کد خبر: 520131
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۴:۲۶:۴۴
| |

آیا پاندمی، پزشکان را به مهاجرت کشانده است؟

"پزشکان پول پارو می‌کنند"؛ این جمله آشنا را بارها شنیده‌ایم اما تصویر مطب‌های شلوغ و کسب و کار سکه پزشکان، پس از شیوع کرونا تغییر کرد. آیا کسب و کار طبابت از سکه افتاده است؟ از طرف دیگر در این پاندمی، فشار کار درمان با این قشر چه کرده است؟

آیا پاندمی، پزشکان را به مهاجرت کشانده است؟
کد خبر: 520131
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۴:۲۶:۴۴

اعتمادآنلاین| در پاندمی کرونا، هر چند به دلیل ماهیت بیماری میزان مراجعه به برخی تخصص‌ها زیاد شد اما به دلیل محدودیت‌ها و همچنین ترس مردم از حضور در مطب‌ها، حجم کار برخی تخصص‌ها مانند دندان‌پزشکان و جراحان زیبایی کاهش یافت.

به گزارش مهر،آیا ممکن است شرایط پاندمی موجب مهاجرت پزشکان بشود؟ اکنون پزشکان تخصص‌های مختلف چه می‌کنند؟ حالا که برخی مطب‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند و یا حجم کاری برخی پزشکان بسیار کم شده، آیا باز هم می‌توان گفت پزشکان پول پارو می‌کنند؟ یا به جایی می‌روند که از دانش و تخصص‌شان هم در عرصه علمی بهره ببرند و هم درآمد معقولی داشته باشند؟

دکتر علی جواهرفروش‌زاده رئیس شورای نظام پزشکی خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت مهاجرت پزشکان خوزستانی از کشور، اظهار کرد: در پاندمی کرونا ویزیت پزشکان تغییر کرد یعنی بار کاری برخی متخصصان بیشتر و برخی کمتر شد بنابراین لود کاری متخصصانی مانند داخلی و عفونی بیشتر و رشته‌هایی مانند جراحی زیبایی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه مهاجرت پزشکان جنبه‌های مختلفی دارد، افزود: در حال حاضر آمار مستندی از مهاجرت پزشکان کشور یا خوزستان نداریم. مثلا اگر پزشکی به مسافرت داخلی یا خارجی رفته است، اطلاعی نداریم که وی بر می‌گردد یا خیر.

رئیس شورای نظام پزشکی خوزستان گفت: اکنون می‌بینیم که برخی مطب‌ها تعطیل هستند اما نمی‌دانیم این پزشک به کجا رفته است و آیا قصد برگشت دارد یا خیر.

جواهرفروش‌زاده افزود: پرستاران و پزشکانی که عضو سازمان نظام پزشکی هستند و قصد مهاجرت دارند باید گواهی "گود استندینگ" اخذ کنند. این گواهی، حسن انجام کار اعضای سازمان نظام پزشکی را نشان می‌دهد و افرادی که قصد مهاجرت دارند برای اخذ این گواهی به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه و در این خصوص اقدام می‌کنند و دانشگاه آمار این افراد را دارد.

وی بیان کرد: باید آمار دقیقی از مهاجرت پزشکان به دست بیاوریم و در این خصوص کار کارشناسی انجام و ارزیابی شود تا در صورتی که مهاجرت پزشکان افزایش یافته باشد، علل و جنبه‌های آن بررسی و نسبت به فراهم کردن شرایط ماندگاری پزشکان اقدام شود.

رئیس شورای نظام پزشکی خوزستان با اشاره به برخی مشکلات پزشکان در پاندمی کرونا افزود: حفاظت از جان خود و خانواده‌های‌شان، از تهدیدهایی است که پزشکان را در این پاندمی تهدید می‌کند. هر چند اکنون شرایط محافظتی پزشکان در محل کار، بیشتر از قبل کنترل شده اما برخی رشته‌ها به صورت مستقیم با این بیماری درگیر هستند و ریسک خطر افزایش می‌یابد.

وی گفت: تعرفه و دستمزد پزشکان نیز نسبت به تورم پایین است. از طرفی حمایت بیمه‌ها از مردم نیز باید افزایش یابد تا در پرداخت هزینه‌های درمان فشاری به مردم وارد نشود.

جواهرفروش‌زاده افزود: طولانی بودن دوره تحصیل و محرومیت طولانی مدت از حضور در مطب به دلیل گذراندن دوره طولانی طرح و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز از دیگر مشکلات پزشکان است که موجب شده است امسال بسیاری از ظرفیت‌های تخصص و فوق تخصص که بسیار مورد نیاز مردم هستند، خالی بمانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها