کد خبر: 521483
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۰۸:۱۱:۴۵
| |

مصطفی هادی‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر:

کمبود ظرفیت در نگهداری از معتادان دارای زخم باز و زنان معتاد متجاهر/ قول مدیریت شهری جدید برای ایجاد ظرفیت برای درمان اعتیاد زنان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: طی یک دهه گذشته تعداد معتادان متجاهر تهران به شدت افزایش پیدا کرده است. در آمار 10 سال پیش، تعداد معتادان متجاهر تهران حداکثر 7 هزار نفر بوده ولی درحال حاضر 21 هزار معتاد متجاهر داریم.

کمبود ظرفیت در نگهداری از معتادان دارای زخم باز و زنان معتاد متجاهر/ قول مدیریت شهری جدید برای ایجاد ظرفیت برای درمان اعتیاد زنان
کد خبر: 521483
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۰۸:۱۱:۴۵

اعتمادآنلاین| مصطفی هادی‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، درباره ورود معتادان به گرمخانه‌های شهرداری، گفت: معتادان درحال حاضر نیز اجازه ورود به گرمخانه‌ها را دارند اما نمی‌توانند در گرمخانه‌ها مواد مصرف کنند و بحث جدیدی مطرح نیست. مدیران سابق شهرداری می‌گفتند اجازه مصرف مواد با نظارت به معتادان در گرمخانه داده شود اما شورای هماهنگی همواره مخالف بود.


به گزارش برنا ، هادی‌زاده افزود: معتاد متجاهر که مقام قضایی تشخیص تجاهر داده مجرم است و باید در مراکز ماده 16 از آن‌ها نگهداری شود به همین دلیل نباید در گرمخانه‌ها حضور داشته باشند چراکه در کل ظرفیت گرمخانه‌ها جوابگو نیست و در برخی از گرمخانه‌ها مانند پارک بهاران شوش شاهد کف‌خوابی در گرمخانه هستیم و معتادان نیز خودشان تمایلی به ورود به گرمخانه ندارند و پاتوق‌های خودشان را ترجیح می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد: طی یک دهه گذشته تعداد معتادان متجاهر تهران به شدت افزایش پیدا کرده است. تعداد معتادان متجاهر تهران حداکثر 7 هزار نفر در 10 سال گذشته بود اما درحال حاضر 21 هزار معتاد متجاهر داریم.

او اظهار کرد: هرچه میزان فقر، استرس‌ها و... بالاتر رود تعداد معتاد متجاهر نیز افزایش پیدا می کند همچنین 50 تا 60 درصد معتادان متجاهر در تهران هیچکس و جایی را در تهران ندارند و ظرفیت نیز به اندازه کافی برای نگهداری این افراد نداریم.


تاکید فرماندار ارومیه بر ساماندهی معتادان متجاهر
هادی‌زاده گفت: برخی از معتادانی که در سطح شهر مشاهده می‌کنیم، معتاد متجاهر محسوب می‌شوند اما امکان پذیرش آن‌ها در مراکز ماده 16 وجود ندارد به عنوان مثال بالای 65 سال، دارای زخم باز، زیر 18 سال، زنان باردار، معلولان جسمی و حرکتی، ترنس‌ها، بیماران روانی و ... هستند و نمی‌توانند وارد مراکز ماده 16 شوند، بیش از 4 هزار نفر این شرایط را دارند وقتی پلیس در طرح‌ها معتادان متجاهر را جمع آوری می‌کنند بعد از غربالگری که بهزیستی انجام می‌دهد از ورود این افراد به مراکز ماده 16 جلوگیری خواهد شد و به گرمخانه‌ها و سامان‌سراها جهت اقامت موقت منتقل می‌شوند اما گرمخانه نیز شرایط نگهداری از این افراد را ندارد و بلاتکلیف هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: نگهداری از این افراد متولی مخصوص خود را دارد به عنوان مثال متولی درمان در کشور وزارت بهداشت است معتادانی که دارای زخم باز هستند را باید وزارت بهداشت درمان کند. البته حدود یکسال می‌شود که در ورامین مرکز نگهداری از معتادان متجاهر دارای زخم باز ایجاد شده اما این ظرفیت هم محدود است و به تعداد 400 نفر کسری ظرفیت داریم اما تاکنون همین مرکز هم بسیار کمک کننده بوده چراکه معتادان بعد از التیام زخم‌هایشان به مراکز ماده 16 منتقل می‌شوند.

او درباره کمبود ظرفیت برای نگهداری از زنان معتاد متجاهر، گفت: در حال حاضر 200 نفر ظرفیت داریم که این ظرفیت کم است و برای حدود 500 تا 700 نفر نیاز به فضا داریم. شهردار تهران این قول را داده است که در این خصوص حمایت‌هایی را داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها