کد خبر: 522578
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۱:۴۵:۲۰
| |

پاندمی کووید 19 باعث افزایش شیوع دیابت شده است

معاون دفتر مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از افزایش شیوع دیابت به دنبال بروز پاندمی کووید 19 در دنیا خبر داد.

پاندمی کووید 19 باعث افزایش شیوع دیابت شده است
کد خبر: 522578
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۱:۴۵:۲۰

اعتمادآنلاین| علیرضا مهدوی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت، با اشاره به اینکه دو نوع بیمار دیابتی وجود دارد، گفت: دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین تولید نمی‌کند و در نتیجه فرد به دیابت نوع 1 دچار می‌شود که باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند. تشنگی، پر ادراری، پرخوری، کاهش وزن ناگهانی و…، از علائم دیابت نوع یک است.

به گزارش مهر،وی به دیابت نوع 2 اشاره کرد و افزود: در دیابت نوع 2، میزان انسولین در بدن کاهش یافته و یا مقاومت سلول‌های بدن به انسولین بالا رفته است. این نوع از دیابت به دلیل کاهش اندک اندک انسولین در بدن و به مرور زمان، بدون علائم بوده و بدن خود را با شرایط ایجاد شده وفق می‌دهد و با گذر زمان و افزایش سن، میزان انسولین کاهش یافته و از 30 سالگی به بعد در افراد شناسایی می‌شود.

مهدوی با عنوان این مطلب که هر 5 ثانیه یک نفر به دلیل دیابت یا عوارض آن فوت می‌شود، گفت: حدود 75 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر دارند.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، افزود: سالانه حدود 6 تا 8 میلیون نفر در کشور غربالگری دیابت می‌شوند که هم احتمال حوادث قلبی عروقی آنها طی 10 سال آینده تعیین می‌شود و هم وضعیت دیابت، فشارخون و چاقی را در آنها رصد می‌کنیم.

وی با عنوان این مطلب که عوارض پاندمی کرونا برای افراد دیابتی بیشتر است، گفت: کسانی که به کووید 19 مبتلا می‌شوند، اگر دیابت و فشار خون داشته باشند احتمالاً عوارض بیشتری تجربه می‌کنند.

مهدوی ادامه داد: توصیه ما از ابتدای کرونا جدی گرفتن کنترل قند خون است و دستورات پزشک را رعایت کنند.

وی افزود: دیابت یک بیماری است که باید یک تیم از بیمار مراقبت کنند و مهم‌ترین فرد خود بیمار است و اینگونه نیست که فقط با مصرف دارو، قندخون کنترل شود.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: کسانی که عوارض دیابت دارند دچار عوارض شدیدتر کرونا شده و مرگ و میر در این افراد به کرونا بیشتر بوده است.

وی افزود: 60 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور یا اضافه وزن دارند و یا چاق هستند و این افراد باید از نظر قندخون بررسی شوند و اگر در خانواده فرد مبتلا داشته باشند خطر ابتلاء بیشتر هم می‌شود.

مهدوی گفت: 18 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور اختلال تحمل قند ناشتا داشتند و 11 درصد دیابت داشتند و مجموع اینها یک سوم جمعیت بالای 25 سال کشور است. کسانی که قندخون ناشتای 100 تا 125 دارند که اصطلاحاً به آنها پره دیابتی گفته می‌شود، بیماران آینده ما هستند که دیابت خواهند گرفت و تعداد آنها معمولاً 2 برابر دیابتی‌ها است و بهترین جایی که می‌توان مداخله کرد در همین جمعیت است که اگر 5 تا 7 درصد وزن بدن خود را کاهش دهند، احتمال ابتلاء به دیابت خیلی کم می‌شود، از طرفی اگر دیابتی هم نشوند و وضعیت خود را تغییر ندهند ممکن است دچار عوارض دیابت شوند.

وی افزود: تغذیه سالم، کاهش وزن و فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید حداقل 150 دقیقه در طول هفته و 3 تا 5 نوبت منظم، مهم است و این ورزش کمک می‌کند سیستم گردش خون بهتر عمل کرده و مقاومت به انسولین کمتر شود و قندخون کنترل شود.

هفته ملی دیابت از 22 تا 28 آبان 1400 با شعار «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» برگزار می‌شود. بر همین اساس شنبه 22 آبان روز دیابت و پیشگیری، یکشنبه 23 آبان روز دیابت و دسترسی بهینه به درمان و مراقبت، دوشنبه 24 آبان روز دیابت و آموزش، سه‌شنبه 25 آبان روز دیابت، انسولین و داروهای خوراکی، چهارشنبه 26 آبان روز دیابت، خود مراقبتی و خود پایشی، پنج‌شنبه 27 آبان روز دیابت و پاندمی کووید 19 و جمعه 28 آبان روز دیابت، تغذیه سالم و فعالیت بدنی نام گذاری شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها