کد خبر: 516541
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور می‌توان ادعاهای اولیه درباره مبتلا نشدن افراد سیگاری به کرونا را رد کرد؟

در پژوهشی که به تازگی در بریتانیا انجام شد این ادعا که افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند کمتر از سایرین به کرونا مبتلا می‌شود کاملاً رد شد.

چطور می‌توان ادعاهای اولیه درباره مبتلا نشدن افراد سیگاری به کرونا را رد کرد؟
کد خبر: 516541
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- محققان در آغاز شیوع ویروس کرونا در ادعایی غیرمنتظره اظهار داشتند که به نظر می‌رسد افراد سیگاری از آثار مخرب ناشی از بیماری کووید-19 در امان هستند. این تحقیق ابتدا در بیمارستانی در چین انجام شد و سپس مطالعاتی در کشورهای ایتالیا و فرانسه بر این موضوع صورت گرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، در پژوهشی که ماه پیش در بریتانیا انجام شد مشخص شد که این مساله صحت ندارد. افراد سیگاری 80 درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در بیمارستان بستری شده‌اند. پس قضیه چیست؟ چطور علم اشتباه کرده است؟

پی‌یر سیمون لاپلاس (Pierre-Simon Laplace) ریاضیدان زمانی گفته بود: «هر چقدر که یک حقیقت عجیب باشد، به شواهد بیشتری نیاز دارد.» کارل ساگان (Carl Sagan) کیهان‌شناس معروف نیز این مطلب را چنین بیان می‌کند: «ادعاهای خارق‌العاده به شواهد خارق‌العاده نیاز دارند.» پس بیایید با این واقعیت روبه‌رو شویم که اگر افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و ریه‌شان بر اثر مصرف تنباکو آسیب دیده در بیماری‌های تنفسی مشکلی نداشته باشند، معجزه رخ داده است. شوربختانه شواهد خارق‌العاده کمی کُند، پیچیده و خسته‌کننده‌اند. از سوی دیگر مردم مشتاق‌اند تا زودتر این موضوعات خارق‌العاده را باور کنند.

همه چیز یک احتمال است

این شیوه کار علم است. همه چیز یک احتمال است و هر اطلاعات جدیدی باعث می‌شود که این احتمالات به‌روز شوند. مثال مشهوری در علم آمار وجود دارد که جوزف برتراند ریاضیدان آن را مطرح کرد. فرض کنید ما سه جعبه یکسان داریم: یکی حاوی 2 سکه طلا، دیگری 2 سکه نقره و آخری یک سکه طلا و یک سکه نقره است. یکی از جعبه‌ها را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنید (مثلاً جعبه A). احتمال اینکه 2 سکه نقره در این جعبه باشد چقدر است؟ بله، یک‌سوم.

حال بدون اینکه به جعبه نگاه کنید یک سکه از آن خارج کنید. اگر آن سکه طلا باشد، احتمال اینکه جعبه A جعبه‌ای باشد که 2 سکه نقره در آن است چقدر خواهد بود؟ احتمال به صفر می‌رسد. پس اطلاعات جدید باعث به‌روزرسانی فوری دانش ما شد. حال به قضیه کووید بازمی‌گردیم. محققان در ژانویه 2020 اطلاعات کمی درباره این ویروس داشتند و این اطلاعات کم‌کم به‌روز شد؛ مثلاً احتمال انتقال بیماری از طریق سطوح کاهش یافت و تاکید دانشمندان بر استفاده از ماسک شدت گرفت. هیچ‌کس نمی‌تواند صد درصد ادعا کند که این توصیه‌ها درست است زیرا ممکن است شواهد جدیدی پیدا شود، اما در حال حاضر بیشترین و کارآمدترین اطلاعات ما همین است.

تناقض موجود در ارتباط بین کووید و افراد سیگاری نیز به همین ترتیب است. پیش از همه‌گیری شواهد دال بر آن بود که سیگار کشیدن برای سلامت ریه مضر است و با اطلاعات جدید این نتیجه عجیب که افراد سیگاری در برابر کووید مقاوم‌اند حاصل شد. این نکته دوم است: آیا این شواهد خوب و کافی بودند؟ در پاسخ باید گفت خیر.

اول اینکه وقتی این مساله مطرح شد، هنوز صحت بیشتر مقالاتی که درباره این تناقض نوشته شده بود مورد بررسی قرار نگرفته بود. در همین حال برخی از این مقالات چاپ و منتشر شدند. انتشار سریع مطالب خوب است، ولی برای اطمینان از صحت آن زمان لازم است.

دوم اینکه بیشتر این مطالعات در مقیاس کوچک انجام شدند. پس باید با احتیاط به نتایج آن استناد کرد. در واقع احتمالات به‌روزرسانی می‌شوند، اما نه زیاد. در نتیجه اگر 999 تا از 1000 سکه در شیر یا خط روی شیر را نشان دهند، پس این احتمال وجود دارد که سکه تقلبی باشد. اگر 2 بار از سه بار شیر افتاد، آن‌وقت این احتمال کمتر می‌شود. در مطالعات پیشین روی صدها جوان سیگاری کار کردند، اما پژوهش اخیر که در بریتانیا انجام شد 421 هزار نفر را مورد ارزیابی قرار داد.

در بیشتر پژوهش‌ها پرسیده شد که از میان افرادی که در حال حاضر در بیمارستان بستری‌اند چند نفر دخانیات مصرف می‌کنند. در حالی که باید پرسید: «در مقایسه با افراد غیرسیگاری، چقدر احتمال دارد که فردی سیگاری در بیمارستان بستری شود؟» در سوال اول به افرادی می‌پردازند که قبلاً در بیمارستان بستری شده‌اند و ممکن است این افراد زود مرخص شده باشند یا سریع‌تر از دیگران فوت کرده باشند و به همین دلیل در مطالعه گنجانده نشده باشند. اما در پژوهش اخیر که در رد این ادعا قد علم کرد تمام افراد بررسی شدند و تحقیق یک‌جانبه نبود. علم آهسته پیش می‌رود، اما ادعاهای عجیب به سرعت انتشار می‌یابند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها