معاون آموزشی وزیر بهداشت:

کمبود پزشک در ایران صحت ندارد/به ازای هر 10 هزار نفر 17.1 پزشک در ایران داریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه گفته می شود در ایران به ازای هر 10 هزار نفر 11.1 پزشک وجود دارد، کاملا اشتباه است و اکنون به ازای هر 10 هزار نفر 17.1 پزشک در کشور داریم.

کمبود پزشک در ایران صحت ندارد/به ازای هر 10 هزار نفر 17.1 پزشک در ایران داریم
کد خبر: 516356
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۰۹:۰۱:۴۲

اعتمادآنلاین| ابوالفضل باقری فرد درخصوص اظهارات مطروحه درباره کمبود پزشک و پایین بود میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی در کشور، عنوان کرد: پایه و اساس اطلاعات ارائه شده، صحیح نیست و اینکه گفته می شود در ایران به ازای هر 10 هزار نفر 11.1 پزشک وجود دارد، کاملا اشتباه است.

به گزارش ایرنا، وی عنوان کرد: اکنون اگر به سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت مراجعه شود، در گزارشی که برای سال 2018 بوده آمده است که در ایران به ازای هر 10 هزار نفر 15.9 پزشک وجود دارد؛ همچنین اعلام شده است که به ازای هر 10 هزار نفر در عراق 7 پزشک، در ترکیه 18 پزشک، در سوریه حدود 12.8 پزشک و در افغانستان 2.8 پزشک وجود دارد.

به ازای هر 10 هزار نفر 17.1 پزشک در ایران داریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اطلاعات ارائه شده درخصوص تعداد پزشکان در ایران کاملا اشتباه است، اظهار کرد: اطلاعاتی که اعلام کردم برای سال 2018 است و براساس اطلاعات کنونی، در ایران به ازای هر 10 هزار نفر 17.1 پزشک داریم و با برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1404، این عدد به بالای 18 خواهد رسید که تقریبا نزدیک به مطلوب است.

باقری فرد گفت: طرح این موضوع که تعداد پزشکان کشورهایی همچون سوریه و عراق از ما بیشتر است، صحیح نیست و کاملا با آمارهای WHO متفاوت است.

وی به چگونگی ارائه آمار تعداد پزشکان از سوی سازمان جهانی بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: آمارها را کشورها به WHO می دهند و آنها بررسی دیگری ندارند؛ برخی از آنها اسامی بهورز و طب سنتی های خود را هم که به عنوان مثال در چین پنج سال درس می خوانند، به عنوان پزشک معرفی می کنند و این درحالی است که ما این کار را نمی کنیم و آنهایی پزشک قلمداد می شوند که همه دروس ارائه شده را گذرانده و هفت سال را طی کرده باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: این موضوع هم عاملی شده که آمار برخی کشورها زیاد ثبت شده است اما در واقع آمار دهی آنها صحیح نبوده و افراد با تحصیلات کم را هم که در امور پزشکی فعالیت دارند به عنوان پزشک معرفی می کنند.

45 درصدکشورهای جهان به ازای هر 10 هزار نفر کمتر از 10 پزشک دارند

باقری منفرد با بیان اینکه اکنون آمار نشان دهنده افزایش تعداد پزشکان در کشور است، اظهار کرد: یعنی در سال 1400، 4 هزار فارغ التحصیل گروه های پزشکی داشتیم درحالی که امسال سنجش هشت هزار نفر را به ما معرفی کرده است، یعنی هفت سال پیش 4 هزار دانشجو گرفتیم و امسال این تعداد به 8 هزار رسیده که نشان دهنده رشد است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در کشورهایی که به ازای هر 10 هزار نفر 10 پزشک وجود دارد، شرایط خوب است، تصریح کرد: اکنون 45 درصدکشورهای جهان به ازای هر 10 هزار نفرکمتر از 10 پزشک دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها