مسعود منیعاتی، رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس:

دلیل اظهارنظرهای اخیر ضرغامی نبود مشاوران خوب است

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس: آقای ضرغامی هنوز به درجه و جایگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه نکرده‌است و هنوز مشاوران خوبی کنار او حضور ندارند.

دلیل اظهارنظرهای اخیر ضرغامی نبود مشاوران خوب است
کد خبر: 518274
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ۱۱:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود منیعاتی، رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در مورد اظهارنظرهای اخیر عزت‌الله ضرغامی مبنی بر انقباض حرایم پاسارگاد گفت: به هر حال آقای ضرغامی از یک حوزه کاملا متفاوت و از حوزه رسانه و صداوسیما به حوزه میراث فرهنگی وارد شده‌است، حوزه‌ای که تخصصی است و شاید اساسا وزارتخانه سیاسی هم نباشد. «فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاده این است که آقای ضرغامی هنوز به درجه و جایگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه نکرده‌است و هنوز مشاوران خوبی کنار او حضور ندارند. به هر حال آقای ضرغامی از یک حوزه کاملا متفاوت و از حوزه رسانه و صداوسیما به حوزه میراث فرهنگی وارد شده‌است، حوزه‌ای که تخصصی است و شاید اساسا وزارتخانه سیاسی هم نباشد. مبنای کار در وزارت میراث فرهنگی، کار کارشناسی و فرهنگی است. به نظر من کمی طول خواهد کشید تا با بدنه وزارت و حوزه کاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشنا شود. فکر می‌کنم دلیل اظهارنظرهای اخیر آقای ضرغامی به دلیل نبود مشاوران خوب است و شاید در آینده این وضعیت بهتر شود. وقتی آقای ضرغامی متوجه ساختار این وزارتخانه شدند احتمالا شرایط بهتر می‌شود.»

به گزارش مدارا او ادامه داد: «البته من آقای ضرغامی را جز نیروهای اهل کار می‌شناسم ولی باید مشاوران خوبی انتخاب کنند چرا که هر اظهارنظری در این حوزه می‌تواند هزینه‌ساز باشد و مشکلاتی ایجاد کند. تفاوت این حوزه با حوزه‌های دیگر این است که فرد با هر اظهارنظر و هر امضایی برای گذشته، حال و آینده یک ملت تصمیم می‌گیرد برای همین صحبت در مورد آثاری که ثبت جهانی شده باید به افراد متخصص سپرده شود. من جای آقای ضرغامی بودم اظهارنظر در مورد چنین حوزه‌هایی را به کارشناسان این حوزه می‌سپردم و خودم اظهارنظر نمی‌کردم.»

زیرساخت‌های لازم برای گردشگری را فراهم کنید

منیعاتی با اشاره به وضعیت اقتصادی منطقه توضیح داد: «به هر حال وضعیت و مشکلات اقتصادی مردم منطقه باید حل بشود و قطعا نمی‌توان این مشکلات را تنها از طریق توریسم حل کرد اما این دلیل نمی‌شود که حرایم آثار باستانی و اتفاقات کارشناسی که انجام شده، زیر سوال برود. من نمی‌دانم که آیا در این منطقه گسترش کشاورزی میسر است یا نه. شاید اساسا تا 10 سال دیگر در منطقه آبی برای کشاورزی وجود نداشته باشد و باید کارشناسان این حوزه در مورد موضوع کشاورزی در منطقه ما صحبت کنند. این که آینده آب و کشاورزی در منطقه چگونه است را به وزارت جهاد کشاورزی بسپاریم و وزارت میراث باید به صورت تخصصی به حفظ و صیانت از هویت و آثار باستانی و ارتباط آن با اقتصاد و اجتماع بپردازد.»

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی در واکنش به سوالی مبنی بر درآمدزایی میزاث فرهنگی برای مردم منطقه نیز مطرح کرد: «باید در این خصوص صحبت فنی داشته‌باشیم. اگر بگویم ضریب نرخ بازده داخلی کشاورزی یا گردشگری کدام بیشتر است به تبع کشاورزی بیشتر است اما ظرفیت‌های گردشگری استان به مراتب زیاد است. با توجه به این که این وضعیت آب و شرایط اقلیمی منطقه ما، باید به ظرفیت‌های گردشگری بیشتر توجه شود. ظریفت گردشگری در استان وجود دارد اما باید زیرساخت‌ها هم فراهم شود. هر چه بخواهیم در شعار از گردشگری و درآمدزایی مبتنی بر آن بگوییم، اما راه‌ها، دسترسی، حمل و نقل، مسائل فنی و زیرساختی را حل نکنیم همه چیز در حد شعار باقی می‌ماند. از سویی نمی‌توان گفت که مردم منطقه نباید دامداری یا کشاورزی کنند چون حتما به لحاظ معیشتی با مشکل مواجه می‌شوند. حتی رهبری گفتند گردشگری می‌تواند استان را به قله برساند. ایشان نظرشان در مورد گردشگری این است اما به شرط این که مسائل فنی و زیرساختی حل شود.»

در مورد بحث انقباض حرایم باید کارشناس فنی صحبت کند نه آقای ضرغامی

منیعاتی در مورد کشاورزی در حرایم میراث فرهنگی نیز توضیح داد: «ما سه حریم داریم. حریم یک که عرصه ست. حریم درجه دو و سه که منظر است. دخل و تصرف در هر کدام از این حرایم می‌تواند باعث مشکلات فراوان برای آثار موجود شود. نمی‌توان کنار مقبره کوروش یا تخت جمشید یا حتی آثاری که در شهر هستند مثل حافظیه، ساختمان بلند مرتبه‌ای بنا کنید یا کشاورزی راه بیندازید یا چاه و سیلو بزنید. در این شرایط باعث تحریک حریم می‌شویم و چون نمی‌دانیم در آینده توسعه به چه شکل پیش می‌رود، باید حریم‌ها را رعایت کنیم تا این ظرفیت‌ها را از دست ندهیم. کما این که قبل‌تر اتفاق افتاده‌‌است که کارخانه رب گوجه‌فرنگی و ترشی که در حریم مجموعه پاسارگاد بودند یا سلویی که در حریم تخت جمشید بود،‌مشکلاتی ایجاد کرد. معاونت حقوقی میراث هم از آنها شکایت کرده و پرونده‌های‌شان باز است. اما در مورد بحث انقباض حرایم باید کارشناس فنی صحبت کند نه آقای ضرغامی. اگر کارشناس فنی چنین اظهارنظری داشت کنشگران میراث فرهنگی گفت‌و گو می‌کنیم و دلایل این نظر کارشناسی را می‌پرسیم و بررسی می‌کنیم.»

او در پایان تاکید کرد: «ممکن است یک نفر چاه بزند و اتفاقی هم نیفتد اما از کجا معلوم که 30 سال دیگر چه آثاری بر کالبد اثر خواهد گذاشت. کما این که در برخی مرمت‌های مجموعه پارسه، همین اتفاق در 50 سال پیش افتاده‌بود. کارهایی انجام داده‌بودند که الان اثر آن مشخص شده‌است. باید در مورد میراث جهانی احتیاط کرد. این میراث مربوط به همه مردم جهان است و باید از آن مراقبت کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها