کد خبر: 523720
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

مهم‌ترین حرف‌های رئیس جدید سازمان نظام پزشکی کشور:

پیشنهاد افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی/ خطای پزشکی جرم نیست چون پزشک با انگیزه نجات جان انسان وارد عمل شده است

رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی که نماینده بیش از 350 هزار عضو این صنف نخبه کشور محسوب می‌شود، دیروز در اولین نشست مطبوعاتی خود پس از انتصاب به این مسوولیت، خطاب به مسوولانی در سه قوه، برای تمام کج‌روی‌های مرتبط با حقوق هم‌صنفان خود، خط و نشان‌های بسیار پررنگ کشید.

پیشنهاد افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی/ خطای پزشکی جرم نیست چون پزشک با انگیزه نجات جان انسان وارد عمل شده است
کد خبر: 523720
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد رئیس‌زاده که پیش از 11 مهرماه امسال و تا قبل از امضای حکم ریاستش توسط رییس‌جمهوری، ریاست بسیج جامعه پزشکی را بر عهده داشت و به عنوان جراح قلب و عروق، از چهره‌های شاخص در دانشکده پزشکی بقیه‌الله به شمار می‌رود، دیروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره چالش جدی و تصمیم اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، مخالفت با مصوبه تعرفه‌های خدمات درمانی درصورت تصویب کمتر از پیشنهاد 60 درصدی سازمان نظام پزشکی، توزیع نامناسب پزشک در کشور، مهاجرت پزشکان به دلیل بی‌تدبیری دولت‌ها برای نگهداشت سرمایه‌های انسانی و.... با دیالوگی متفاوت از سه همتای پیشین خود؛ محمدرضا ظفرفندی، ایرج فاضل و علیرضا زالی، سخن گفت.

به گزارش اعتماد،حداقل بعد از درگیری‌های کلامی ماه‌های پایانی سال 1391 که سید شهاب‌الدین صدر؛ رییس کل وقت نظام پزشکی کشور در اعتراض به دخالت دولت در تعرفه‌های پزشکی، از امضای مصوبه شورای عالی بیمه درباره قیمت خدمات درمانی خودداری کرده بود و پس از آن هم در مذمت ردصلاحیت‌های گسترده برای ششمین انتخابات نظام پزشکی، اخطارهای تندی به هیات نظارت و همدستان برخی جناح‌های سیاسی داد، ادبیاتی مشابه حرف‌های دیروز رییس جدید این نهاد صنفی، در حال فراموش شدن بود.


اگرچه زالی در طول سال‌های ریاست خود بر نظام پزشکی در دولت یازدهم، درباره برخی اقدامات خودجوش در برخی دستگاه‌ها برای تخطئه جامعه پزشکی اعتراض می‌کرد اما از فحوای لحن او هم بوی نوعی محافظه‌کاری برمی‌خاست.

ایرج فاضل که در انتخابات دور هفتم نظام پزشکی به ریاست این سازمان برگزیده شد تقریبا رکورد‌دار سکوت بود و ظفرقندی هم که تجربه تلخ رد صلاحیت در انتخابات نظام پزشکی دور ششم به دلیل تعلقات سیاسی به جبهه اصلاحات را داشت، در دوره دو ساله ریاست و پس از استعفای فاضل از ریاست نظام پزشکی، با رعایت حریم‌های مشهود، وانمود می‌کرد که معترض و منتقد است تا در نهایت پس از برگزاری انتخابات دور هشتم و درحالی‌که سیاسیون این صنف پیش‌بینی می‌کردند که منتخبان جدید، همسویان اعتقادی دولت و مجلس خواهند بود، صندلی را به گزینه جدید ریاست سپرد. تلقی اصحاب رسانه هم چیزی جز این نبود که منتخب جدید، شانه به شانه دولت و سایر نهادها پیش برود اما دیروز تمام این تلقی‌ها برهم خورد به خصوص وقتی محمد رییس‌زاده، انتقادات خود را با خطاب قراردادن تصمیمات و عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی بیمه؛ شوراهایی که ریاست آنها بر عهده رییس قوه مجریه و در واقع، امضا‌کننده حکم ریاست محمد رییس‌زاده برای حکمرانی در بزرگ‌ترین صنف نخبگان کشور است، آغاز کرد بعد هم تا تذکر و عتاب به وزیر علوم به دلیل پیشنهاد غیر علمی ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم پیش رفت.

به نظر می‌رسد نماینده جدید صنف پزشکان، این قدرت را دارد که رییس‌جمهوری را هم به پذیرش خواسته‌های خود وادارد. دو سال از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گذرد و تا دو هفته قبل، جایگاه ریاست کل نظام پزشکی کشور و شأن علمی این مقام صنفی، تا آن حد برای قوای سه‌گانه، کمرنگ بود که در این دو سال، هیچ نماینده‌ای از این نهاد صنفی در ستاد سیاستگذار تصمیمات کشوری حضور نداشت.

رییس‌زاده دیروز اعلام کرد که نه‌تنها از دو هفته قبل، به عضویت ستاد ملی مقابله با کرونا درآمده و ابتدای این هفته هم دومین حضور در جلسه ستاد و در کنار اعضای هیات دولت را داشته، وزیر کشور را هم واداشته‌اند که با تقریر و ابلاغی، روسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان‌ها، به عنوان عضو ستاد کرونای استان و رییس نظام پزشکی شهرستان‌ها، به عنوان عضو ستاد کرونای شهرستان، در جلسات حاضر باشند. اینکه دولت و قوای سه‌گانه تا چه حد این مدل برخورد و حمله مدیریتی را برتابند، نامعلوم است.

دوره ریاست بر سازمان نظام پزشکی، 4 ساله است. دو اتفاق محتمل است؛ یا رییس‌جمهوری که حکم ریاست محمد رییس‌زاده بر نظام پزشکی کشور را تایید کرده، امضای خود را پس می‌گیرد، یا این نحو گفتار و برملاکردن‌ها و خطاب قراردادن‌ها، به مذاق ابراهیم رییسی خوش می‌آید و بنابراین، دو رییس! در پایان ریاست 4 ساله و ابتدای تابستان 1404، شانه به شانه یکدیگر حاضر خواهند شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها