کد خبر: 520864
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۲۱:۳۲:۰۰
| |

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس:

فرهنگ سازی نیاز به هنجارسازی دارد نه قانونگذاری/ توسعه فرهنگ عمومی فقط بدست مردم است

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید با هنجارسازی بحث فرهنگ را حل کرد و نه قانونگذاری، گفت: اگر چه هر جامعه ای نیازمند قانونگذاری و سیاستگذاری است، اما این قوانین باید بستر را برای هنجارسازی فراهم کند نه آنکه ما یک طرفه تصمیم بگیریم.

فرهنگ سازی نیاز به هنجارسازی دارد نه قانونگذاری/ توسعه فرهنگ عمومی فقط بدست مردم است
کد خبر: 520864
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۲۱:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدباقر قالیباف شامگاه امروز (سه شنبه 11 آبان) در جلسه هم اندیشی فرهنگ عمومی با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان مجلس حضور یافت و ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جلسه هم اندیشی در حوزه فرهنگ عمومی گفت: دو موضوع اقتصاد و فرهنگ جزو اولویت های ما به شمار می آید و تلاش کرده ایم متناسب با اختیارات مجلس، بحث اقتصاد و فرهنگ را پا به پای هم پیش ببریم.

به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات فرهنگی، ضمن تاکید بر اینکه نمی توان نسبت به تجربیات خود در حوزه ساختاری، حکمرانی، علم و مهارت بی تفاوت بود، افزود: به کرات به ما ثابت شده است که برخی مسیرها برای رسیدن به هدف، مسیر درستی نیست، لذا باید مسیرهای خود را اصلاح کنیم تا فرهنگ عمومی در کشور ارتقا پیدا کند.

قالیباف اظهار کرد: پیچیدگی فرهنگی به ویژه فرهنگ عمومی این است که باید آرمان ها را دنبال کنیم، اما در عین حال دانست که فرهنگی عمومی را مردم تولید می کنند و نمی توان با آیین نامه یا بخشنامه و قانونگذاری آن را تسری داد، بنابراین اگر ما کاری فرهنگی انجام دهیم که مردم در آن نباشند، آن کار پیش نخواهد رفت.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید با هنجارسازی بحث فرهنگ را حل کرد و نه قانونگذاری، تصریح کرد: اگر چه هر جامعه ای نیازمند قانونگذاری و سیاستگذاری است، اما این قوانین باید بستر را برای هنجارسازی فراهم کند نه آنکه ما یک طرفه تصمیم بگیریم و کنار برویم و تصور کنیم با آن تصمیم مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه خانواده مهمترین جا برای شکل گیری فرهنگ به ویژه فرهنگ عمومی است، گفت: بنابراین اگر می خواهیم فرهنگ عمومی را پیش بریم، باید آن را به مردم سپرد و ما فقط باید جهت ها را مشخص کنیم.

قالیباف ادامه داد: امروز هر آنچه از فرهنگ بسیج داریم در دوران دفاع مقدس شکل گرفته و الگو شده است و حتی فرهنگ بسیج، فرهنگ انقلاب را عمق بخشید. اما نمی دانم چرا با وجود داشتن تمام این تجربیات، از آنها استفاده نمی شود، البته باید از ظرفیت های جدید همچون فضای مجازی، صداوسیما، سریال سازی و... نهایت استفاده را برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه مسئولان فرهنگی در حوزه مسائل فرهنگی منفعل بوده و همیشه صرفاً عکس العمل نشان داده اند، گفت: تغییر، تدبیر و تأخیر به عنوان 3 اصل مهم باید در حوزه فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر به تغییر توجه نکنیم، نمی توانیم برای آن تدبیر کرده و در نتیجه دچار تاخیر شده و این مسئله ما را دچار مشکل می کند و در نهایت ناگزیر منفعلانه عقب نشینی خواهیم کرد.

قالیباف همچنین با بیان اینکه فرهنگ عمومی باید منزل، مسجد، مدرسه و محله را هدف قرار دهد، چرا که فرهنگ سازی از این 4 حوزه آغاز می شود، بیان کرد: اکنون که معضلات و مشکلات فرهنگی شناسایی شده است، باید روش برخوردمان را با آنها تغییر دهیم، چرا که اصلاح فرهنگی، روش، نقشه راه و آمایش سرزمینی می خواهد، لذا باید به مسئله مهم آمایش فرهنگی نیز توجه کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها