در راستای طرح جوانی جمعیت مطرح شد:

حدود 15 تا 20 درصد از زوج‌های ایرانی نابارور هستند؛ لزوم مداخله برای درمان/ تنها 5 تا 8 درصد از زوج‌های نابارور درمان نمی‌شوند

رئیس مرکز درمان ناباروری رویان گفت: زمانی که دولت در راستای طرح جوانی جمعیت بتواند شرایط فرزندآوری زوج های نابارور را اصلاح کند؛ قطعا این افراد هم می توانند فرزندار شوند و حدود 15 تا 20 درصد به جمعیت کشور اضافه شود چرا که به نظر می رسد چنین زوج‌ها جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، معیشتی و... را دارند و آماده فرزندآوری هستند.

حدود 15 تا 20 درصد از زوج‌های ایرانی نابارور هستند؛ لزوم مداخله برای درمان/ تنها 5 تا 8 درصد از زوج‌های نابارور درمان نمی‌شوند
کد خبر: 523236
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به طور کلی می‌توان عنوان کرد که در سال‌های اخیر شاهد افت میزان آمار ازدواج درکشور بوده‌ایم و بر اساس بررسی کارشناسان این موضوع علاوه بر مسائل اقتصادی، ابعاد فرهنگی و اجتماعی خاصی هم دارد. به همین دلیل برای رفع بخشی از این موانع برای جوانان در آستانه ازدواج، در قانون جوانی جمعیت و خانواده خدماتی مثل کمک هزینه‌های اقتصادی، آموزشی و اداری و استخدامی در نظر گرفته شده است اما مسئله‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند بسیار مورد توجه باشد، آن است که بسیار زوج‌هایی وجود دارند با اینکه سال‌ها از ازدواج‌شان می‌گذرد و حالا آمادگی برای فرزنددار شدن دارند اما به دلیل برخی از مسائل موجود به آن ها زوج های نابارور می گویند و لازم است که درمان شوند و تحت مداخلات درمانی قرار بگیرند. البته قانون جوانی جمعیت برای رشد جمعیت از طریق رفع مشکل ناباروری هم تسهیلات ویژه برای زوج‌های نابارور و همین طور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه درمان ناباروری در نظر گرفته است که می‌تواند به رفع موانع برای حل مساله ناباروری برای زوجین کمک کند.

به گزارش برنا، احمد وثوق، رئیس مرکز درمان ناباروری رویان، گفت: صددرصد از کسانی که به پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند نابارور قطعی به صورت طبیعی هستند.


او با بیان اینکه بین 5 تا 8 درصد از افرادی که درمان ناباروری خود را شروع می کنند، در نهایت بازهم نمی‌توانند فرزندار شوند، افزود: برخی از درمان های سرپایی، آموزش ها، مسائل بهداشتی و ... در مرکز برای زوج های نابارور رایگان است.

وثوق درباره هزینه درمان های ناباروری گفت: با برخی تجویزهای دارویی درمان برای زوج های نابارور انجام می‌شود که با پوشش بیمه‌ای خوبی که در این مرحله وجود دارد هزینه سنگینی به خانوادهها تحمیل نمی‌شود اما زمانی که نیاز به دخالت‌های سنگین باشد ممکن است هزینه درمان برای هر زوج بین 10 تا 11 میلیون تومان برآورد شود.

رئیس مرکز درمان ناباروری رویان ادامه داد: هیچ کدام از نوزادهایی که با روش های درمانی ناباروری متولد می شوند، مشکلی از لحاظ جسمانی و ذهنی ندارند.

او درباره تولد نوزادان بیولوژیک ادامه داد: درجریان اهدای تخمک ممکن است در آینده فرزندانی متولد شوند که به نوعی با یکدیگر خواهر و برادر باشند. برای جلوگیری از ازدواج چنین افرادی لازم بود تدابیری اندیشیده شود که رویان بانک اطلاعاتی را ثبت کرده با دسترسی به دولت، افراد زمان ازدواج بتوانند استعلام های نهایی را از این سامانه دریافت کنند تا مشکلی از این جهت ایجاد نشود، همچنین وجود چنین سامانه ای از ازدواج خواهر و برادر جلوگیری می کند.

وثوق در رابطه با تعیین جنسیت در این نوع باروری‌ها تصریح کرد: اغلب خانواده‌هایی که برای تعیین جنسیت به رویان مراجعه می‌کنند درصورتی برای آن ها اقداماتی در جهت تولد جنسیت دلخواه آن ها انجام می شود که بیش از دو فرزند یک جنس داشته باشند در غیر این صورت تعیین جنسیت و انجام مداخلات برای جنس دلخواه خانواده ها خلاف قانون است و صورت نمی گیرد.

رئیس مرکز درمان ناباروری رویان بیان کرد: البته در شرایطی که مشخص شود خانواده‌ای اگر همه فرزندان‌شان از یک جنس باشند و احتمال فوت آن‌ها در این شرایط به وجود بیاید ما می توانیم مداخلاتی در جهت صورت گرفتن جنس مخالف مدنظر آن ها انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه در مجموع 15 تا 20 درصد از زوج های ایرانی نابارور هستند، افزود: زمانی که دولت در راستای طرح جوانی جمعیت بتواند شرایط فرزندآوری این زوج‌های را از جهت درمان و دیگر آیتم های مدنظر اصلاح کند؛ قطعا این افراد هم می‌توانند فرزندار شوند و حدود 15 تا 20 درصد به جمعیت کشور اضافه شود چراکه به نظر می‌رسد چنین زوج‌ها جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، معیشتی و... را دارند و آماده فرزندآوری هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها