کد خبر: 522161
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۲:۳۳:۵۶
| |

به مناسبت روز جهانی ذات‌الریه مطرح شد

تاکید بر اهمیت آگاهی‌بخشی درباره ذات‌الریه در دوران دنیاگیری کرونا

هر ساله در تاریخ 12 نوامبر "روز جهانی ذات الریه" گرامی داشته می شود.

تاکید بر اهمیت آگاهی‌بخشی درباره ذات‌الریه در دوران دنیاگیری کرونا
کد خبر: 522161
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۲:۳۳:۵۶

اعتمادآنلاین| هر ساله "روز جهانی ذات الریه" در تاریخ 12 نوامبر و با هدف افزایش آگاهی افراد درباره بیماری ذات الریه و به منظور درکِ لزوم اتحاد جوامع و انجام اقدامات لازم برای مبارزه با این بیماری، گرامی داشته می شود.

به گزارش ایسنا،در حال حاضر و با توجه به برجسته بودن بیماری های تنفسی از جمله کووید19، اهمیت روز جهانی ذات الریه نیز بیش از پیش مشخص می شود.

ذات الریه کشنده ترین بیماری عفونی برای کودکان و بزرگسالان در جهان محسوب می شود. بر اساس آمارهای رسمی به طور متوسط ذات الریه به تنهایی بیش از مجموع سه بیماری ایدز، سرخک و مالاریا از میان کودکان قربانی می‌گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از "نَشنال تودی"، کمبود اکسیژن ناشی از ابتلا به این بیماری در ریه ها، باعث می شود به اهمیت رسیدن اکسیژن کافی به بدن پی برده و سلامت ریه ها را به یک اولویت در سراسر جهان تبدیل می کند.

در ابتدا و در سال 2009 میلادی برای نخستین بار "روز جهانی ذات الریه" با عنوان اتحاد جهانی علیه ذات الریه در کودکان، گرامی داشته شد که هدف آن، آگاهی بخشی نسبت به حقایق ناخوشایند ذات الریه برای عموم افراد و جلب توجه جهانی نسبت به وضعیت نادیده گرفته شده این بیماری بوده است.

امسال هم این روز با شعار هر ساله با عنوان «ریه‌های سالم برای همه» گرامی داشته شده و این شعار کلی از همان سال تاکنون برای روز جهانی ذات الریه حفظ شده است.

بر اساس تخمین ها، در سالی که اولین روز جهانی ذات الریه گرامی داشته شد، این بیماری هر ساله باعث مرگ حدود 1.2 میلیون کودک می شد.

ظرف چهار سال پس از گرامی داشتن این روز در مقیاس بین‌المللی و جهانی، در سال 2013، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و یونیسف (UNICEF) یک برنامه اقدام جهانی یکپارچه برای پیشگیری و کنترل ذات الریه و اسهال را اجرا کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها