قالیباف، رئیس مجلس:

تصدی‌گری مسائل معلولان باید به نهادهای مردمی واگذار شود

رئیس مجلس گفت: از آنجا که افراد توانمند بسیاری در میان جامعه معلولان وجود دارند، باید امور تصدی‌گری معلولان را به خود آن‌ها واگذار کرد چراکه به یقین کارها را بهتر از دستگاه‌های دولتی انجام می‌دهند.

تصدی‌گری مسائل معلولان باید به نهادهای مردمی واگذار شود
کد خبر: 525797
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 16 آذر) در نشست هم‌اندیشی با مدیران سازمان‌های مردم نهاد معلولان کشور، پس از استماع دغدغه‌ها و خواسته‌های این افراد، گفت: زمانی که مشکلات جامعه معلولان را از زبان شما می‌شنوم، جز آنکه بگویم؛ احساس شرمندگی دارم سخن دیگری نمی‌توانم بگویم و در زمان صحبت‌های شما به این موضوع فکر کردم که آیا می شود مشکلی را حل کرد یا خیر؟ و البته معتقدم می شود.

به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من به شما قول می‌دهم موضوعات مرتبط به حوزه معلولان را به خود نهادهای مردمی واگذار کنیم و این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد و ما فقط حمایت قانونی کنیم و دستگاه‌های تصدی‌گر، باید صرفاً تولی‌گری کنند، چرا که امور تصدی‌گری را خود این افراد بهتر از دستگاه های دولتی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه حل مسائل اجتماعی معلولان، سمن‌ها باید به میدان بیایند، افزود: اگر چه این به معنای آن نیست که سمن‌ها بی‌عیب و نقص عمل می‌کنند، اما یقین دارم که این مشکلات به مراتب کمتر از دخالت سازمان‌های دولتی است و در این مسئله هیچ شکی ندارم.

قالیباف با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری و نظارتی که از وظایف مجلس است، از معلولان حمایت خواهیم کرد، اظهارکرد: اگر به افراد معلول ذهنی سر بزنیم و حس کنیم یکی از آن‌ها فرزند خود ما هستند، به یقین دیگر نمی توانیم شب را راحت بخوابیم، همچنین اگرچه تمامی شهروندان باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند و سرمایه ملی بسیاری در بخش هایی مانند حمل و نقل عمومی هزینه شده، اما یک معلول نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند، لذا باید با قانونمند کردن موضوعات، دستگاه‌ها را ملزم به اصلاح شرایط در جهت رفع مشکلات معلولان کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: افرادی در میان جامعه معلولان وجود دارند که در حوزه مسائل قانونی، قانون‌نویسی و تدوین طرح بسیار قوی هستند، لذا فقط کافی است ما مانع آن‌ها نشویم، همچنین در راستای انجام وظایف نظارتی مجلس که صحن علنی سه‌شنبه‌های هر هفته به این موضوع اختصاص دارد، مسئله انجام وظایف سازمان‌های دولتی در مقابل مردم را پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین می‌توانیم مطابق بندهای قانونی، صداوسیما را ملزم به انجام اقداماتی برای فرهنگسازی و آموزش رعایت حقوق شهروندی معلولان برای اقشار مختلف جامعه کنیم، چراکه اگر صداوسیما موضوعی را با برنامه دنبال کند، می تواند تاثیرگذار باشد.

قالیباف با تاکید بر اینکه نهادهای مردمی و سمن ها، مسائل معلولان را پیگیری کنند، گفت: بنده نیز به عنوان خدمتگذار شما در مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت و سرخط کردن دستگاه هایی که به وظایف خود در برابر معلولان به درستی عمل نمی کنند، مجدانه و سرسختانه اقدام خواهم کرد تا حقوق جامعه معلولان، جانبازان و ایثارگران ادا شود، چرا که همه ما مدیون آنها هستیم و وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی ما این است که در خدمت آنها باشیم و حق ضایع شده این عزیزان را ادا کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در پایان از مسئولان مرکز پژوهش‌ها خواست تا به این حوزه ورود کرده و با تحقیق و بررسی راهکارهایی ارائه دهد تا کار دقیق و مثمرثمر پیش رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها