کد خبر: 521930
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ۱۳:۴۱:۲۷
| |

مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا 2برابر افراد عادی است/شیوع دیابت در ایران 2برابر شده است

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت در ایران در 20-30سال گذشته د و برابر شده است،گفت:میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی مبتلا به کرونا دو برابر دیگر افراد است.

مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا 2برابر افراد عادی است/شیوع دیابت در ایران 2برابر شده است
کد خبر: 521930
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ۱۳:۴۱:۲۷

اعتمادآنلاین| محمد باقر لاریجانی ،رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت:460 میلیون دیابتی در جهان وجود دارد یعنی از هر 10نفر یک نفر دیابتی است.

به گزارش فارس،وی اضافه کرد:در سال 2021 به اندازه کرونا دیابت با عث مرگ و میر افراد شده است؛ضمن اینکه در 25سال آینده 700 میلیون دیابتی در دنیا خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه 50 درصد دیابتی ها از دیابت خود بی خبر هستند،گفت:دوسوم دیابتی ها در شهرها و سه چهارم دیابتی ها در سنین کار هستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه از هر 5 نفر دیابتی 4 نفردر کشورهای متوسط و در آمد پایین هستند،افزود: اکنون در صدمین سال مصرف انسولین در جهان هستیم و ازهر دو نفر در دنیا که نیاز به انسولین دارند یک نفر به انسولین دسترسی ندارند،افزود:30درصد ی که قرص مصرف می کنند به قرص های دیابت دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه اکنون حدود 10درصد هزینه بهداشت و درمان در همه دنیا صرف دیابت می شود،گفت:در ایران بیش از90 درصد دیابتی هادسترسی به دارو،پزشک و بیمه دارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با اشاره به نقش چاقی در ابتلا به دیابت،ابراز داشت:آلودگی هوا عدم فعالیت فیزیکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت است.

لاریجانی با بیان اینکه 40 درصد دیابتی ها درگیر ی کلیوی دارند،متذکر شد:7درصد درگیری های خیلی شدید کلیوی دارند.

وی با اشاره به اینکه 13 درصد دیابتی ها درگیری های عصبی دارند،بیان داشت:شیوع دیابت در ایران در 20-30سال گذشته دو برابر شده است و شیوع دیابت در 5سال گذشته افزایش داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه در 5سا ل گذشته اختلاف بین ابتلا در استانها بیشتر شده و اکنون به 10.5درثد رسیده است،گفت:همزمان با دیابت چاقی نیز زیادتر شده است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد جمعیت ایران چاق یا بالاتر از وزن طبیعی قرار دارند،متذکر شد:فشار خون در ایران از 25درصد در 5سال گذشته اکنون به 30درصد رسیده است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابتی ها دو برابر دیگر افراد در برابر کرونا خطر پذیر تر هستند،خاطرنشان کرد:میزان مصرف سیگار در دنیا و ایران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه 85 تا 90 درصد دیابتی ها از نوع دوم دیابت هستند،گفت:برخی دارو های گیاهی برای کنترل قند خون تاثیر دارند اما نه اینکه فرد مبتلامصرف انسولین را کنار گذاشته و فقط این داروها را مصرف کند.

لاریجانی با بیان اینکه 12درصد کرونایی های بستری شده دیابتی هستند، افزود:میزان مرگ و میر دیابتی ها بر اثر کرونا 14 درصد است؛یعنی دو برابر افراد دیگر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها