کد خبر: 515238
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کرونا چطور به پایان می‌رسد؟

واکسیناسیون به‌موقع در بیشتر کشورهای جهان باعث شده که این همه‌گیری به پایان خود نزدیک شود؛ اما آیا زمانی خواهد رسید که ویروس کرونا به طور کامل از بین برود و دیگر هیچ فردی به کرونا مبتلا نشود؟

کرونا چطور به پایان می‌رسد؟
کد خبر: 515238
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- همه ما می‌خواهیم پس از گذشت بیش از 18 ماه از آغاز همه‌گیری و رعایت نکات بهداشتی مثل زدن ماسک، قرنطینه سراسری و فاصله‌گذاری اجتماعی بدانیم که چگونه و در چه زمانی این دوران به سر می‌رسد و بیماری کووید-19 از بین می‌رود. هنوز هیچ چیز قطعی نیست، اما شواهد زیادی وجود دارد که ما با استناد به آنها می‌توانیم چگونگی روند همه‌گیری را در سال آینده و سال‌های بعد از آن پیش‌بینی کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این اولین بار نیست که ویروس کرونا باعث ایجاد همه‌گیری در جهان شده. این فرضیه وجود دارد که «آنفلوانزای روسی» که در سال 1889 شیوع یافت، در واقع آنفلوانزا نبوده و از طریق نوعی ویروس کرونا (OC43) ایجاد شده است.

همه‌گیری آنفلوانزای روسی باعث بروز چهار یا پنج موج بیماری در طول پنج سال شد و پس از آن ناپدید شد. در انگلیس و ولز بیشتر مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری طی سال‌های 1890 تا 1891 گزارش شد. OC43 امروزه نیز در جهان وجود دارد، ولی به ندرت باعث بروز بیماری شدید و مرگ می‌شود.

شواهد موجود نشان می‌دهد ویروس SARS-CoV-2 که مسبب بروز بیماری کووید-19 است نیز همچنان باقی خواهد ماند. این مساله را بسیاری از دانشمندانی که روی این ویروس کار کرده‌اند اظهار می‌کنند. نه واکسن و نه روش طبیعی جلوی شیوع این ویروس را نمی‌گیرد و فقط از قدرت سرایت می‌کاهد.

واکسن باعث می‌شود سرایت کاهش یابد، اما نمی‌تواند ویروس را به طور کامل از بین ببرد. حتی پیش از ظهور سویه دلتا نیز افرادی بودند که 2 دز واکسن را دریافت کردند و با وجود این مبتلا شدند و به دیگران نیز انتقال دادند. پس احتمال ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن نیز وجود دارد.

واکسن

ایمنی در برابر ویروس طی چند هفته پس از تزریق دز دوم واکسن در بدن رو به کاهش می‌رود و به این دلیل که ایمنی حاصل‌شده نه مطلق و نه دائمی است، نمی‌توان به ایمنی گله‌ای دست یافت. این بدان معناست که کووید-19 احتمالاً اندمیک (بوم‌گیر) می‌شود و میزان ابتلای روزانه بسته به میزان ایمنی حاصل در جمعیت آن منطقه تراز می‌شود.

دیگر انواع ویروس کرونای انسانی می‌توانند هر سه تا 6 ماه مجدداً ظهور کنند. اگر ویروس SARS-CoV-2 به همین شیوه به کار خود ادامه دهد، پیش‌بینی می‌شود در کشورهایی مثل انگلیس یک‌ششم و یک‌نهم جمعیت (بین 11 تا 22 میلیون) هر سال به این بیماری مبتلا شوند، اما این مساله آن‌طور هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیست.

تحقیقاتی که دانشمندان در حال حاضر انجام می‌دهند حاکی از آن است که حفظ ایمنی در برابر بروز و گسترش کووید علامت‌دار رو به کاهش است. گرچه این حفاظت برای نوع شدید بیماری‌ (که از طریق واکسیناسیون یا روند طبیعی ویروس ایجاد شده) بسیار طولانی‌تر گزارش شده است. همچنین به نظر نمی‌رسد که این ایمنی هنگام مواجهه با انواع جدید ویروس از بین برود.

در واقع بیشتر انواع ویروس کرونای انسانی یا بدون علامت‌اند یا در بدترین حالت مثل یک سرماخوردگی ساده در بدن ظاهر می‌شوند. نشانه‌ها حاکی از آن است که کووید-19 نیز مثل دیگر انواع ویروس کرونای انسانی عمل کند.

سرانجام یک همه‌گیری

اینکه کووید-19 چطور پایان می‌پذیرد در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود و به تعداد افراد واکسینه و میزان شیوع ویروس از آغاز همه‌گیری تا به حال ارتباط دارد. در بسیاری از کشورها میزان شیوع کم بوده و بیشتر بزرگسالان واکسینه شده‌اند، در این صورت پایان این همه‌گیری نزدیک خواهد بود.

مطالعات نشان داده که شدت بیماری در افرادی که از طرق مختلف به ایمنی دست پیدا کرده‌اند کمتر بوده و زمانی که بیشتر مردم ایمن شوند و واکسن بزنند، می‌توان انتظار داشت که بیماری به صورت بدون علامت یا در بدترین حالت به صورت خفیف بروز پیدا کند. ویروس همچنان خواهد ماند، اما این بیماری به بخشی از تاریخ خواهد پیوست.

حتی در کشورهایی که بیشترین تعداد تزریق واکسن را داشته‌اند هنوز هم 10 درصد از مردم واکسینه نشده‌اند. احتمال دارد که تقریباً همه کسانی که واکسن نزده‌اند به این ویروس مبتلا شوند. این افراد هر زمانی که به ویروس مبتلا شوند امکان مرگ و بیماری شدید (بسته به سن و بیماری‌های زمینه‌ای) به همان شدتی که در دوران اوج کرونا بوده در آنها وجود دارد.

باز شدن اماکن عمومی در این کشورها به دلیل وجود افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند به شیوع ویروس می‌انجامد و شیوع ویروس باعث می‌شود افراد واکسینه دوباره به کرونا مبتلا شوند زیرا واکسن اثربخشی صد درصد ندارد. واکسن باعث کاهش شدت بیماری می‌شود، اما هنوز برخی از مردم هستند که با وجود تزریق واکسن نیاز دارند در بیمارستان بستری شوند.

با وجود همه این معضلات، درسی که از آنفلوانزای روسی گرفته‌ایم این است که کووید در چند ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد و بیشتر کشورها از وضعیت خطرناک بیرون می‌آیند. اما باید توجه داشت که واکسن به افراد آسیب‌‌پذیر در سراسر جهان ارائه شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها