نگرانی کلینیک ها برای ورود ویروس اومیکرون

در این مقاله می خواهیم به نگرانی کلینیک ها برای ورود ویروس اومیکرون و توضیحاتی درباره این ویروس و غیره بپردازیم.

نگرانی کلینیک ها برای ورود ویروس اومیکرون
کد خبر: 525044
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۱۲:۴۵:۳۹

اعتمادآنلاین| کلینیک ها یکی از مراکزی هستند که تعداد رفت و آمدها در آنها زیاد بوده و به واسطه همین موضوع، قطعاً سطح اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به سویه های مختلف ویروس کرونا، باید با دقت نظر، توجه و حساسیت بسیار بالایی انجام شود، در این مقاله می خواهیم به نگرانی کلینیک ها برای ورود ویروس اومیکرون و توضیحاتی درباره این ویروس و غیره بپردازیم. در طول دو سال گذشته بارها شاهد جهش هایی در ویروس کرونا بوده ایم. در روزهای اخیر نیز کارشناسان جهش دیگر خطرناکی از ویروس کرونا را که تحت عنوان اومیکرون (Omicron) نامگذاری شده است، تائید کرده اند. این ویروس جدید جزو سویه های نگران کننده تشخیص داده شده و علت آن، ظاهراً سرعت انتشار و شدت عفونت این سویه در مقایسه با واریانت های قبلی می باشد.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون در کلینیک ها


به گزارش برنا،علیرغم اینکه جهش های متعددی در ویروس کرونا اتفاق افتاده و اخیراً هم اخباری در خصوص سویه جدید آن بنام اومیکرون منتشر شده است، ولی پروتکل های پیشگیری از ابتلا به آن ها، همچنان شامل شستشوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل واکسیناسیون می باشد.

در خصوص کلینیک ها، این اقدامات پیشگیرانه، تنها شامل استفاده از مواد ضدعفونتی کننده و پاکسازی محل نبوده و در کنار اجرای این بخش، باید اقداماتی سختگیرانه در خصوص رعایت دقیق پروتکل ها توسط مراجعه کنندگان به این مراکز و نیز پرسنل در حال فعالیت در این مراکز اجرا شود.

شاید بتوان گفت که بخش مهمی از نادیده گرفتن و بی توجهی عموم به دستورالعمل های بهداشتی توصیه شده از سوی منابع علمی و تحقیقاتی، عدم آگاهی کامل و نداشتن درک روشن از خطرات ابتلا به این ویروس و تاثیرات گاهاً جبران ناپذیر آن بر روی سلامت و زندگی افراد است. بنابراین، توصیه راز جراحی به کلینیک ها این است که در کنار اقداماتی از قبیل پاکسازی کلینیک و اعمال سخت گیری هایی در خصوص اجرای دستورالعمل ها و پروتکل ها، اجرای برنامه هایی خلاقانه برای اطلاع رسانی صحیح و دقیق را در دستورکار مربوط به اقدامات پیشگیری از شیوع این ویروس و سویه های آن، بگنجانند.

کلینیک ها می توانند نقطه شروع را از پرسنل خود هدف گذاری کرده و به این ترتیب، گام موثر در این راهکار حقیقتاً تاثیرگذار را بردارند. جراحی هایی که عمده موارد آنها از قبیل کاشت ابرو ، لابیاپلاستی ، پروتز سینه و دندانپزشکی ها و ده ها مورد دیگر را در فهرست خدمات ارائه شده توسط کلینیک های زیبایی مشاهده می کنیم، به دلیل سطح جذابیت بالا در میان افراد از گروه های سنی و جنسیتی مختلف، حتی در دوره پاندمی کرونا نیز دستخوش افت چندانی نشده و همچنان جزو پر


در برخی مواقع حتی شاهد آن بوده ایم که افراد برای انجام کاشت ابرو جای اینکه به یک کلینیک مجهز و بهداشتی مراجعه کنند به آرایشگاه ها رفته و مبتلا به این ویروس خطرناک می شوند.

دستورالعمل های وزارت بهداشت در خصوص فعالیت کلینیک های زیبایی

غربالگری بیماران جهت انجام اعمال زیبایی : به دستور این وزارتخانه، افراد دارای سابقه تماس با بیماران مبتلا به ویروس کرونا و سویه های آن، افراد دارای یک عضو خانواده مبتلا، افراد دچار به نقص ایمنی، و افراد واقع در دامنه محدودیت سنی ابلاغ شده، مجاز به انجام جراحی زیبایی نمی باشند. طبق دستور این وزارتخانه، پذیرش تنها در شرایط غربالگری، یک روز قبل از پذیرش بر اساس پروتکل های ابلاغی قابل اجرا می باشد. همچنین در روز پذیرش و در لحظه مراجعه، علائمی از قبیل تب، سرفه، تماس با بیماران مبتلا به ویروس یا سویه ای از آن، باید به دقت کنترل می شود. همه بیماران در لحظه مراجعه باید تمام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرده و کلیه مراتب باید در تمام مراحل انجام جراحی پروتز سینه و غیره ، رعایت شود.

کلینیک ها موظف به ضدعفونی کامل تجهیزات و وسایل، شستشوی آنها، استفاده از اشعه UV جهت استریل نمودن اتاق جراحی ها به مدت سی دقیقه، تعویض وسایل یکبار مصرف و سایر موارد ابلاغ شده می باشند.

سایر مواردی که کلینک ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید انجام دهند به شرح ذیل می باشد:

کلینیک ها باید از تجمع بیمار یا مراجعین خودداری کنند و این امر تنها با نوبت دهی صحیح و عدم پذیرش بیمار بدون نوبت می باشد.

فاصله بین بیماران در زمان انتظار در اتاق انتظار رعایت شود و کارکنان نیز همین امر را باید رعایت کنند و به مراجعین که این قانون را نادیده می گیرند تذکر دهند.

عدم انجام جراحی های مختلف مانند ، کاشت ابرو و.. در زمان وضیعت قرمز کشور

از دیگر نگرانی هایی که کلینیک ها با ورود ویروس اومیکرون دارند این است که مانند اوایل شیوع این ویروس منحوس مجدد تعداد مبتلایان زیاد شود و انجام عمل های زیبایی تا مدتی عقب افتد. با اینکه باور همگانی این است که با ورود این ویروس میزان انجام عمل های زیبایی کاهش یافته باشد اما طبق اعلام آمارها توسط خبرگزاری های کشور شاهد افزایش چشمگیر در جراحی های زیبایی بوده ایم.

شاید علت این افزایش این باشد که بسیار از مردم در این بازه زمانی دور کار شده و دانشجویان به صورت غیر حضوری در کلاس های خود شرکت می کنند و زمان کافی برای انجام عمل های زیبایی را دارند، اما به این نکته توجه داشته باشید که تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک انجام واکسیناسیون همگانی و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده می باشد.

امید است که همه عزیزان سلامت در کنار هم زندگی کنند و این ویروس منحسوس از بین برود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها