کد خبر: 525374
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۴:۰۰:۱۱
| |

مصرف علنی موادمخدر در پیاده‌روهای خیابان/ عزم دولت سیزدهم، جمع آوری معتادان و توزیع کنندگان مخدر + فیلم

اعتیاد معضلی است که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور با روند رو به رشدی همراه است و جوانان بیش از سایرین قربانی این بلای خانمان‌سوز می‌شوند. 

مصرف علنی موادمخدر در پیاده‌روهای خیابان/ عزم دولت سیزدهم، جمع آوری معتادان و توزیع کنندگان مخدر + فیلم
کد خبر: 525374
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۴:۰۰:۱۱

اعتمادآنلاین| از سالها پیش تا کنون بسیاری از افرادی که قصد خرید پارچه، پرده، لوازم آشپزخانه و ... را دارند، راهی خیابان مولوی می‌شوند.

به گزارش دانشجو،خیابانی قدیمی با کوچه پس کوچه‌هایی تنگ و تو در تو و مردمانی مومن و متدین که بسیاری از آن‌ها با وجود هجمه گسترده‌ای از آسیبهای اجتماعی که در این محدوده به وضوح به چشم می‌خورد، همچنان در همین محله پر ماجرا و شلوغ سکونت دارند.

اعتیاد معضل مهمی است که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور با روند رو به رشدی همراه است و جوانان بیش از سایرین قربانی این بلای خانمان‌سوز می‌شوند و بیشترین تعداد معتاد متجاهر مربوط به شهر تهران است.

ردپای مصرف معتادان، در محل رفت و آمد عموم شهروندان!

آمار حضور معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان در خیابان مولوی آمار بالا و قابل ملاحظه‌ای است که مسئولان هم بر این موضوع تلخ معترف هستند و سالهای سال است که انواع و اقسام طرح‌های کاهش آسیب را در محله‌های مختلف این خیابان قدیمی پیاده کرده‌اند.

دیدن تصاویر تلخ و آزار دهنده مصرف علنی موادمخدر و ردپای بقایای مصرف معتادان و ابزار مربوط به اعتیاد آنها مثل تکه فویل‌های آلومینیومی برای مصرف هروئین و سورچه، تکه شکسته‌های پایپ که وسیله‌ای برای مصرف مخدر شیشه است، دیوارهای سیاه و دوده زده و ... از بی‌اثری اقدامات انجام شده در محله مولوی حکایت دارد.

بسیاری از معتادان در حاشیه پیاده روهای خیابان مولوی و کوچه پس کوچه‌های مرتبط با آن در حالی به مصرف علنی

موادخدر مشغول هستند که خانواده‌ها و فرزندان کوچک و بزرگی که برای خریدی ضروری راهی آنجا شده‌اند از دیدن این صحنه‌ها شوکه می‌شوند و جا می‌خورند.

هر چند قدم یا یک نفر در حال مصرف است و یا به دلیل نداشتن پولی برای تهیه موادمخدر خمار و خموده در گوشه‌ای لمیده و صحنه‌هایی دردناک را پیش روی عابران و رهگذران به تصویر کشیده‌اند.

حضور دختران و زنان معتاد در میان افراد مصرف کننده در کوچه پس کوچه‌های خیابان مولوی بخش دردناک دیگر این ماجرای تلخ است و متاسفانه روند حضور زنان در پاتوقها و کلونی‌های مصرف کنندگان موادمخدر در مقایسه با سالهای گذشته روندی افزایشی و نگران کننده است.



زباله‌گردی و خرده فروشی موادمخدر منبع درآمد کارتن خوابهای معتاد!

بسیاری از معتادان متجاهر خیابان مولوی یک کیسه نسبتا بزرگ برای جمع آوری زباله‌ها و پسماندهای قابل فروش، روی دوش خود حمل کرده و هزینه مواد مصرفی شان را از زباله گردی تامین می‌کنند و برخی دیگر هم از راه خرده فروشی موادمخدر و سود حاصل از آن، هزینه مواد مورد نیاز خود را کسب می‌کنند.

سوز سرمای پاییز به خیابانهای جنوب شهر هم رسیده و بسیاری از کارتن خوابها در کنار مهیا کردن بساط مصرف موادمخدر، با چوب یا پلاستیک و دیگر خرد و ریزهایی که از گوشه و کنار خیابان جمع کرده‌اند، بساط آتشی به پا کرده و در گروههای کوچک 2 تا 5 نفره دور هم گرد آمده‌اند.

رفت و آمد عموم شهروندان با وصفی که از خیابان مولوی شد، بسیار مشکل است و البته آمار به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه و یا کیف قاپی از آن‌ها با وجود معتادانی که اغلب سابقه بیش از 3 بار دستگیری را دارند و بدون هیچ سدی در گوشه و کنار خیابان مولوی و کوچه پس کوچه‌هایش مواد می‌کشند، آماری قابل توجه است.

تهران 24 هزار معتاد متجاهر دارد!

به گفته مهدی چمران رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مهمترین آسیب اجتماعی که از سالها پیش تا کنون گریبان پایتخت و اهالی آن را گرفته، اعتیاد است و مسئولان همه حوزه‌های مرتبط با کاهش آسیب بابد با هم پای کار بیایند و در این خصوص چاره اندیشی کنند.

آخرین آماری که از سوی مسئولان مدیریت شهری در خصوص تعداد معتادان متجاهر اعلام شده است بین 21 تا 24 هزار معتاد متجاهر متغیر است و بیش از 10 هزار نفر از این افراد هم اکنون در مراکز ترک اعتیاد که توسط نهادهای مختلف مدیریت می‌شود، نگهداری می‌شوند.

تصاویر موجود در فیلم این گزارش واقعیتی تلخ شرایط محله قدیمی اما مملو از رنج و آسیب هرندی را نشان می‌دهد و فریاد مانده در گلوی اهالی بی پناه این محله قدیمی در پی گوش شنوایی از مسئولانی است که برای پایان به این دردها حرفشان را بشنوند و در راستای بهبود وضعیت آن اقدام کنند.

گفتنی است؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز (جمعه، 12 آذر) در محله هرندی تهران حضور یافت و ضمن بازدید از نقاط مختلف این محله، با اهالی گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این بازدید در گفت‌وگوی چهره به چهره و صمیمی با ساکنین، در جریان نگرانی‌های آنان و مشکلات محله قرار گرفت.


رئیسی پس از شنیدن سخنان تعدادی از ساکنین محله هرندی، با اشاره به این‌که این منطقه از محله‌های قدیم تهران و دارای مردمانی نجیب و شریف است، گفت: دولت وظیفه خود می‌داند برای بهبود و اصلاح وضعیت مناطق تلاش کند و با تقویت امکانات و زیرساخت‌های شهری محیط و شرایط مناسبی را برای ساکنین آن فراهم سازد.


رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات ارزنده بسیج در رسیدگی به فقرا و محرومین، استفاده از ظرفیت بسیج را برای بازسازی و اصلاح وضعیت این محله‌ها ضروری دانست.


در این بازدید شماری از ساکنین محله هرندی از نزدیک دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را در زمینه رسیدگی و تکمیل

زیرساخت‌های شهری، جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر مطرح کردند.

حالا باید دید که مسولان امر درباره این مشکل چه اقداماتی را در دستور کار قرار می دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها