کد خبر: 525291
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۷:۰۰
| |

وابستگی ارزی 500 میلیون دلاری مواد آزمایشگاهی پزشکی به «ارز حمایتی»

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت:‌حدود 500 میلیون دلار در سال وابستگی ارزی برای تولید کیت و مواد آزمایشگاهی داریم؛ در نتیجه اگر قرار باشد این میزان ارز حمایتی حذف شود پیش‌بینی می‌کنیم قیمت کیت‌های تولید داخل 2 تا 3 برابر و کیت وارداتی 4 تا 5 برابر افزایش قیمت داشته باشد.

وابستگی ارزی 500 میلیون دلاری مواد آزمایشگاهی پزشکی به «ارز حمایتی»
کد خبر: 525291
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا حمزه‌لو، عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در باره «پرداخت ارز به تولید کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی»،اظهار داشت: تولید کنندگان داخلی در خصوص لوازم آزمایشگاهی داریم که مواد اولیه را وارد می‌کنند.

به گزارش فارس،وی ادامه داد:حدود 200 تا 250 میلیون دلار در سال مربوط به تولید کنندگان است که مواد اولیه را وارد و بسته بندی و تولید می‌کنند. قسمتی نیز مربوط به واردات کیت است که حدود 200 تا 250 میلیون دلار است؛ یعنی چیزی حدود 500 میلیون دلار وابستگی ارزی برای تولید کیت و مواد آزمایشگاهی داریم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد 500 میلیون ارز حمایتی حذف شود پیش‌بینی می‌کنیم قیمت کیت‌هایی که در داخل تولید می‌شود حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته باشد؛همچنین کیت‌هایی که به صورت کامل به کشور وارد می‌شود نیز حدود 4 تا 5 برابر افزایش قیمت پیدا کند.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت عملاً کار حوزه علوم آزمایشگاهی را مختل می‌کند؛ چراکه از طرف دیگر تعرفه‌ها نیز به آن حد نمی‌تواند اضافه شود. اکنون 85 درصد هزینه تعرفه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند و وابستگی کیت و اقلام مصرفی آزمایشگاهی به نرخ ارز یک وابستگی بسیار بارز و شاخصی است.

حمزه‌لو اضافه کرد: سالیانه 500 میلیون دلار هزینه کیت و مواد اولیه مصرفی می‌شود و اگر این عدد حذف شود تأثیر زیادی در قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی می‌گذارد و به هزینه تمام شده خدمات آزمایشگاهی بسیار اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: اگر هرگونه افزایش تعرفه‌ای هم می‌خواهد صورت گیرد بدون آنکه پوشش بیمه‌ای در کنار آن باشد قطعاً دسترسی مردم را به خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز محدود خواهد کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی عنوان کرد: بسیاری از بیماری‌ها به خصوص مربوط به بیماری‌های خاص، یکسری از سرطان‌ها که نیاز به تشخیص تخصصی دارند یا بیماری دیابت و فشار خون که بار بیماری زیاد است در این بیماری‌ها برای پایش بیماری افراد به خدمات آزمایشگاهی نیاز دارند.

حمزه‌لو ابراز داشت:‌ افزایش افسارگسیخته هزینه‌ها قطعاً مردم را دچار مشکل می‌کند و توان مالی مردم در این شرایط قطعاً نمی‌تواند پاسخگوی تأمین نیاز سلامت‌شان باشد.

وی درباره «بهترین راهکار حل این مشکل»، تصریح کرد، اولاً نباید ارز حمایتی را از حوزه پزشکی و سلامت حذف کنند به خاطر اینکه این سوبسیدی است که دولت به مردم داده است؛چراکه حوزه سلامت یکی از حوزه‌های بنیادین در هر کشوری است و باید به آن توجه ویژه شود

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه موضوع سلامت موضوع بسیار مهمی بوده و نمی‌توانیم بگوییم مردم هزینه‌های‌ آن را از جیب خود پرداخت کنند، گفت: مشکلی که تاکنون بوده این است که تعرفه بسیاری از خدمات آزمایشگاهی واقعی نبوده و نظام آزمایشگاهی و متخصصان آزمایشگاه که به مردم سوبسید می‌دهند؛این خدمات به مقدار قابل توجهی هزینه‌هایی را که صورت می‌گیرد را پوشش نمی‌دهد و مجبور هستند از خودشان پرداخت کنند.

حمزه‌لو تأکید کرد:‌ باید تعرفه‌ها را واقعی کرده، پوشش بیمه‌ای را اضافه کنند و در نهایت تسهیلاتی برای ارائه‌کنندگان آزمایشگاهی و پزشکی در نظر گیرند؛ تسهیلاتی که دولت می‌تواند در اختیار قرار دهد به نوعی انجمن‌های علمی و تخصصی می‌توانند نقش و پل ارتباطی نیاز مردم و نظام سلامت را بیشتر داشته باشند اما متأسفانه تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شود.

وی افزود: آسیب‌های ناشی از این موضوع به جامعه وارد می‌شود. باید کمیته‌های کارشناسی به وجود آیند و حتماً و قطعاً در خصوص خدمات تصمیم‌گیری‌های لازم را اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها