هاشمیان،عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

همیشه از پروتکل های درمانی دنیا عقب هستیم/ مولنوپیراویر در بازار آزاد برای تجویز اضطراری بیماران بدحال وجود دارد

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با برنا گفت: در خصوص پروتکل‌های درمانی کرونا ما در زمان حاضر باید تصمیم بگیریم و آن چیزی که من در ایران دیدم این بود که در پروتکل، همیشه از دنیا عقب بودیم.

همیشه از پروتکل های درمانی دنیا عقب هستیم/ مولنوپیراویر در بازار آزاد برای تجویز اضطراری بیماران بدحال وجود دارد
کد خبر: 524635
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۰۷:۵۵:۴۰

اعتمادآنلاین| با شناخت بیشتر بیماری کرونا و ویروس آن هر روز شاهد تحقیقات و مطالعات جدید برای ساخت داروها درمان و پیشگیری از این بیماری هستیم. این روز ها اسم چند داروی خاص درمان کرونا به گوش می‌رسد که لازم است با توجه به موفقیت آمیز بودن استفاده آن در دنیا، جز پروتکل درمانی کشور ما هم قرار بگیرد.


به گزارش برنا،محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: داروی مولنوپیراویر و داروی پاکسلووید فایزر جز داروهای درمان کرونا هستند که به تازگی عرضه شده‌اند.

وی با بیان اینکه مطالعه این دو دارو در دنیا انجام شده است، افزود: داروی مولنوپیراویر همان داروی فاویپیراویر است اما تغییرات مولکولی دارد که باعث شده قدرت آن بیشتر شود که تست پی سی آر را می‌تواند از روز پنجم بیماری منفی کند.

هاشمیان گفت: در ژورنال های معتبر بین المللی مانند لنست تأثیرات داروهای ضد ویروس در کاهش فیبروز ریوی به چاپ رسیده اما خوشبختانه داروی مولنوپیراویر توانسته در مطالعات ابتدایی 50 درصد و در مطالعات بعدی 30 درصد مرگ و میر را کم کند.


این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: مطالعات اول داروی مولنوپیراویر روی بیماران واکسن نزده انجام شده و این امر حسن این مطالعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مطالعه داروی پاکسلووید 89 درصد از بیماران کاهش مرگ و میر داشتند، گفت: بحث اصلی ما در کرونا استفاده از داروهایی است که بیماران را کمتر به سمت آی سی یو ببرد یا اقامت در آی سی یو را کمتر کند.

هاشمیان ادامه داد: در طول زمان بیماری کرونا دگزامتازون و کورتن‌ها کاهش مرگ و میر مشخص‌تری دارند و می‌تواند شرایط بیمار را بهتر کند همچنین داروهای آنتی بیوتیکی نیز نقش موثری را برای بیماران کرونایی ایفا می کنند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تجربه شخصی نشان می دهد، داروهایی که در پروتکل‌های دنیا قرار می گیرد اگر در پروتکل های درمانی ما نباشد، بالاخره در بازار آزاد پیدا می شود، گفت: اینطور نبوده که دارویی در دنیا باشد اما در ایران استفاده نشود.

وی بیان کرد: ما به عنوان پزشک مجبوریم برای بیماران شرایطی که بهترین است را انتخاب کنیم و داروهایی که حتی اگر در پروتکل هم نیست برای بیمار تجویز کنیم چراکه تا چنین داروهایی از سوی وزارت بهداشت در پروتکل قرار گیرد، زمان زیادی صرف می شود.

هاشمیان ادامه داد: ما در زمان حاضر باید تصمیم بگیریم و آن چیزی که من در ایران دیدم این بوده که در پروتکل، ما همیشه از دنیا عقب بودیم. به طور مثال ما رمدیسیور را زودتر آمریکا شروع کردیم و با توجه به اثرات آن این دارو زودتر FTA مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون نیز بحث های زیادی در خصوص آن وجود دارد.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره اثرات عرضه داروی رمدیسیور فاقد SBECD گفت: نوع‌های چپ گردان و یا راست گردان هر دارویی می توانند اثرات آن را تغییر دهد اما با توجه به اینکه FTA درباره هر دارو نظر می دهد باید صبر کنیم اثرات این دارو را از سوی آن ها داشته باشیم.

هاشمیان درباره مصرف داروی ایورمکتین برای بیماران کرونایی گفت: این اثرات خوبی در پیشگیری و درمان کرونا داشت اما FTA آمریکا گفت انسان هستیم و نباید از داروهای حیوانات استفاده کنیم که به نظر من تعبیر زیبایی نبود در صورتی که شرایطی وجود نداشته باشد برای درمان بیماران ممکن است به هر سمتی برویم.

وی افزود: اکثریت مردم کرونا می‌گیرند و خود به خود خوب می‌شوند حتی ما درباره طب سنتی هم مخالفتی نداریم چرا که معتقد هستیم دمنوش ها و دارو های درمان سنتی می تواند به بیماران آرامش هایی را بدهد.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: ایورمکتین در پروتکل درمانی آمریکا کنار گذاشته شد همچنین در ایران نیز از پروتکل خارج شد.

هاشمیان ادامه داد: بهترین کار پیشگیری و قرنطینه‌های شخصی است همچنین مهم ترین مورد واکسن است که آمار مرگ و میر را کاهش داده است همچنین امیدوارم اومیکرون به ایران سرایت نکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها