بهرام عین الهی، وزیر بهداشت:

تخصصی شدن خدمات پرستاری مورد توجه است/تامین بخشی از بودجه اجرای خدمات تعرفه گذاری از منابع وزارت بهداشت

وزیر بهداشت گفت: تخصصی شدن و حرفه ای شدن پرستاران باید در وزارت بهداشت توجه شود به طور مثال پرستاری که در ای سی یو می رود باید مهارت کامل آی سی یو داشته باشد و باید امروز باید آموزش بخش تخصصی انجام شود .

تخصصی شدن خدمات پرستاری مورد توجه است/تامین بخشی از بودجه اجرای خدمات تعرفه گذاری از منابع وزارت بهداشت
کد خبر: 526567
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۴:۳۵:۵۲

اعتمادآنلاین| بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست بزرگداشت روز پرستار ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) گفت: در نظام جمهوری اسلامی اسوه پرستاران حضرت زینب هستند.

به گزارش برنا،وی با بیان اینکه امروز ایران یک اسم بی محتوا نیست و یک اسم پر عظمت است که تن ابرقدرت ها را به لرزه در می آورد، افزود: امروز احتیاج به ایران قوی و قدرتمند داریم چرا که تاریخ را ما می سازیم و به هیچ وجه قابل برگشت نیست.

عین الهی ادامه داد: جامعه پزشکی را به سه بخش قبل از کرونا، دوران کرونا و پسا کرونا را می توان تقسیم کرد، البته در جنگ دفاع مقدس جامعه پزشکان و پرستاران در خط مقدم بودند.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی یک جامعه موفق در دنیاست چرا که ما تنها بیماری های خود را درمان نمی کنیم بلکه کشور های مجاور برای درمان به ایران می آیند، تصریح کرد: ما به پیشرفته ترین علوم پزشکی مجهز هستیم و وضعیت ممتازی را قبل از کرونا داشتیم اما دشمن به صورت ناجوانمردانه گروه پزشکی را مورد تهاجم قرار داد.

وزیر بهداشت گفت: کرونا نقطه عطف ماست چرا که ما شهدای بسیار عزیزی را تقدیم کردیم همچنین ضعف بسیار عمده داریم و آن این است که انتظار داریم رسانه ها تلاش پرستاران به نمایش بکشند و باید فداکاری جامعه پرستاران نشان داده شود.

عین الهی با بیان اینکه ضعف ما در روایت است چرا که گله ها به حق است اما روایت ها باید انجام شود چرا که هر کدام از شهدا درسی از تاریخ هستند، گفت: پرستاران تنها بیمار را با مراقبت خوب نمی کنند بلکه مهربانی و محبت آنان باعث بهبودی می شود.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در ارتقای سلامت و حوادث موثر هستند ، گفت: تخصصی شدن و حرفه ای شدن پرستاران باید در وزارت بهداشت توجه شود به طور مثال پرستاری که در ای سی یو می رود باید مهارت کامل آی سی یو داشته باشد و امروزه باید آموزش بخش تخصصی آن انجام شود.

عین الهی گفت: دانشگاه های پرستاری باید در فیلد درمان وجود داشته باشند همچنین بسیاری از بیماران می توانند در منزل مراقبت شوند و متاسفانه شرکت هایی وجود دارند که به اسم پرستار افرادی را رنگ می کنند و به خانه ها میفرستند و یبب بروز مشکلاتی می شوند.

وزیر بهداشت گفت: معضل تعرفه گذاری پرستاری در وزارت بهداشت نیست اما نیاز به یک پیگیری خوب دارد چرا که واجب شرعی است که دنبال این امر رویم به ععلت اینکه این مساله درخواست رهبری است.

وی با اشاره به اینکه تغییر وضعیت پرستاران باید اجرا شود چرا که بسیاری از پرستاران در کرونا خدمت کردند و لازم است امتیاز ویژه ای برای این افراد در نظر گرفته شود، تصریح کرد: شهدای سلامت نباید در پیچ و خم های اداری قرار بگیرند و لازم است وضعیت آن ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه آموزش های مستمر یکی از الزامات است چرا که علم بشر اگر تکرار نشود از بین می رود، گفت: سلامت معنوی موضوع مهمی است و باید برای روحیه دادن و درمان بیماران استفاده کنیم چرا که توجه بیمار در زمان بیماری به خدا بیشتر می شود.

عین الهی گفت: پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری می تواند مهم باشد چرا که اطلاعات می تواند به صورت راحت به سیستم ها منتقل شود و پرستار تمام وقت خود را برای بیمار بگذارد در این زمینه می توان از استارتاپ ها و شرکت های مختلف استفاده شود که بیمارستان ها نیز هوشمند شوند.

عین الهی گفت: اعتبار بخشی باید واقعی باشد و پرسنل ارزیابی شود تا پرستاران واقعی سرکار باشند و افراد غیر پرستار در کار نباشند . پرستاران فرشته های روی زمین هستند.

وی با بیان اینکه 150 شهید پرستار مدافع سلامت داریم و بسیاری هم خانواده هایشان درگیر شدند، گفت: بودجه 1401 تغیرات زیادی پیدا می کند و برای اجرای تعرفه گذاری پرستاران مقداری از آن به خود وزارتخانه داده می شود که ما از منابع خود این میزان را پرداخت می کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها