کد خبر: 523057
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ۰۹:۵۵:۵۹
| |

بر اساس تحقیقات جدید:

استفاده از ماسک‌و رعایت فاصله‌اجتماعی همچنان درمقابله باکرونا ضروریست

تحقیقات جدید نشان داده است که همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست ها در کنار برنامه واکسیناسیون می تواند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند.

استفاده از ماسک‌و رعایت فاصله‌اجتماعی همچنان درمقابله باکرونا ضروریست
کد خبر: 523057
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ۰۹:۵۵:۵۹

اعتمادآنلاین| نتیجه یک پژوهش جهانی نشان داده که استفاده از ماسک تنها اقدام منحصربفرد و موثر در بین اقدامات بهداشتی عمومی برای مقابله با کووید-19 است که می تواند ابتلا به این بیماری را تا 53 درصد کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، تحقیقات نظام مند تحلیلی از مداخلات غیر دارویی در مقابله با کرونا برای اولین بار نشان داده است استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن دست ها همگی شیوه های موثری هستند اما ماسک بیشترین تاثیر را دارد.

واکسن ها ایمن و موثر هستند و نقش بسزایی در جلوگیری از مرگ و میر انسان ها در سراسر جهان داشته اند اما ایمنی آنها 100 درصدی نیست و همه کشورها نیز همه جمعیت خود را واکسینه نکرده اند و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا تزریق واکسن ها می تواند با پیدایش سویه های ویروس کرونا از انتقال این ویروس جلوگیری کند یا نه.

شمار مبتلایان به کرونا در ماه جاری از مرز 250 میلیون نفر فراتر رفت و این ویروس همچنان 50 میلیون نفر را در هر 90 روز در سراسر جهان به دلیل مسری بودن سویه دلتا مبتلا می کند و هر روز هزاران نفر جان می بازند.

محققان نتایج این مطالعه جهانی را در مجله پزشکی «بی ام جی» منتشر کرده اند و بر ضرورت تداوم استفاده از ماسک، شستن دست ها و حفظ فاصله اجتماعی در کنار برنامه واکسیناسیون تاکید دارند.

محققان دانشگاه موناش و دانشگاه ادینبورگ می گویند اقدامات چند وجهی مانند قرنطینه و بسته شدن مرزها، مدارس و محل کار نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری برای ارزیابی اثرات منفی بالقوه آنها بر جمعیت دارد.

شیوه های بهداشت عمومی یا روش های غیردارویی در مبارزه با عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا مفید هستند و کشورهای سراسر جهان تلاش کرده‌اند از آنها برای جلوگیری از گسترش کووید 19 استفاده کنند.

با این حال، تا کنون بررسی‌ها به اندازه کافی قوی نبوده است که به کارشناسان اجازه دهد تا در مورد اثربخشی چنین اقداماتی در مقابله با کووید 19 به نتیجه‌گیری قطعی دست یابند.

نتایج بیش از 30 تحقیق در سراسر جهان با جزییات کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نشان داده که ماسک 53 درصد و فاصله اجتماعی 25 درصد از شیوع کرونا جلوگیری می کند. شستن دست ها نیز 53 درصد باعث کاهش انتقال ویروس می شود هر چند که تحقیقات در این زمینه هنوز کافی نیست.

در برخی کشورها به تازگی با افزایش مبتلایان به کرونا استفاده از ماسک بار دیگر اجباری شده که از جمله این کشورها هلند است. در رومانی، جمهوری چک، اسلواکی و لهستنان نیز مقررات استفاده از ماسک به تازگی تشدید شده است. اما در مجارستان که شمار مبتلایان در این ماه افزایش قابل توجهی داشته است در مقابل استفاده از ماسک در اماکن بسته مقاومت می شود.

در انگلیس استفاده اجباری از ماسک در ماه ژوئیه (تیر) به پایان رسید. در ولز هنوز هم لازم است در حمل و نقل عمومی و مکان های عمومی ماسک استفاده شود. در اسکاتلند استفاده از ماسک در مغازه ها و رستوران ها اجباری است. در ایرلند شمالی نیز افراد در استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی ومغازه ها باید ماسک بزنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها