کد خبر: 521448
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۱۴:۵۴:۴۹
| |

موج ششم کرونا ‌بر ۳۳ شهر تحمیل شد

شهرهای قرمز کرونایی در 14 استان افزایش یافت

تعداد شهرهای قرمز کرونایی باز هم افزایش یافته است و هم‌اکنون، 33شهر قرمز در کشور وجود دارد؛ آماری که تا همین چند روز قبل عدد29 را نشان می‎داد.

شهرهای قرمز کرونایی در 14 استان افزایش یافت
کد خبر: 521448
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۱۴:۵۴:۴۹

اعتمادآنلاین| شهرهای قرمز هر روز بیشتر می‎شوند یا جای خود را به شهرهای دیگری می‌دهند. روند اما اصلا کاهشی نیست، بارها گفته شده که موج ششم نزدیک است و افزایش شهرهای قرمز می‌تواند مهم‌ترین نشانه آن باشد.

به گزارش همشهری، مردم پروتکل‎ها را رعایت نمی‎کنند و مسئولان محدودیت‎ها را کاهش داده‌اند. در این میانه بحران موجی دیگر، پاییز و زمستان1400 را تهدید می‌کند.

سفرهای خارج از استان

کرمان از استان‌هایی است که در چند وقت اخیر شهرهایش زرد و نارنجی بوده‌اند. با این حال قرمز شدن شهر بابک و زرند وضعیت این استان را نگران‎کننده جلوه می‎دهد. معاون بهداشتی علوم‌پزشکی کرمان به همشهری می‌گوید: وقتی تعداد بستری‎های یک شهر افزایش پیدا می‌کند، رنگ‎بندی به‌سرعت عوض می‌شود. این موضوع درباره شهرهای کوچک به‌دلیل داشتن جمعیت کمتر با سرعت بیشتری اتفاق می‎افتد. آنچه مهم است اینکه زودتر به سمت وضعیت بهتر برویم. درباره قرمز شدن شهربابک و زرند هم باید بگویم که در این دو شهرستان به‌جز کاهش رعایت پروتکل‎های بهداشتی نکته دیگری هم مهم است؛ اینکه مردم با شهرهای خارج از استان مراوده دارند. شهربابک با یزد ارتباط زیادی دارد و در مسیر عبور جاده بندرعباس به سمت مرکز کشور واقع شده و در عین حال مجالس عروسی هم افزایش پیدا کرده است. ‌ به هر حال یک عامل مشخص را نمی‌توان در این موضوع دخیل دانست، اما توصیه ما این است که مردم به رفتارها و سفرهای خود دقت کنند تا دیگر شهرهای استان با افزایش آمار ابتلا مواجه نشوند.

افزایش کرونا در آستانه فصل سرما

خراسان‌رضوی موج پنجم را با بحرانی عظیم پشت سر گذاشت. هنوز خاطره بیمارستان‌های مملو از بیمار استان در یادها مانده است. محمد پهلوان‌کاشی اما درباره قرمز شدن خلیل‌آباد، سبزوار و کاشمر به همشهری می‌گوید: در هر منطقه‌ای که رعایت پروتکل‎های بهداشتی کاهش می‌یابد و ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند با تغییر رنگ مواجهیم. بعضی از مناطق که جمعیت کمتری دارند، سریع‌تر ممکن است تغییر رنگ دهند، اما در 2هفته گذشته در بعضی مناطق استان رعایت پروتکل‎ها به دلایلی مثل فرارسیدن فصل برداشت زعفران کاهش یافته است. در این مناطق افراد باید برای مدت‌‎زمان طولانی در فضاهای بسته حضور داشته باشند. به‌دلیل سردشدن هوای استان بسته‌شدن پنجره‌ها و نبود تهویه مناسب هم موجب شده است افراد بیشتری هنگام کار به کرونا مبتلا شوند.‌مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه می‌دهد: این شهرها نزدیک هستند، وقتی یک منطقه قرمز می‌شود، شهروندان آن، مراسم خود را به شهر مجاور منتقل می‌کنند و همین موجب می‌شود شهر بعدی هم با افزایش آمار بیماران و قرمزشدن مواجه شود.‌وی با بیان اینکه درحال حاضر ما نگران قوچان هستیم، می‌گوید: به‌دلیل افزایش تعداد بیماران احتمال قرمز شدن این شهر استان هم وجود دارد. توصیه ما به مردم این است که واکسیناسیون را جدی بگیرند؛ به‌ویژه افرادی که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‎اند، حتما برای دوز دوم مراجعه کنند؛ زیرا بدون این کار ایمنی جمعی حاصل نخواهد شد.

آذربایجان‌غربی سرخ‎تر شد

آذربایجان‌غربی از موج پنجم همواره شهرهای قرمز داشته و هم‌اکنون پس از فرازونشیب بسیار باز 5شهر آن قرمز است. رئیس اطلاع‌رسانی کرونای آذربایجان‌غربی درباره قرمز شدن وضعیت این شهرهای جدید به همشهری می‌گوید: در آذربایجان‌غربی و 5شهر اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره و سردشت آنچه بیش از هرچیز موجب افزایش ابتلا به کرونا و تغییر رنگ این شهرها به قرمز شده رعایت نکردن پروتکل‎های بهداشتی است. مردم درباره زدن ماسک اصلا جدی نیستند، گروهی هم کلا واکسن نزده‌اند یا فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. علی‌احمد آقاپور ادامه می‎دهد: با اینکه تالارها تعطیل شده است، مردم مراسم را به درون خانه‌ها برده‌اند، عروسی و عزا برگزار می‌کنند و همین موضوع موجب شده ابتلا به کرونا در بین آنها به‌راحتی اتفاق بیفتد.

تب کردستان فروکش نکرده است

کردستان هم وضعیتی مشابه آذربایجان‌غربی دارد و موج پنجم در آن ادامه‌دار شده است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان می‎گوید: متأسفانه خطر کرونا در کردستان فروکش نکرده و روزانه تعداد‌ زیادی از هم‌استانی‌هایمان به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.‌فرزین رضاعی با اشاره به اینکه تعداد زیاد فوتی‌ها در حالی ا‌ست که برخی از شهروندان همچنان این ویروس را جدی نگرفته و اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا ندارند، می‌گوید: از جمعیت هدف یک‌میلیون و 346هزار نفری برای زدن واکسن کرونا، فقط 69درصد دوز اول و 40درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند. وی با بیان اینکه استقبال مردم در برخی شهرستان‌ها از واکسن کرونا همچنان ضعیف است، تصریح می‌کند: روند بستری در استان با شیب کندی کاهشی بوده، اما با این شرایط امکان افزایش مجدد آن وجود دارد.

به جز استان‌های ذکر شده در 11استان دیگر هم شهرهای قرمزی وجود دارند که آمار ابتلا و بستری در آنها افزایش یافته است؛ با این حال وضعیت شهرهای قرمز بهبود نمی‎یابد؛ مگر با همکاری مردم برای دوزهای واکسنی که هنوز دریافت نشده و عادی‎انگاری بلای جان شهرها شده‌اند. باز هم همچون همیشه باید گفت این ما مردم هستیم که باید نقش خود در سناریوی کرونا را خوب بازی کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها