت ای سی یو را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک فیلد تخصصی باید آموزش های آن را دیده باشند. بحث دیگر حضور دانشکده های پرستاری در فیلد درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری فقط محدود به بیمارستان نیست. بسیاری از بیماران می‌توانند در منزل پرستاری شوند. ما کاملا موافق این اقدام هستیم. متاسفانه اکنون شرکت‌هایی هستند که اصلا پرستار ندارند، اما به اسم پرستار افرادی را به خانه مردم می‌فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می‌کنند. باید این موضوع و وضعیت ساماندهی شود. در کرونا هم توانستیم خدمات را در برخی موارد به این صورت ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه های پرستاری نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند. باتوجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برایمان حجت است و حکمی شرعی است، بر ما واجب است که دنبال آن باشیم. در زمینه تبدیل وضعیت هم افراد آمدند و در شرایط کرونا از جان مایه گذاشتند و حالا که کرونا سبک‌تر شده، باید امتیاز ویژه پیدا کنند. در بحث شهدای سلامت هم نباید کار در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مداوم، گفت: از سازمان نظام پرستاری می‌خواهیم این کار را برعهده گیرد. آموزش ها باید بروز انجام شوند. نکته دیگر هم بحث سلامت معنوی است. ما یک ریشه مذهبی قوی داریم اما اصلا از سلامت معنوی استفاده نمی‌کنیم. ما از سلامت معنوی برای درمان باید استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری هم مهم است. به طوری که اطلاعات را از طریق نرم افزارها و سخت افزارها ثبت شود و پرستار بتواند به بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: در بخش خصوصی باید نظارت‌مان را قوی کنیم. اگر افرادی که اصلا پرستار نیستند در این بخش بکارگیری شوند، برایمان قابل تحمل نیست. اعتباربخشی هم باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستانی در این مدت 100 روزه واکسیناسیون را انجام دادند که به نزدیک 110 میلیون دز واکسن تزریق رسیدیم که بی‌نظیر بود. 86 درصد مردم کشور واکسینه شدند. در تهران 89 درصد دز اول را گرفتند. این با زحمات همه بوده و افتخار آمیز بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها