علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا:

9هزار پرستار دچار عوارض طولانی و فرسایشی کرونا هستند

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران گفت: 9هزار پرستار دچار عوارض طولانی و فرسایشی کرونا هستند و باید به مشکلات آنان رسیدگی کرد، کسانی که به ظاهر بیماری را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

9هزار پرستار دچار عوارض طولانی و فرسایشی کرونا هستند
کد خبر: 526346
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ۱۲:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در برنامه «مهر و صبر» تجلیل از 14 نفر از پرستاران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) ضمن تبریک روز پرستار اظهار داشت: بیش از 145هزار پرستار از روزهای آغاز کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند و 155 شهید هم تقدیم ملت ایران کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: در بین مدافعان سلامت، سپیدپوشان عرصه پرستاری جایگاهی متفاوت و ممتاز دارند، کار پرستاری با یک نگاه مهرورزانه عجین است و اهمیت ویژه‌ای دارد.

زالی افزود: اوج این رشادت را در همه‌گیری کووید 19 مشاهده کردیم که پرستاران ایرانی از همان روزهای اول مسئولانه وارد عمل شدند و صحنه‌های زیبایی خلق کردند. در شرایطی که حتی دسترسی به ماسک و گان هم وجود نداشت و شرایط بسیار سخت بود. در روزهای اول وسایل حفاظتی کافی وجود نداشت و در این مدت بر خلاف سایر مشاغل، دورکاری هم برای کادر درمان متصور نبود.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران بیان کرد: پرستاری ذاتاً شغل سختی است و با وجود برخی نامهربانی‌ها که با این قشر صورت گرفته و مشکلات صنفی زیادی دارند، آنان همچنان در صحنه هستند و مردم را تنها نگذاشته‌اند، امیدوارم مجموعه دولت و مجلس دست به دست هم دهند و به مطالبات به حق پرستاران رسیدگی کنند.

کجوری معاون سازمان متخصصین و مدیران ایران و دبیر اجرایی مراسم نیز گفت: افرادی از کادر درمان که بر اثر کرونا آسمانی شدند، بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب شهدای مدافع سلامت نام گرفتند.

وی افزود: برخی دیگر از کادر درمان نیز در این دوران بر اثر ابتلا به کرونا آسیب‌های جسمی‌ای دیدند که قابل جبران نیست. امیدواریم این افراد نیز مورد توجه قرار گیرند و به عنوان ایثارگر شناخته شوند و بتوانند از مزایای آن بهره ببرند چرا که حضور در خط مقدم درمان چیزی از جبهه جنگ کم ندارد.

پیگیری وضعیت ایثارگری کادر درمان در مجلس

رئیس فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: با توجه به اینکه دختر خودم پرستار است و در بخش کرونا خدمت می‌کند، از نزدیک شاهد تلاش پرستاران هستم. البته این تنها باری نیست که پرستاران با شرایط سخت روبه‌رو هستند و در دوران دفاع مقدس نیز متحمل زحمات فراوانی بودند.

رمضانعلی سنگدوینی گفت: یک پرستار علاوه بر سختی‌های جسمی با مشکلات روحی هم درگیر است، چرا که دیدن رنج هم‌نوعان باعث آزردگی خاطر می‌شود. به پرستاران خداقوت می‌گویم و برایشان آرزوی توفیق دارم. ما خدمتگزار آنان هستیم و موضوع وضعیت ایثارگری کادر درمان را در مجلس پیگیری خواهم کرد.

اهمیت پرستاری در دوران همه‌گیری کرونا بیش از پیش روشن شد

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) گفت: اگر وجود نازنین حضرت زینب(س) نبودند، نقل واقعه عاشورا به دست ما نمی‌رسید و می‌توان گفت وجود شیعه مدیون حضرت زینب(س) است.

حجت‌الاسلام میثم امرودی با بیان اینکه اهمیت پرستاری در دوران همه‌گیری کرونا بیش از پیش روشن شد، افزود: روزهای اول را به خاطر بیاورید که چه وحشتی جامعه را فرا گرفته بود و پرستاران جانشان را کف دستشان گرفتند و وارد میدانی شدند که فکر می‌کردند شاید برگشتی از آن نباشد. این صحنه شباهت خاصی به دوران دفاع مقدس دارد و کار مدافعان سلامت به اندازه رزمندگان بااهمیت است. این صحنه‌ها باید ثبت شود و می‌توان از قالب‌های هنری برای این کار کمک گرفت. نسل‌های آینده باید بدانند مدیون پرستاران هستند و کادر درمان دلیرانه مقابل این ویروس ایستادند.

وی بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از روز اول شیوع کرونا با همه توانش به کمک کادر درمان آمد. ابتدا مجموعه‌های سازمان را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کردیم و بعد وارد فعالیت‌های جهادی شدیم، به طوری که در حال حاضر با همت نیکوکاران شبی 20 هزار غذا در میان نیازمندان توزیع می‌شود. همچنین در فضای مجازی بیش از 90 هزار

محصول مجازی در قالب‌های گوناگون تولید و منتشر کردیم.

حجت‌الاسلام امرودی گفت: همه مراکز سازمان فرهنگی هنری در اختیار کادر درمان قرار دارد و چندین سالن سینما، سالن نمایش، موزه و... داریم که می‌تواند میزبان مدافعان سلامت باشد. در برنامه «مهرآیین» از خانواده شهدا تجلیل می‌کنیم که در این مدت مهمان خانواده شهدای مدافع سلامت نیز بوده‌ایم.

سرپرست موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز در این آیین گفت: موزه‌ها بر مبنای حفظ ارزش‌ها ادامه حیات می‌دهند و بر خود وظیفه می‌دانند که فراتر از گنجینه مادی، به حفظ مفاهیم ارزشمند نیز بپردازند؛ مفاهیمی همچون مهربانی و تاب‌آوری در برابر سختی‌ها که پرستاران عالی‌ترین مصداق آن هستند.

معصومه باکوچی افزود: حلم، ایثار و مهربانی پرستاران بار دیگر در دوران سخت کرونا تلالو پیدا کرد و کرامت حرفه‌ای آنان را نشان داد. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بسیاری از رنج‌ها و زحمات پرستاران را کسی نمی‌بیند. گاهی یک لبخند محبت‌آمیز آنان جان دوباره‌ای به یک بیمار می‌بخشد. وظیفه ما این است که قدردان این فرشتگان یاری‌رسان باشیم.

در این آیین از پرستاران؛ حسین شکیبا، مجید حفیظی، محمدرضا کریمی، سارا سرشار، مریم سنایی، سمیره نوری، رضا فرهنگی خرم، محمود بخشی، بهاره ملکی، زهرا به جانی، سیدمهدی میرحسنی مقدم، اکبر آذری، فاطمه آنگریج و فاطمه معتمدیان تجلیل شد.

اجرای نیکا اسفندفر شاهنامه‌خوان نوجوان، شعرخوانی یاسمین زهرا شیری و اجرای موسیقی توسط رضا احمدی و وحید خونوئی از بخش‌های دیگر این مراسم بود. همچنین یک تابلوی خوشنویسی اثر خسرو قربانی فرج‌زاد رونمایی شد و این هنرمند اثر خود را به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) اهدا کرد.

برنامه «مهر و صبر» روز گذشته همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار با تجلیل از 14 نفر از پرستاران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد. عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیر نورمحمدی مدیرعامل شرکت شهر سالم، ایمان مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران و جمعی از کادر درمان و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم حضور داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها