کد خبر: 523835
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۷:۴۲:۰۰
| |

از «چشمه‌های باداب سورت» دومین اثر ملی طبیعی ایران چه خبر؟

باداب سورت به دومین اثر طبیعی ایران معروف است. اسمش بعد از کوه دماوند در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و فروردین 1399 به بخش خصوصی واگذار شده است.

از «چشمه‌های باداب سورت» دومین اثر ملی طبیعی ایران چه خبر؟
کد خبر: 523835
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۷:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حالا باید پیمانکار برای نگهداری این محوطه طبیعی سالانه 500 میلیون تومان بپردازد. ورودی مجموعه باداب سورت 15 هزار تومان است و به گفته راهنمای آنجا باید حداقل روزی 100 نفر از مجموعه دیدن کنند تا سالانه 500 میلیون تومان تامین شود.


به گزارش اعتماد، باداب سورت یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت هم به شمار می‌آید. چشمه‌های این منطقه به دو شکل گسلی و درزه‌ای و به فاصله کمتر از 20 متر از یکدیگر تشکیل شده‌اند و دارای حوضچه‌های مختلف با طعم‌های متفاوتند. به گفته راهنمای باداب سورت طرح حفاظتی برای این منطقه هم تهیه شده و قرار است بخشی از مسیر پیاده‌روی سنگفرش شود و برای آن پارکینگ هم در نظر بگیرند. مشابه چشمه‌های باداب سورت در کشورهای دیگر از جمله چین، ایتالیا، نیوزیلند، ترکیه، مکزیک و امریکا هم وجود دارد. گفته می‌شود سالانه 50 میلیون نفر از پارک ملی یلی استون امریکا بازدید می‌کنند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبل از واگذاری این مجموعه، اطراف حوضچه‌های باداب سورت را حصارکشی کرده است. جنس بیشتر حصارها از پلاستیک است و برخی از قسمت‌ها آنقدر زیر نور آفتاب و باد و باران مانده‌اند تا پوسیده و روی زمین ریخته‌اند. حصار برخی از قسمت‌های دیگر که مقاومت بیشتری دارند از جنس فلز است. عرصه باداب سورت حدود 72 هکتار است. بنا بر صحبت‌های چوپانان، باداب سورت زمانی چراگاه دام محسوب می‌شده و آنان گوسفندان‌شان را از داخل چشمه‌ها رد می‌کردند تا حمام کنند.

حتی محلی‌ها هم همین جا تنی به آب می‌زدند. گاهی سنگ داغ می‌کردند و داخل آب می‌انداختند و در آن حمام آب گرم می‌گرفتند.

حتی معتقدند آب حوضچه‌ها خاصیت درمانی دارند. هنوز هم علائم دوده و خاکستر در بخش‌هایی از چشمه به جا مانده است. جدا از همه این حرف‌ها باداب سورت زمانی جولانگاه ماشین‌های آفرودسوار بوده است. بعد از ورود گردشگر به این منطقه، دولت به فکر حفاظت از باداب سورت افتاد. حالا هم پای گردشگران به آن باز شده و هر کسی سعی می‌کند اثری از خود در این منطقه به جا بگذارد و با وجود کشیدن حفاظ دور حوضچه‌ها باز هم مسافران بدون توجه به هشدارها از مرز تعیین‌شده عبور می‌کنند و وارد حوضچه‌ها می‌شوند تا عکس یادگاری بگیرند.مزایده و واگذاری طرح احیا و بهره‌برداری چشمه سورت پس از چند سال انتظار و تدوین کتابچه طرح توسط بخش دولتی، دی‌ماه 1398 برگزار شد و از بین متقاضیان سرمایه‌گذاری، یک سرمایه‌گذار جوان مازندرانی توانست برای مدت 15 سال محوطه چشمه سورت را در اختیار بگیرد اما با شیوع ویروس کرونا، مراحل رسمی واگذاری چند هفته به تاخیر افتاد و در نهایت 20 فروردین 1399، محوطه از سوی اداره کل منابع طبیعی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد تا اقدامات اجرایی را آغاز کند.تا پیش از ورود بخش خصوصی به مدیریت چشمه سورت،

این محوطه دست‌کم زیرنظر سه نهاد دولتی قرار داشت. برنامه‌ریزی برای بخش گردشگری محوطه بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود، مسوولیت بخش آب چشمه را شرکت آب منطقه‌ای مازندران به عهده داشت و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران هم مسوول عرصه طبیعی این محوطه بود. اما با واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی هر کدام از این نهادها به عنوان ناظر بر فعالیت‌های سرمایه‌گذار فعالیت خواهند داشت و اجرای طرح‌های احیا و بهره‌برداری با سرمایه‌گذارخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها